Hölgyek figyelem: a kupon ára is visszajár!

Online shopping

Műköröm 4000 helyett 1700 forintért, 3D műszempilla féláron, hosszú wellness hétvége pár tízezerért. A kuponos weboldalak kedvező ajánlatait érdemes figyelni, különösen karácsony előtt. De mi van akkor, ha vásárlás után meggondoltuk magunkat, vagy nem tetszik az ajándék? Futhatunk a pénzünk után?

Ha körbe kellene írni, hogy milyen a tipikus magyar online kuponvásárló, akkor egy 26-35 év közötti nő alakja rajzolódnának ki előttünk. A Szallasguru.hu friss kutatásából egyértelműen kiderült, hogy a hölgyek szívesebben és gyakrabban vásárolnak vouchereket, azaz netes utalványokat. Az online kuponozóknak csupán az egyharmada hímnemű.

A különféle weboldalakon (bonuszbrigad.hu, mindenkupon.hu, stb.) akciós áron beszerezhető termékek top 3-as listája is ennek megfelelően alakul: legjobban a szépségápolási termékek adhatók el, azokat a háztartási és a műszaki cikkek követik. A szolgáltatások esetében sorrendben az utazás, a szépségápolás, illetve a szórakozás és a kultúra területén kínált utalványok fogynak leginkább.

online vásárlás

De bármiről is legyen szó, a vásárlási kedv egyértelműen megnő a karácsonyt megelőző időszakban. A Szállásguru beszámolója szerint éves forgalmuk több mint egyharmadát a november-decemberi hónapok adják.

Az online vásárlás az előnyök mellett azonban számos kockázattal is jár a fogyasztók számára – figyelmeztet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. A szerződő felek ugyanis nincsenek személyesen jelen a szerződéskötés során, ráadásul a megvásárolt terméket, illetve szolgáltatást nem az oldal értékesíti, hanem csupán közvetíti.

A vásárlásra vonatkozó egyik legfontosabb tudnivalót például csak a vevők 13 százaléka ismeri. Nevezetesen, hogy a jelenleg érvényes szabályok alapján 14 napon belül indoklás nélkül el lehet állni a vételtől. Vagyis ha kifizettük a terméket, de még sincs rá szükségünk, akkor egyszerűen visszaigényelhetjük a pénzünket.

Mindenkinek megéri?

A tájékozottság hiányát egyrészt a vásárlók figyelmetlensége okozza, másrészt az, hogy a kuponos honlapok nem mindig tesznek eleget jogszabályi kötelezettségiknek. Tavaly például 19 oldalt ellenőriztek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság munkatársai, amelyek közül 18-nál találtak hiányosságot.

A honlapok jó része egyáltalán nem vagy nem teljes körűen tüntette fel az elállási-felmondási joggal kapcsolatos információkat. A felügyelőségek összesen 9 honlapot marasztaltak el azért, mert a szolgáltató nem tett említést arról, hogy az elállási-felmondási jog indokolás nélkül gyakorolható, 10 vállalkozás pedig az elállásra-felmondásra nyitva álló tizennégy munkanapos határidőt „felejtette el” feltüntetni. A kuponos honlapokat üzemeltetők 13 esetben nem tájékoztatták arról a vásárlókat, hogy felmondás esetén legkésőbb 14 napon belül vissza kell kapniuk a teljes kifizetett összeget.

A hatóság összességében azt javasolja, hogy a nagyobb kupongyűjtő cégeket válasszuk, mert ezek jellemzően szigorúbban szűrik partnereiket, és többen garanciát vállalnak arra az esetre is, ha a termék vagy szolgáltatás nem felelne meg a vevő elvárásainak.

Hirdetés