Nők a vezetőfülkében

Dóra és Judit. Mindketten törékeny hölgyek, akik egy Ikarus 415-ös volánja mögött koptatják a pécsi utakat. Sokszor napi 130-150 kilométert vezetnek. Ők azonban minden reggel jókedvűen mennek munkába. Hogy miért? Erről ők maguk meséltek.

 Schubertné Katona Judit

„A fiaim és a lányom büszkék az anyukájukra.”

Judit 4 éve dolgozik a helyi közlekedésben. Azt megelőzően ruházati boltban volt üzletvezető. Belefáradt ebbe a tevékenységbe, elhatározta, hogy autóbuszt fog vezetni. Először a teherautó sofőr jogosítványt szerezte meg, majd levizsgázott buszra is. Azonnal elhelyezkedett a pécsi közlekedési vállalatnál, ahol ma már állandó időbeosztásban, ugyanazokon a járatokon és vonalakon szállítja az utasokat.

– Van aki azt mondja, hogy ez férfias munka, de azt hiszem, bizonyítottunk mi nők, hogy meg tudjuk állni a helyünket. Szerintem a közlekedőpartnerek is előzékenyebbek velünk, integetnek, villognak. Az utasokkal szemben mindenképpen óriási felelősség, mert rajtam múlik az emberek sorsa. Észnél kell lenni, figyelni kell, hogy ne legyen baleset. Ők megbíznak bennem, mert föl mertek szállni az én járatomra, nekem ezért nagyon kell rájuk vigyáznom. És vigyázok is. Ha szabadságon vagyok, már hiányolnak, hogy hol voltam, miért nem jöttem. Néha kapok tőlük csokoládét, virágot, vagy gyümölcsöt.

Judit kedvességével még a morcos utast is le tudja szerelni. Ha egészsége engedi szeretne nyugdíjba vonulásáig a cégnél maradni. Bízik benne, hogy idővel a kényelmesebb Mercedes típusba ülhet át, de jelenlegi járművével is elégedett. Mindig rendet és tisztaságot tart. A kollégák szerint meg is látszik, hogy a busznak hölgy „gazdája”van, annak ellenére, hogy nem veszi magát körbe apró csecsebecsékkel.

Élet a formaruhán túl

Judit nem csak a hétköznapokban szereti a nőiesebb öltözködést. A munkahelyén is inkább ezt a fazont részesíti előnyben.

– Formaruhában én szeretem a nőiesebb felsőruházatot. A nadrág olyan, mint a férfiaké, de nyáron engedélyezett a rövid fazon vagy a szoknya. Tudomásom szerint csak én vezetek szoknyában a kilenc női sofőr közül a cégnél. Sminket csak néha viselek, de nem igazán a vezetéshez. Ott az a lényeg, hogy megfeleljünk a munkának, nem az, hogy mennyire vagyunk kisminkelve.

Réger Dóra

„…mosolyogj, ha kérlek, a mosolyodból élek.” (Punnany Massif)

A 23 éves Dóra legalább 10 éve elhatározta, hogy autóbuszvezetőként szeretne dolgozni. A hatalmas járművek iránt érzett szerelem kiskorából ered – édesanyja a Pannon Volánnál dolgozott, lányát pedig gyakran vitte a cég telephelyére. Dóra, amint lehetett, „B” kategóriából azonnal levizsgázott, majd az autóbuszvezetéshez szükséges papírokat is megszerezte. A Tüke Busz Zrt-hez ez év májusában került.

– Első körben senki nem gondolta, hogy a céghez autóbuszvezetőként jelentkezem majd. Nagy volt a meglepettség, de úgy érzem, könnyen beilleszkedtem és elfogadtak. Ha problémám van, azonnal segítenek, bárkitől bármit kérdezhetek. A közlekedésben előfordul, hogy ha piros lámpánál megállok, átszólnak egy autóból, negatív megjegyzéseket tesznek. Ám az utasok közül sokan megdicsérnek. Mondják, hogy le a kalappal, hogy fiatalon, nőként ekkora felelősséget merek vállalni. Vannak, akik még cukorkát is hoznak nekem. Bár eleinte voltak megjegyzések, de most már inkább örülnek, hogy újra látnak.

A végzős földrajz szakos egyetemista lány még a diplomamunkáját is a szenvedélyének hódolva választotta. A pécsi közösségi közlekedés témakörében vizsgálódik. Éppen tanulmányainak köszönhető, hogy még nem tudja, mit hoz számára a jövő. Egyelőre úgy néz ki, csak gyermekkori álmát valósítja meg az Ikaruson.

„Attól, hogy az ember a volánnál ül, még ugyanúgy nőből van.”

Dóra ősszel kapja meg a céges formaruhát, amiből valószínűleg kényelmesebb nadrágot részesíti majd előnyben, és gondolkodik azon, hogy a női helyett férfi inget kér, mert azt praktikusabbnak tartja. A hűvösebb napokon egy-egy színes sállal szeretné majd feldobni a sötét munkaruhát.

