Belerokkanhatunk az ülőmunkába!

Nyugat-európai felmérések szerint a legtöbb betegszabadság, munkaidő-kiesés a hosszan tartó ülésből adódó gerincbántalmak miatt van. Az irodai dolgozók több mint 65%-a szenved ilyen fájdalmaktól. Azaz egyértelműen kijelenthető, hogy a sok ülés káros az egészségre.

hirdetés

A mozgásszervi problémák ráadásul egyre korábban kezdődnek. Már egy 6-8 éves gyermek is átlagban heti 35-40 órát ül, sokszor rosszul kiválasztott ülőbútorokon – mondja Gréczi Viktória gyógytornász-fizioterapeuta.

Milyen következményei lehetnek az ülő életmódnak?

– feszülés, fájdalom a fej, a nyaki, a háti és deréktájékon
– zsibbadás a karban és az ujjakban, a lábakban
– alsó végtagi visszeres panaszok, nyirokpangás
– ügyetlenség, mozgáskoordináció zavara
– állóképesség romlása, erőtlenség
– koncentráció csökkenés, fáradékonyság
– szempanaszok
– elhízás
– légző- és keringésrendszeri problémák

Mikor jó a székünk?

Ülőalkalmatosságunk akkor tekinthető megfelelőnek, ha karfás, állítható a magassága, az ülőfelülete lefele gömbölyített, és fenekünket hátratolva rajta, a combunkat teljesen alátámasztja, a háttámlája pedig a lapockánk alsó csúcsáig ér – ismerteti a kritériumokat a szakember.

A jó szék tehát mindennek az alapja, ám ez a legtöbb munkahelyen nem alapfelszereltség. Egészségünk érdekében azonban érdemes beruháznunk egy kényelmes ülőalkalmatosságba, mert bár egyszerre sokba kerülhet, a későbbiekben kemény tízezreket spórolhatunk meg a gyógyszereken.

[frame]

Szakítsuk meg az ülőmunkát!

A Magyar Gyógytornászok és Fizioterapeuták Társaságának (MGYFT) ajánlása, hogy a monoton ülést óránként 10 percre szakítsuk meg, és pár gyakorlattal frissítsük fel magunkat. Ilyenkor célszerű átmozgatni a vállunkat, karjainkat, derekunkat, nyakunkat és lábainkat, melynek célja, hogy az üléssel ellentétes gyakorlatokat végezzünk el.[/frame]

Üljünk helyesen!

– talpunk támaszkodjon a talajhoz, vagy használjunk lábtartót
– a lábak csípőszélességű terpeszben legyenek
– fenekünket toljuk teljesen hátra
– a comb és a lábszár szöge minimum derékszög vagy több legyen
– derekunk legyen megtámasztva, hogy az optimális homorulatát felvegye az ágyéki gerinc
– a vállakat lazán engedjük le, az asztalunk ne legyen se magasan, se alacsonyan (a lelógatott könyökcsúcs magasságában ideális)
– a fejet ne toljuk előre
– legalább alkartávolságra üljünk a billentyűzettől
– a monitorral szemben üljünk
– az egér használata közben a felkar maradjon a test mellett

Széken túl

A még egészségesebb pozíció érdekében székünkre különféle ülőpárnákat helyezhetünk, illetve használhatunk fizioballt – mondja Gréczi Viktória. A fiziológiás tartás ugyanis lényegesen könnyebben felvehető ezeken az eszközökön. Ilyenkor az úgynevezett dinamikus ülés valósul meg: a mélyizomzat erősödik, a csigolyák közötti távolság optimális lesz, ezáltal tehermentesítjük a porckorongjainkat, és csökken a sérv kialakulásának veszélye. De használhatunk ékpárnát is, melynek segítségével az ágyéki gerinc optimális homorított helyzete könnyebben elérhető. Emellett léteznek speciális aktív székek, melyek ötvözik a hagyományos irodaszék, az ülőlabda, valamint az ülőpárna összes pozitív tulajdonságát.

A párnák és a labda már pár ezer forintért megvásárolhatók, a speciális székekért ennél mélyebbre kell a zsebünkbe nyúlni, 50-100 ezer Ft környékén mozog az áruk.