Kertváros régen és ma

Ha már nemrég megnéztük, hogy miként festett Uránváros régen, érdemes vetni egy pillantást Pécs másik nagy, sokak által lakott városrészére is, ami persze nem más, mint Kertváros.

hirdetés

Az elszórt zöldterületeiről és panel-labirintusairól híres lakótelep megépítése az 1960-as évek végén vette kezdetét, és az 1990-es évek elején fejeződött be.

Kertváros, Berek utca
A Berek sétány paneljai 1978-ban

Az ország egyik legnagyobb lakótelepe egyébként megépülése után egy évvel vált Kertvárossá, addig ugyanis Lvov-Kertváros néven futott. Lvov pedig Pécs szovjet testvérvárosa volt.

A Berek sétány ma
A Berek sétány ma

Kertváros a paneljairól híres. Míg az 1950-es évek telepcsodáit 4-5 szintes beépítés jellemezte, addig az 1960-as években támadt lakásigényt már a paneles technikával tudták csak kielégíteni. Ekkor kerültek képbe a 8-10 szintes épületek. A Berek sétány példáján is látszik, hogy Kertváros paneljai egykor és most is dicsőségesen fogják össze a köztük elhelyezkedő, nemrégiben fel is újított, szép közterületeket.

szellemvaros_1988_oktober
A frissen épülő Szellemváros 1988-ban

Szellemváros – amit a temető közelsége miatt neveztek el így – építése 1988 környékén vette kezdetét. A korabeli tervek szerint 1700-2000 új lakó költözhetett ide.

Szellemváros ma, mintha nem változott volna semmi
Szellemváros ma, mintha nem változott volna semmi

Mikor azonban már költözhető lett a tömb, kiderült, hogy a Siklósi út és a Maléter Pál út kereszteződésében nem volt zebra, a közelben pedig tisztességes járda sem akadt. Ez a probléma mára szerencsére megoldódott. Trabantok ugyan már ritkábban parkolnak itt, babakocsit viszont ma is sokat tologatnak errefelé a kertvárosiak, hisz a város szélén csendesebb és nyugodtabb az élet.

A FEMA már tervezésekor futurisztikus épületnek tűnt, amolyan nyugati látványosságnak. Az 1980-as évek végén kezdődött meg az építése, 1991-ben pedig már át is adták.

fema_alapozas_1989_pecs
Alapozzák a FEMA helyét 1989-ben

Azt pedig minden pécsi tudja, hogy mi lett a sorsa a valaha csillogó-villogó plázacsodának. De mit is tudott a FEMA, ami akkoriban ország- és talán világszerte híressé tette?

A FEMA ma a város egyik rút foltja
A FEMA ma a város egyik rút foltja

Volt benne egy hatalmas parkoló, egy 2800 négyzetméteres áruház minden jóval, az 1600 négyzetméteres emeleten volt például fényképész, üveges, büfé, utazási iroda, emellett pedig a közel 100 négyzetméteres kupolás tetőtérben irodák és panzió is elfért.

Bevásárlás a FEMA-ban, a '90-es évek elején
Bevásárlás a FEMA-ban, a ’90-es évek elején

A Konzum mellett a FEMA volt az a hely Pécsett, ami igazán fel tudta lendíteni a bevásárlóturizmust. Ja, és vasárnap is nyitva volt néhány boltja.

És hogy alakult a kertvárosi buszközlekedés? Kezdetben ugyanis nem volt ilyesmi, Kertváros tömegközlekedését a vásártérről induló buszok jelentették.

A Nevko végállomás a '80-as évek elején
A Nevko végállomás a ’80-as évek elején

Ahogy aztán a lakótelep bővült, úgy vált egyre égetőbb problémává egy új pályaudvar létrehozása. Ezt a pályaudvart pedig 1976-os átadása óta mindenki csak úgy ismerte (illetve ismeri), hogy a “3-as végállomása”, a Maléter Pál út és a Nagy Imre út kereszteződésénél.

Buszok ma már itt nem parkolnak
Buszok ma már itt nem parkolnak

Kertváros azonban nem állt meg a fejlődésben és a bővülésben, ezért Nevelési Központ környékén épülő új lakótömböt is be kellett vonni a buszhálózatba. A Nevkó parkolója pedig csak ideiglenes végállomás lett volna, amit 1979-ben adtak át a pécsieknek. Ettől a pillanattól fogva járt a 6-os busz. A jelenlegi kertvárosi végállomást csak 10 évvel később adták át, de az már egy másik történet.

Épül a játszótér a Hajas Imre ucában
Épül a játszótér a Hajas Imre ucában

Azt pedig, hogy miként zöldellt ki az évek során Kertváros, jól mutatja a következő két kép. A Hajas Imre utcai játszótér az elsőn még csak épül, a másodikon pedig már a mai állapotában látható, ugyan az utcát ma már Polgárszőlő utcára keresztelték át.

Igazi zöld kertvárosi játszótér
Igazi zöld kertvárosi játszótér

A játszótér a mai napig a környék gyerkőceinek kedvence, és szinte nem is változott a mai napig. Az aszfaltplaccot azonban mára beárnyékolja az évek során terebélyesedő fák lombozata.

Forrás: Pécsi Stúdió, Pécs Lexikon

Fotók forrása: Pécsi Stúdió, Fortepan