Beszélgessünk a saját házunkkal!

Fröhlich Balázs, a PTE Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karának hallgatója sorban jön elő olyan energiahasznosítással kapcsolatos csúcstalálmányokkal, amelyek megreformálhatják az energiagazdálkodásunkat. Nézzük meg közelebbről, hogy mik is ezek!

hirdetés

Fröhlich Balázs elsőéves villamosmérnök hallgató volt, amikor Flextronics cég EnterFlex nevű innovációs ötletpályázatán első helyezést ért el. Találmánya egy szél- és napenergiát egyszerre hasznosító üvegpiramis volt, ami a szél erejéből és az üvegházhatás által létrejött felszálló meleg levegőből állított volna elő hasznosítható energiát. Az ötlet aranyat ért, de sajnos a piramis nem termelt annyi energiát, hogy megérje a sorozatgyártása.

Fröhlich Balázs (fotó: Csortos Szabolcs)
Fröhlich Balázs (fotó: Csortos Szabolcs)

Öröm az ürömben, hogy ez a kudarc mutatott irányt egy forradalmi szélturbinához, amit Balázs egyetemi tanárával, Elmer Györggyel közösen fejlesztett ki és szabadalmaztatott. Ennek a turbinának az újdonsága abban rejlik, hogy ellentétben a megszokott – például az osztrák határon látható – szélturbinákkal, a tengelye nem vízszintes, hanem függőleges. Balázsék turbinája a dizájnváltásnak köszönhetően kisebb helyen is elfér, akár családi házak kertjében is, így akár mindenki maga termelhetné meg vele a kellő energiát.

A függőleges tengelyű szélturbina modellje
A függőleges tengelyű szélturbina modellje

Hatalmas előnye még, hogy míg a vízszintes tengelyű turbinákat – ironikus módon – nagy vihar esetén vagy ki kell fordítani szélirányból, vagy le kell fékezni, hogy ne történjen túltermelés, addig Balázsék találmánya bármilyen erejű és irányú szélben működik. Ugyan a függőleges turbina egyelőre nem termel még kellő mennyiségű energiát, de feltalálói dolgoznak a problémán, és a fejlesztésekhez szükséges forrás előteremtése után nem lesz akadálya a turbina piacra dobásának.

Balázs azonban nem állt meg a szélturbinánál, ugyanis egy olyan úgynevezett „smart home” rendszeren is dolgozik Peidl Gergely informatikussal karöltve, ami garantáltan meg fogja könnyíteni az emberek otthoni életvitelét – ráadásul energiát is spórolhatunk a segítségével. A rendszer egyik nagy előnye a forgalomban lévő hasonló megoldásokhoz képest, hogy míg egy mostani „okos otthon” beépítéséhez Balázs elmondása szerint az egész házat szét kell bontani, addig az ő rendszerüket rombolás nélkül lehet integrálni a házakba.

A "smart home" rendszer egyik alkatrésze
A “smart home” rendszer egyik alkatrésze

Ha pedig ez megtörtént, a tulaj már tud is beszélgetni házával. Persze nem mindentudó mesterséges intelligenciáról van szó, hanem – ahogy Balázs is nevezi – „mechanikus intelligenciáról”. Ez azt jelenti, hogy ha okostelefonunkon keresztül kérdezünk valamit a rendszertől (pl.: „hogy készül a sör?”), akkor az megkeresi nekünk a neten a legmegfelelőbb választ. De persze házunkkal nem csak trécselni lehet, ugyanis minden konnektorba dugható készüléket is tudunk vele irányítani. Le- vagy felkapcsolhatjuk vele a villanyokat, a hűtőt, a mosógépet, bármit, ami a hálózatunkhoz kapcsolódik.

A "mechanikus intelligencia alkalmazás" logója
A “mechanikus intelligencia alkalmazás” logója

Fontos tudni, hogy Balázsék rendszerével a tévét, a számítógépet, a hangrendszerünket teljesen ki tudjuk kapcsolni, tehát búcsút mondhatunk a készenléti állapotban elpazarolt áramnak. A projekt pedig nagyon jól halad – mondta Balázs –, hiszen idén már be is mutatják egy nemzetközi építészeti világkiállításon, és már a piacra dobását is tervezik, ráadásul még idén.

Balázs mindemellett még egy projekten dolgozott. Egy önjáró gokartot készített a PTE Sopianae Motorsport junior csapatával közösen. A gokart fejlesztésének apropója egy országos verseny, amelyet a Bosch cég indított, akiknek meggyőződése, hogy 15 év sem kell ahhoz, hogy automatizált járművekkel közlekedjünk, jogsi és sofőr nélkül. Balázs egyébként a gokart pilótája is lesz. Balázs szerint a legveszélyesebb része a fejlesztésnek  fúrás-faragás, és az esztergályozás volt.

A versenyen a következő kihívások vártak rájuk: a Boschtól kapott gokartba elektromos gázpedált, az eredeti fékrendszertől független és elektromosan működtetett rögzítőféket, továbbá ultrahangszenzorokat és elektronikus kormányzást kellett beépíteniük, valamint be kellett mutatniuk egy hátramenetet és egy párhuzamos parkolást is.