Bárkiből lehet sztár akár Pécsett is?

Az újmédia világában élünk, ahol az igazi sztárok és a celebek mellett megjelentek a „hétköznapi hírességek ” is. A képlet szerint csupán egy laptop kell a sikerhez és a hírnévhez, a gyakorlatban azonban egy kicsit azért többről van szó. Pécsi médiakutatóval beszélgettünk a titok nyitjáról. 

hirdetés

A hírességek a példaképek

Kutatások igazolják, hogy a fiatal generációk esetében, akik már a média világában nőnek fel, egyre fontosabb szerepet töltenek be a hírességek, olyannyira, hogy az ő életükhöz igazítják, hasonlítják a sajátjukat, és sokszor példaképként is szolgálnak. Ez a tendencia pedig egyre csak fokozódik.

Monroe

Guld Ádám, médiakutató, a PTE Kommunikációs és Médiatudományi tanszék oktatója elmondta, hogy megkülönböztetünk sztárokat, akiket valódi teljesítményhez kapcsolunk, celebeket, ami inkább a teljesítmény nélküli hírnévvel van összefüggésben és „hétköznapi hírességeket”, akik az újmédia segítségével válnak ismertté. Manapság rengeteg ilyen hírességgel találkozhatunk, ők különösebb anyagi támogatás nélkül, egy ügyes ötlettel, akár a saját hálószobájukból, a Youtube, egy blog vagy egy közösségi oldal segítségével lesznek vagy lettek ismertek.

Ezek a sztárok, vagy hétköznapi hírességek, azért is foglalnak el különleges szerepet az emberek életében, mert egyre „közelebb” érezhetjük magunkat hozzájuk az Instagram, a Facebook és egyéb közösségi oldalaknak köszönhetően. Folyamatosan bepillanthatunk az életükbe, rajonghatunk értük, de akár még beszélgethetünk is velük, annyira „elérhetőek”.

Mindenki lehet híres?

Igen! Mindenki, akinek van egy laptop a kezében, híres lehet! Sokan úgy gondolják, hogy manapság a sikerhez nem kell más mint néhány jó videó, egy ügyes blog vagy egy jó profil. Persze a képlet a valóságban azért ennél bonyolultabb. Guld Ádám szerint az is egyre gyakoribb jelenség, hogy egy jól menő vállalkozás bontakozik ki egy kezdeti ötletből. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a siker receptjéhez többek között hozzátartozik a baráti, közvetlen kommunikáció, a humor, a kitartás, a következetesség és az úgynevezett „vastag bőr”. Ez utóbbi kategória annyit jelent, hogy a siker érdekében a leendő sztároknak meg kell tanulniuk távolságot tartani a negatív kritikáktól, miközben arra kell törekedniük, hogy közeli kapcsolatban maradjanak a rajongóikkal. Persze az sem hátrány, ha az illető vonzó és csinos, ez ugyanis továbbra is hatalmas előny jelenthet a sikerességhez vezető úton.

Blogok

Pénz, hírnév vagy önzetlenség

Érdekes jelenség, hogy a pénzen és a hírnéven kívül van egy harmadik tényező, mely jelentős mértékben motiválja a fiatalok egy részét. Ez pedig az ön-, illetve másokon való segítés lehetősége. Olyan ismert emberekre kell gondolnunk, akik olyan tevékenységet végeznek az újmédiában, amivel saját problémájukon, illetve másokon tudnak segíteni – így a pécsi szakember. Ezekre jó példa a válságokat, betegségeket, családi problémákat feldolgozó blogok, oldalak platformok.

Tehát mindent összegezve ne bízzuk el magunkat azért annyira, mert annak ellenére, hogy technikailag manapság bárki lehet híres és sikeres, hiszen „csak” egy laptop kell hozzá, hosszabb távon szinte csak az marad nyeregben, akinek tényleg van tehetsége és hiteles is. Az persze most még nem derül ki, hogy a jelenlegi hétköznapi hírességek közül kik lesznek majd az „igazi” sztárok.

Ön szerint kik az igazi sztárok, hírességek Pécsett, akikre fel lehet nézni?