A billentyűk vonzásában

Talán a zongora az egyetlen olyan hangszer, amellyel valamilyen módon mindenki kapcsolatba kerül. Alapfelszereltség az általános és középiskolai ének-zene termekben. Ünnepségeken, rendezvényeken gyakran használt hangszer, és valószínűleg mindenki klimpírozott rajta már egyszer-kétszer, csak úgy heccből.

hirdetés

Bár kinézetre nagyon hasonlítanak egymáshoz a zongorák, készítési technikájuk alapján a hangzásukban különbség van. A nagyobb testű, hosszabb hangszerek zengőbb basszussal és szebb tónussal szólalnak meg.

A laikusok számára két csoportba oszthatjuk a hangszer fajtáit: koncertzongora és pianínó. Ez utóbbi jóval kisebb helyet foglal, mivel húrjai a hangszer testében függőlegesen helyezkednek el.

Kik választják?

A pécsi Liszt Ferenc Zeneiskola zongorista növendékeinek túlnyomó többsége azért választotta a hangszert, mert otthon a nagyszüleitől, szüleitől, nagyobb testvérétől tanulgatott „pötyögni”, illetve már eleve rendelkezett a család saját zongorával. Mivel egy hangszeren egyidejűleg több zenész több szólamot is megszólaltathat – négykezes, sőt hatkezes darabok is megtalálhatók a zeneirodalomban –, ezért az ilyen családokban kedvelt elfoglaltság, hogy a generációk leülnek a hangszer mellé, és kis házi hangversenyeket adnak elő saját szórakoztatásukra. Ilyen közegben nem különös, hogy a gyerekek szívesen gyakorolnak vagy játszanak akár kedvtelésből néhány zeneszámot.

A 10 éves Máté és Dávid két éve zeneiskolai növendékek. Ők például szintetizátoron kezdtek otthon zenélni, és mivel szüleik úgy látták, hogy jó a hallásuk, és a billentyűs hangszerekhez is érzékük van, beszereztek egy pianínót. Azóta a gyerekek mindennapi programja a zongorázás, és büszkén adják elő a zeneiskolában tanultakat.

Krassovich Ildikó, a zeneiskola zongoratanára a hangszer könnyű kezeléséhez alábbi adottságokat emeli ki:

– Zongorázáshoz az arányos testalkat a megfelelő, arányos alsó- és felsőkarral. Legideálisabb, ha a gyermeknek masszív, zömök ujjai vannak, melyek kevésbé hajlamosak az ujjvégek betörésére. Fontos még a fejlett értelmi képesség, mellyel a kottaolvasás nehézségein kerekedhet felül a nebuló.

Fejlesztő hatások

A legtöbb szülő arról számol be, hogy zongorázó gyermeke ritmusérzéke, koncentráló képessége, kitartása, memóriája, türelme, kötelességtudata, logikai gondolkodása fejlődött tanulmányai során. A 13 éves Ábel édesanyja, Mária, kiemeli, hogy fiának 6 éves zongoratanulmányai alatt fejlődött a finom mozgása, ezáltal javult az írásképe. Bori édesapja, Pál fontosnak tartja azt is, hogy hét éve zongorázó, 13 éves lánya hozzászokott a közönség előtti szerepléshez, így közösségben kevésbé lámpalázas.

Pogány Ildikó hangszeres oktató így fogalmaz:

– A zongorázás a szellemi és manuális memóriát komoly szinten segíti, a differenciált mozgást erősíti, érzelmi szintet befolyásol. A zenei tanulmányok tágabb rálátást biztosítanak a világra, árnyaltabb emberismeretet eredményeznek. Fontos szerepet játszik a jellemformálásban, de közös pontokat alkot a matematikával, fizikával, például a hangtanban, az arányoknál, összefüggéseknél. A zene a mindennapok gesztusait tükrözi hangzó formában.

– A zenetanuláshoz jó hallásra, megfelelő értelmi fejlettségre, alapvető érzékenységre van szüksége minden tanulónak. Persze mindezeket fejlesztik is az itteni tanulmányok. A kevésbé jó kézadottságok tehetség esetén kitartó szorgalommal kiküszöbölhetők – fűzi hozzá Megyimóreczné Schmidt Ildikó zongoratanár.

A pécsi Liszt Ferenc Zeneiskola zongorista növendékeinek játékát itt hallgathatja meg: 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5NzZINyyJiw

 

Lehetőségek

Az igazán tehetséges növendékek, akik magas szinten kívánnak foglalkozni a hangszerrel, a zeneiskolától számos lehetőséget kapnak versenyfellépésekre.

– Részben a szülői munkaközösség támogatásával, részben költségvetési finanszírozással juttatjuk el növendékeinket a legkülönbözőbb versenyekre az ország számos városába. 2011 novemberében rendezték meg Bécsben a Nemzetközi Bartók Béla Zongoraversenyt, ahol három növendékünk képviselte az iskolát: Boros Dániel, Boros Mihály és Szamosközi Kinga. Idén májusban Boros Mihály Olaszországban abszolút első lett a VIII. Nemzetközi Mozart versenyen. Balogh Ádám is több nemzetközi 3. díjat hozott iskolánknak, ezen kívül Dortmundban koncertezett a Fesztiválzenekarral. Ő egyébként 2011-ig volt Megyimóreczné Schmidt Ildikó tanítványa, azóta a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályának tanulója. Édesapja zeneiskolánk ütőhangszeres tanára – büszkélkedik Zsoldos Attila intézményvezető.

A 2011/2012-es tanévben összesen 221 diák mérettette meg tudását egy nemzetközi verseny mellett több országos, régiós, megyei és városi versenyen is. Az eseményeken 126 helyezést értek el a pécsi növendékek.

[frame]

Hangszerárak

Borsné Bucsú Zsuzsanna zongoratanár egyetért kollégáival abban, hogy egy gyakorlóhangszer beszerzése komoly anyagi terhet ró a családra. Már egy használt pianíno megvásárlása 100.000-150.000 forintos kiadást jelenthet, de egy digitális zongora is hasonló nagyságrendű árban kapható. Szerencsés az a család, ahol a rokonok segíthetnek egy jó minőségű hangszer beszerzésében.[/frame]