– Vicces, de amióta itt dolgozom, azóta nőiesebben öltözködöm a hétköznapokban. Kihasználom azt a pár napot, amíg nem formaruhában kell lennem, hiszen hétfőtől péntekig szinte folyamatosan abban járok

Mivel Dórának még nincs családja, azt tervezi, kisegíti kisgyermekes kollégáit azzal, hogy ha valakinek programja van,  vagy ünnepekkor szívesen vállal munkát helyettük.

 

Hirdetés

32 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Ez igen hajrá csajok :)) 2 napja Németbe jártam ahol egy 4,5 vezetés után letértem pihenni ahol a parkolóba szintén 2 kolléga csajszival taliztam akik 24t-val a hátukon mentek tovább és magyarok voltak és két 460-s Daf boldog sofőrjei voltak 🙂 néztem 1et és gratuláltam nekik 🙂

  2. Gratulálok! Anno pécsen Judittal sokat utaztam dolgozni.Le a akalappal a Női buszvezetők elött. 🙂

  3. miért is ne vezethetne nő egy buszt? /kamiont,vagy bármit/
    csak nálunk nem megszokott,és vannak a negatív beszólások,hozzáállások..Hol van megírva,hogy ki milyen munkát végezhet?egy férfi elmehet körmösnek,fodrásznak,ápolónak,stb..akkor egy nő is elvégezheti a “férfi” munkát..
    Hajrá csajok,mutassátok meg mit is tud a “gyengébbik” nem!:)

  4. Gratulálok kedves kolleginák ! És nő nap alkalmából sok virágot és balesetmentes széles utat !

  5. Végre, a cikk ollvasása közben tudtam meg hogy Juditnak hívják
    nagy – nagy örömömre szolgált.
    Nagyon sokat töprengtem , hogy vajon ki ez a kedves , szinpatikus lágyhangú soförnő aki napról napra felszáláskor , mosolygós arcal KÖSZÖN és KÖSZÖNI meg a bérlet felmutatását .
    (Úgy érzem hogy ez példaértékünek kellene hogy legyen) .
    Mostanság a munkámból kifolyólag nagyon sokat indulok kora reggel munkába , és az első 5 óra 10 perckor a Csontváry utcától induló 50-es járattal szokott jönni , mikor Hollandiából érkezett tesztbusszal , valamikor Mercedesszel . Volt már példa arra , hogy délután szintén az Ő általa vezetett szintén 50-es járattal mentem hazafelé .
    Tehát csak megerősíteni tudom az előttem hozzászólókat és a fenti cikkben írtakat , mert tényleg , egy üde színfolt a palettán .
    Jutkának , én azt kívánom , minden utastársam nevében hogy maradjon meg ilyen aranyosnak és tényleg innen térjen begérdemelt nyugdijba !!!!

    Egy Nagy Imre úti TESCOnál felszáló utas

  6. Kitartás lányok, hisz ez részünkről kihívás még ma is. Én szept 12-én 35 éve csinálom Budapesten balesetmentesen

  7. Ez egy kedves mondat: ” Ők megbíznak bennem, mert föl mertek szállni az én járatomra, nekem ezért nagyon kell rájuk vigyáznom.”

    Nem hiszem, hogy szexista lenne a cikk, inkább csak kissé bulváros hangvételű. Vannak fiúsabb(nak tartott) szakmák, amelyeket csajok ritkábban szoktak betölteni, ilyen például az informatikus és a buszvezető. Ugyanez visszafele is érvényes, amikor egy férfi elmegy óvodapedagógusnak, arról is újságcikk születik

  8. Maximális RÍÍÍSZPEKT az ördögien angyali sofőröknek! Azért az nem semmi, hogy a feltételezhetően -legalábbis az utóbbi időszak PKV-s riportjai, cikkei alapján nekem ez jött le- a BKV-s kohószökevényekhez hasonló állapotú és korú IK 415-ös kocsikra teszik őket, ahol azért sűrűbben elkél a melós kesztyű, illetve a “csodakulcs”, amivel fel lehet nyitni -többek közt- a kocsi padlóján található “fedlapokat”, illetve a motorház “tetőt”. Persze, lehet egy olyan megközelítése is a témának, hogy ez a kiképzés fontos része, ha helytállnak az ótvar IK-n,akkor a Citaron/Citadellen sem lesz, lehet már gond…

  9. Gratulálok mindkét hölgynek.Sok balesetmentes km-ert kívánok. Üdv.

  10. Nekem bejön, hogy úrvezetők helyett úrhölgyek ülnek a volán mögött! Megfontoltabbak, udvariasabbak és jobban is néznek ki mint a férfiak. Minél több nőt a vezetőülésbe, hajrá lányok!

  11. Kedves Dórika ütött el majdnem a zebrán, és nem…nem az én hibámból! 🙂

  12. Örömmel olvastam, hogy végre vidéken is vezethetnek hölgyek autóbuszt. Én már a 24. évemet kezdem ebben a munkakörben Budapesten. Örülök a szép szavaknak amik a cikkben le lettek írva, de kicsit engem is zavar a cikk általános hangvétele. A magam részéről mindig nyűgös vagyok amikor úgy dicsérnek meg, hogy nő létemre milyen jól vezetem azt a nagy buszt. Ettől a “nő létére” kitételtől égnek áll a hajam. Azt veszem le belőle, hogy mint nő csökkent értékű vagyok és ezután már az sem esik jól, hogy éppen szépeket mondanak rólam.

