A kifutók világa egy bennfentes szemével

Hajnal Vica Pécsen végezte felsőfokú tanulmányait, majd Budapestre vette az irányt, hogy a divatvilág mélyére láthasson. Diplomái megszerzése után meg sem állt a Big Bag PR-ügynökségig, ahol gyorsan teljesült a kívánsága, hiszen már a 4 évvel ezelőtti első Fashion Week Budapest rendezvény szervezőinek oszlopos tagja lett. Vicát az itthoni és a külföldi helyzetről faggattuk.

–  Itthon milyen múltra tekint vissza a divatbemutatók szervezése? Vannak olyan ismert márkák, akik már korábban is állítottak össze show-kat a divat iránt fogékonyaknak?
– Itthon már régóta fogalom a divatesemények szervezése. 2012 előtt, az akkori TONI&GUY Fashion Week Budapest megszületését megelőzően is tartottak nagyívű divatshow-kat ismert hazai tervezők. Ennek ellenére azt éreztük, szükség van egy nagyszabású, jellegében addig nem létező rendezvény megszervezésére, mert eddig a pontig hazánk nem zárkózott fel a nemzetközi standardokhoz. A TGFWB tervezői a korábbi gyakorlattal ellentétben a nagy divathetekhez hasonulva már a szezonális kollekcióikat mutatták be a nagyközönség számára. Platformhoz jutottak azok is, akiknek nem lett volna költségvetésük önálló bemutató szervezésére. A korábbi divateseményekhez képest egy szakmai fórum megteremtése volt az alapvető cél, amely segíti a hazai tervezők további brandépítését és kommunikációját.

Foto_Holecz Endre_2
Fotó: Holecz Endre

–  Ha jól tudom, a Fashion Week Budapest az első olyan kezdeményezés, amely nyugati mintára alakította ki a bemutatókat. Mit jelent ez pontosan?
– Azt jelenti, hogy a nemzetközi divathetek kalendáriumához igazítottuk a bemutatók időpontját. A tervezők nem az aktuális, hanem a fél évvel későbbi szezonra szánt kollekcióikat mutatják be a szakmai, illetve a meghívott közönség számára. Emellett saját smink- és hajkoncepcióra, zenére kapnak lehetőséget, ami ahhoz járul hozzá, hogy még inkább sajátjuknak érezzék a bemutatót, valamint hangsúlyozni tudják a bemutatandó kollekció hangulatát.

Foto_Gregus Máté 2
Fotó: Gregus Máté

–  Kik vehetnek részt egy ilyen különleges eseményen?
– Az esemény szakmai fórumként működik. A mi szervezésünk alatt a divatbemutatókon a sajtó releváns munkatársai, buyerek (azok a személyek, akik figyelik a trendek alakulását, hogy ez alapján megpróbálják eldönteni, mely darabok lesznek népszerűek a vásárlók körében, és mit érdemes kitenni a boltok polcaira), divat- és beauty bloggerek, valamint a tervezők által meghívott vendégek vehetnek részt. Ugyanakkor mindenki követheti a show-kat élőben, live streaming segítségével online csatornáinkon, vagy a közösségimédia-felületeinken.

Foto_Glódi Balázs_2
Fotó: Glódi Balázs

–  Hozzávetőleg mennyi időre van szükség egy show összeállításához? Hány fő dolgozik ennek megvalósításán?
– Egy ilyen esemény megszervezésére optimális esetben másfél hónap lenne a tökéletes. Nálunk a szponzori pénzek ingatagsága, a nehéz hazai pénzügyi és szponzorációs helyzet, valamint az utóbbi idők politikai történései miatt ez az idő általában 2-3 hétre sűrűsödik, ami a megfelelő, tapasztalt stáb segítségével sem kevés, viszont feszített munkatempót igényel. Nem tudom összeszámolni hány ember dolgozik ilyenkor az eseményen, hiszen megannyi pakoló, technikus és takarító részt vesz a munkánkban, hogy az utolsó elem is tökéletes legyen a nagy napokra.

Foto_Holecz Endre
Szervezők munka közben: Lukász Laura (balra), Felkai Eszter (középen), Hajnal Vica (jobbra) Fotó: Holecz Endre

–  Hogy kell elképzelni a tervezők és a Big Bag PR-ügynökség közös munkáját? Ti válogatjátok ki őket, vagy ők jelentkeznek a bemutatóra?
– A kezdetek kezdetén mi hívtunk be tervezőket, hiszen a brandépítés miatt számukra is fontos volt, hogy olyan nevekkel dolgozhassunk együtt, akik megértek a nemzetközi piacra, értik azt az elképzelést, amit mi képviselünk és egyáltalán például időben rendelkeznek 2016-os kollekcióval 2016 tavaszán. Sokan jelentkeznek, sajnos azonban nem mindenkit tudunk beengedni. A kezdeti négy tervező óta azonban szezononként szépen lassan gyarapodott a bemutatók száma, és idén először végre lehetőségünk van a fiatalok számára is lehetőséget adni.

Foto_Glódi Balázs 3
Fotó: Glódi Balázs

–  Hány modell dolgozik egy-egy show-n?
– Egy show-n körülbelül 15 modell dolgozik, ők esetenként 30-45 lookot (szettet) mutatnak be.

Foto_Holecz Endre 3 (1)
Fotó: Holecz Endre

–  Vannak köztük hírességek?
– Természetesen. Igyekszünk a legjobb magyar modellekkel dolgozni. Minden szezonban vannak nagy reménységek. Ilyen volt Szepesi Melinda, Kondás Kata és az utóbbi idők egyik talán legnagyobb felfedezettje is, a már két szezont végigkísérő, minden nagyobb külföldi show-t megjáró Mink Olívia is.

Foto_Glódi Balázs 4
Fotó: Glódi Balázs

–  Már volt szerencséd több külföldi divatbemutatón részt venni. Mi a legnagyobb különbség egy itthoni és egy kinti esemény között?
– A budgeten kívül, amiből gazdálkodunk, jóformán semmi. Az egyetlen, ami még nagy hátrányunk, hogy nagyon kis piac vagyunk, így nehéz idecsábítani külföldi buyereket, de ezt nem is feltétlenül érzem a mi kötelességünknek.

Foto_Glódi Balázs
Fotó: Glódi Balázs

A Fashion Week Budapest oldalán további érdekes fotókat találtok az eddigi eseményekről. 

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés