Minden nap kávézol? Akkor ezt muszáj elolvasnod!

Ha reggelente alig várod, hogy megcsapja az orrod a megmentő kávégőz illata, akkor biztos kíváncsi vagy, hogy a rendszeres kávézás vajon egészségtelen függőség, vagy inkább egy előnyős szokás. Pécsi dietetikussal rántjuk le a leplet.

hirdetés

A kávé egészségre gyakorolt hatásai elég ellentmondásosak lehetnek, hiszen antioxidáns tartalma kiemelkedő, így számos betegség kockázatát csökkentheti, azonban a benne lévő koffein, stimuláló hatása miatt sok embernek megzavarhatja a nyugodt alvását. A kávé előnyeit és hátrányait Jermendi Éva, pécsi dietetikussal gyűjtöttük össze.

Pro 1: Tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal

Egy csésze kávéban jelentős mennyiségben találhatók vitaminok és ásványi anyagok, nevezetesen a B2-vitamin, B5-vitamin, Mangán és a Kálium. Kiemelkedő továbbá a kávé, az antioxidáns tartalmában is. Sok ember annyi kávét iszik, hogy a napi antioxidáns bevitelét a kávéfogyasztásból fedezi.

kávé, reggeli, reggeli, koffein, kávézó

Pro 2: Csökken a fáradságérzet és felpörög a teljesítményünk

A szakember elmondja, hogy az antioxidánsok mellett a kávé fő hatóanyaga a koffein, mely az agyban képes blokkolni az adenozint, egy gátló agyi hormont, ezáltal növeli más hormonok szintjét, mint például a noradrenalin vagy dopamin – ezáltal csökken a fáradtság érzet és éberebbnek érezhetjük magunkat. A reggeli presszó után észrevehetjük magunkon a hangulatnövekedést, gyorsabb reakció időt és éberséget. Ráadásul anyagcserénket és teljesítményünket is felpörgetheti, de sajnos ez csak rövidtávon igazak, mert hosszú távon, a mindennapos koffein adaghoz hozzászokik a szervezet, így stimuláló hatása is csökken.

Pro 3: Csökkentheti az Alzheimer-kór és Parkinson-kór kockázatát

Jermendi Éva elmeséli, hogy egyes tanulmányokban azt figyelték meg, hogy a kávé csökkentheti az Alzheimer-kór és Parkinson-kór kockázatát időskorban. Napi egy csésze kávé továbbá hozzájárulhat a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának megelőzéséhez, nagyobb mennyiség esetén akár a májbetegségek kockázatát is csökkentheti. Egyes felmérések azt is mutatják, hogy azok, akik rendszeresen kávéznak, kevésbé hajlamosak depresszióra.

Összefoglalva azt állíthatjuk, hogy gyorsabbak, okosabbak és egészségesebbek lehetünk a kávétól.

– mondja Jermendi Éva, dietetikus

Kontra 1: Ha túlzásba visszük, jöhet a szorongás

A sok jó mellett, a koffein rossz tulajdonságait se feledjük. A túlzott kávéfogyasztás, nyugtalansághoz, erős szívdobogáshoz és akár szorongáshoz is vezethet, ezért aki úgy érzi, hogy érzékeny a koffeinre, jobb, ha elkerüli, de legalábbis csökkenti a kávéfogyasztást.

alszik, alvás,

Kontra 2: Lehet, hogy nem megy majd tőle az alvás

Másik nem kívánt mellékhatása, amit biztos sokan tapasztaltunk már, hogy megzavarja az alvást, ezért délután 14:00 után már nem ajánlott kávét inni. Plusz érdemes tudni a vizelethajtó és vérnyomás emelő hatásáról is, rendszertelen fogyasztás esetén.

Kontra 3: Függők is lehetünk

A következő negatívuma a kávénak, hogy függőség is kialakulhat és rendszeres fogyasztás hatására, egyfajta tolerancia alakul ki, tehát vagy elveszti a hatását, vagy nagyobb adag szükséges a kívánt hatás eléréséhez. Előfordulhat, hogy fejfájás, fáradtság vagy ingerlékenység jelentkezik a koffein hiánya miatt.

Ha jót akarsz magadnak, így idd a kávét

A legfontosabb, hogy semmi egészségtelen adalékot ne tegyünk bele, vagyis a cukrot, mesterséges krémesítő szereket hagyjuk a boltok polcain. A kávézókban kapható divatos, mindenféle ízű szirupokat is hagyjuk el. Várandós anyukák, magas vérnyomással, szorongással élők, vagy akik álmatlansággal küzdenek jobb, ha elkerülik a rendszeres kávéfogyasztást. Végül, de nem utolsó sorban: csak mértékkel kávézzunk!