  13. így van, remek elemzés. köszi. ez valóban értelmes, építő hozzászólás. köszi, hogy nem csak bunkóságokat kell olvasni a kommentekben.

  14. “az a lényeg, hogy megfeleljünk a munkának, nem az, hogy mennyire vagyunk kisminkelve” – vallja az elsőként bemutatott hölgy. Normális, felelősségteljes nők, és tökmindegy, hogy jobban vezetnek-e a férfiaknál. Van valami, amiben helytállnak, és ez példaértékű. Szokatlanságánál fogva pláne. Ezt a tényt kár elnyomni az igenis szexista vonalvezetéssel!

  15. Egyetértek azokkal, akik szexizmus emlegetnek ezzel a PM-cikkel kapcsolatban is. A szexizmus nem csak azt jelenti, hogy szextárgyat csinálunk a nőkből, hanem az is beletartozik, hogy gyenge, segítségre szoruló, gyámoltalan lényként mutatjuk be őket, akik “korlátozott cselekvőképességük” okán alacsonyabbrendűek, mint a “büszke” és “erős” férfiak. A szexizmus célja alapvetően az, hogy ne önálló, tetterős emberként tekintsük a nőkre, hanem olyan játékszerű, pink dísztárgyként, “amit” a férfiak birtokolhatnak, felügyelhetnek – uralhatnak. Néhány példa: a cikkben hemzsegnek az olyen buszvezetéshez nem kapcsolódó, ebben a kontextusban kifejezetten degradáló kifejezések mint a “törékeny hölgyek”, “apró csecsebecsék”, “nőies öltözködés”, “nőies fazon”, “sminkelés” – ha férfi sofőrőkről lenne szó, akkor is érdekes lenne, hogy milyen divatot követnek? Másrészt, a sofőrnők végig úgy vannak beállítva, mintha létezésük valamiféle, a természet vagy a társadalom (fallokrata) rendjének ellentmondó, különleges jelenség – kivétel – lenne (pl. “le a kalappal, hogy fiatalon, nőként ekkora felelősséget merek vállalni”). Pedig a legkevésbé sem az! A statisztikák szerint ma Magyarországon kb. ugyanannyi nő rendelkezik jogosítvánnyal (és mellesleg: diplomával) mint férfi, ám a nők precízebben, biztonságosabban vezetnek, kevesebb balesetet okoznak. Eszerint tehát nem a női sofőrök a csodabogarak, hanem a férfiak (nota bene: a legtöbb európai fővárosban a metró-, villamos- és buszvezetők javarésze nő). Az, hogy a nőket lekezelő, burkoltan szexista beszéd- és gondolkodásmód nemcsak a férfiakra jellemző nálunk, hanem – a szerzőt is beleértve – a nők jelentős részére és a magyar sajtóra is, azt jelenti, hogy a férfiuralom mélyen áthatja a hazai kultúrát (tessék csak megnézni a Parlamentet!). Sokkal nagyobb a lemaradásunk emancipáció-ügyben Nyugat-Európától, mint azt eddig gondoltuk. Sajnos, az ilyen hangvételű cikkek, minden jó szándék ellenére, nem segítenek a változásban.

  16. Dórával már többször utaztam. Először nagyon meglepődtem, és elcsodálkoztam, hogy ilyen fiatalon, nőként ezt a szakmát választja. 🙂 Le a kalappal! Ügyes, és óvatos. Én sokkal nagyobb biztonságban érzem magam mögötte, mint némelyik férfi kollégája mögött!

  17. Mi ebben a szexista?! Mi van veletek?
    Tök normál, hogy a nőiség felől közelítették meg ezt a témát. Azért egy női buszsofőr szokatlan látvány, nem? Persze van pár nő, aki nagyon jól vezet, de azért valljuk be, nem ez a legfőbb erényünk. És ezt nőként mondom, saját tapasztalatok, (női) ismerősök történetei alapján.
    Sokaknak egy aprócska autóval való parkolás is nehézséget jelent, így aki egy hatalmas buszt vezet, annak maximális tiszteletem! 🙂

  18. 172 Like az csak tévedés volt? Nem vették észre, hogy mennyire “negatív” cikk ez?

  19. Mégis ebben a cikkben mi volt pontosan a lekezelő és a szexista? Ez egy teljesen pozitív és aranyos írás, láthatóan sokan szeretik, stb. Szerintem fogalomzavarban szenved, aki szerint ez a cikk szexista.

  20. Dóra, érvek nélkül leostobázni másokat nemcsak bunkóság, de primitív dolog is. Szerintem Arrabona valós dolgot ekézett, a Pécs Ma rendszeresen lekezelő, szexista hangnemben ír a nőkről. Különösnek tartom, hogy ezt pont egy női (ál)néven kommentelő nem észleli…

Comments are closed.