Készülj fel, ez meleg lesz!

Úgy tűnik kijózanodott a nyár, igazi forróság van, ami az elmúlt napok hűvösebb időjárása utána ismét megviseli a szervezetünket. Jöhet a fejfájás, napszúrás, fáradékonyság, támadnak a bacik és sok más gond adódhat a hétvégi nyaralás során. Adunk néhány tippet, hogy mit csináljunk és mit ne a hőségben!

Toljuk a vizet!

Igen, igen, már elmondtuk vagy százszor, hogy a megfelelő folyadékbevitel kardinális kérdés. Most elmondjuk még egyszer. A szomjúság ugyanis a szervezet vészreakciója a kiszáradást megelőzően, és annak ellenére, hogy egy átlagos napon a 2-2,5 liter vizet kell innunk, nyáron akár a dupláját is igényelheti szervezetünk. Így bárhova megyünk, ne hagyjuk, hogy elkezdjünk szomjazni, ugyanis a folyadékhiányos mindennapok fejfájáshoz, emésztési problémákhoz, fáradékonysághoz, székrekedéshez, de akár depresszióhoz is vezethetnek. A víz mellett ajánlott a tej és a gyümölcslevek fogyasztása is, de a cukros üdítőket inkább hagyjuk a boltok polcain.

víz, ivás, iszik

Vigyázzunk a bacikkal!

A nyári melegben a strandokon, vizekben, tóparton láthatatlan gombák és baktériumok szedik az áldozataikat, ezért nem árt odafigyelni a jelekre, és néhány előzetes intézkedést megtenni. A hírhedt láb- és körömgombát, hüvelygombát, megfázást és egyéb gyulladások kialakulását könnyen megelőzhetjük, ha mindenhova papucsban megyünk, a nedves fürdőruhát rögtön szárazra cseréljük, és mindig megtörölközünk, hogy a vizes bőrünkön ne szaporodhassanak a baktériumok. Ha valami furcsa tünetet tapasztalunk, akkor haladéktalanul forduljunk szakemberhez! Ezekről, a ránk leselkedő veszélyekről ITT írtunk bővebben.

Inkább hagyjuk ki a futóedzést!

Ha a 30-40 fokos melegben el akarunk indulni futni, akkor inkább forduljunk vissza! Ilyen hőségben ugyanis, akár az esti akár a reggeli órákban, hatalmas veszélynek, terhelésnek tesszük ki szervezetünket. Mind a szívünknek, mind az érrendszerünknek nagyon kell dolgoznia ilyen melegben, a túlzott napsugárzásról nem is beszélve. Ha az ember lánya mindenképpen mozogni akar, akkor inkább beltéren tegye, vagy a futás helyett válassza az úszást. Természetesen ezt is csak megfelelő napvédő készítménnyel, és sok-sok folyadékpótlással szabad bevállalni.

energia ital, sport, fáradtság, kimerültség

Klíma: OFF

Itt a hőség, ilyenkor ezerrel dübörög a klíma a bevásárlóközpontokban, autókban, irodákban és talán még otthon is. Ezt mi nem javasoljuk, bár a hűsítő szellő istenien hathat, egyáltalán nem egészséges, mivel a kinti és benti hőmérséklet közötti különbség miatt csúnyán megfázhatunk. Még veszélyesebb azonban, amit korábbi cikkünkben Mrekváné dr. Burián Zsófia pécsi orvos elmondott, hogy ezekben a hűtő rendszerekben apró baktériumszemcsék, kórokozók lapulhatnak, és ha nincs a rendszer kellően tisztítva, megtelepedhetnek a tüdőnkben is. Ha tehetjük, inkább a kinti szellőt válasszuk, mint a klímát. Ha mégis bekapcsoljuk a berendezést, akkor szellőztessünk gyakran, ne állítsuk nagyon hidegre, és tisztítsuk magát a rendszert is!

Fogyasszunk “hűvös” ételeket

Rengeteg olyan fűszer, zöldség és gyümölcs van, amivel hatékonyan tudjuk hűsíteni a szervezetünket. Ilyen a citrom, a menta, a különböző zöld színű zöldségek, a könnyen emészthető hüvelyesek és halak a nehezebben emészthető vörös húsok helyett. Jó választás a sárga- vagy a görögdinnye, a saláták és a hideg levesek, mint például a meggy-, uborka-, vagy a barack krémleves. Ha tehetjük a kánikulában mellőzzük a durva italozást, mivel az alkohol dehidratál, ám ha mégsem maradunk ki a nyáresti poharazásból, akkor inkább válasszuk a fröccsöt!

Őszibarack-leves

[note note_color=”#fd8c4f”]

Végül, de nem utolsósorban védjük a fejünket egy divatos kalappal, mert a túl sok napsütéstől könnyen napszúrást kaphatunk![/note]