Cukor: barát vagy ellenség?

Bár a cukor számtalan betegség okozója lehet , az emberek mégis úgy tekintenek rá, mint étrendünk alapvető kiegészítőjére. Alig van olyan élelmiszer, amiben nem található meg, pedig gyakorlatilag nincs is szüksége rá a szervezetnek – mondja a szakember.

Elhízás, fogszuvasodás, cukorbetegség. Csak néhány azok közül, amikért a cukorfogyasztás tehető felelőssé.

– Hirtelen emeli meg a vércukorszintet, ami utána gyorsan lecsökken, emiatt az ember hamar megéhezik – magyarázta Csák István, dietetikus. – Ez az ingadozás éhségrohamot generál, ami előbb-utóbb elhízáshoz vezet.

cukor

Azt mindenképp érdemes leszögezni, hogy a kutatók szerint a természetes és a hozzáadott cukrok fogyasztása és az elhízás között egyelőre nincs egyértelműen bizonyított kapcsolat. Ettől függetlenül nem tanácsos a fogyasztásuk, hiszen a szervezet az összetett szénhidrátokból is elő tudja állítani a szükséges mennyiséget.

A felnőttkori, vagyis 2-es típusú cukorbetegség az elhízás következménye, amiért szintén a túlzott cukorfogyasztás és a helytelen táplálkozás okolható. Probléma, hogy sokszor csak véletlenszerű laborvizsgálat során derül fény a betegségre.

A cukor nem csak az elhízáshoz járulhat hozzá, hanem a fogszuvasodást is elősegíti. Míg hazánkban ez komoly problémát jelent, addig tőlünk nyugatra a gyakori fogorvosi ellenőrzések, a javuló szájhigiénia és a megfelelő fluorbevitel miatt már kevésbé veszélyes.

– Ahogy a cukor bomlik, marja a fogzománcot. Ez egyébként étkezés után egy pohár vízzel könnyedén eltávolítható – fogalmazott a dietetikus. – Természetesen a rendszeres fogmosás és öblögetés a leghatékonyabb módja a megelőzésnek.

Manapság nem egyszerű kikerülni a cukros ételek fogyasztását, hiszen úton útfélen pékségbe és kisboltba botlunk, ráadásul az áruházak polcai is tömve vannak bűnre csábító finomságokkal, üdítőkkel, melyek fogyasztása különösen magas rizikófaktorral bír. A szakember úgy véli, minden agyban dől el, és csak elhatározás kérdése, elcsábulunk-e vagy sem.

fánk

– A péksütemények, különböző cukrok, édességek, üdítőitalok a legrosszabbak, ugyanis több gramm cukor van ezekben a termékekben – tette hozzá Csák István.

Persze vannak helyzetek, amikor egy pohár gyümölcslé életmentő lehet, ha valaki például elájul, jó, ha iszik egy kortyot a cukros nedűből. A kólát persze ebben az esetbe sem javasolja a szakember.

Szerencsére senkinek nem kell megijednie, ugyanis a finomított cukor számos módon helyettesíthető.  A legjobbak az édesítőszerek, de a nyírfacukor is jóval egészségesebb, bár nem túl pénztárcakímélő.

  • 77

    Ezzel a kiegészítéssel teljes is a cikk köszönjük

  • Dietetikus

    Féligazságokat és nyilvánvaló tévedéseket állít a cikk. Nem az a kérdés, hogy kell-e cukor, hanem az hogy milyen és mennyi. A tápanyagok közül az egyszerű szénhidrátok (gyümölcscukor, szőlőcukor) rövid távon is meghatározzák teljesítőképességünket, fizikai állapotunkat és hangulatunkat. A szénhidrátok az izmokban és a májban raktározódnak, meghatározó szerepük van a megfelelő energia-egyensúly megteremtésében. Az elraktározott szénhidrát hiánya zavart okozhat az izomműködésben, az agyi funkciókban és a belső szervek működését szabályozó idegrendszer működésében, illetve az állóképesség, a fizikai és szellemi teljesítmény csökkenését eredményezheti. A cukor tehát nélküölözhetetlen, de a finomított változat (kristálycukor) helyett természetes formában érdemes bevinni, mértékletesen és lehetőleg élelmi rosttal együtt.