Pécsen diplomázott le a vak lány, akinek két vak ikertestvére van

Evelin és két fiú ikertestvére koraszülött volt. Több hetet töltöttek inkubátorban. Elképzelhető, hogy  oxigéntúladagolást kaptak és a szemüket sem takarták le. Hármójuk közül csak egyikük szeménél volt némi remény, de aztán az is elveszett. A szülők viszont nem adták fel, sőt.

Evelin, Peti és Csabi mostanra felnőttek és mindhárman lediplomáztak – a salgótarjáni hármasikrek történetét évekkel ezelőtt az egész ország szívébe zárta. Akkor a Vöröskereszt és még egy holland orvos is felkereste a családot, hogy a gyermekek szemét megműtse, de hiába. Az évek elrepültek, a gyerekek pedig felnőttek lettek, méghozzá boldog és diplomás felnőttek. Közülük Evelin a Pécsi Tudományegyetemre iratkozott be és tanulmányai alatt a várost is megszerette. Úgy döntött, hogy diplomája megszerzése után is itt marad.

– Anyukánk mindig úgy kezelt minket, mintha nem lennénk látássérültek, hanem átlagos gyermekek volnánk. Éppen ezért most a szüleinknek köszönhetjük, hogy itt vagyunk – kezdi a történetüket Evelin. – Mindig is tudtam, hogy emberekkel szeretnék foglalkozni és valamilyen segítő szakmát tanulni.

Játszani is mindennel játszhattak / Fotó: Kiskegyed
Játszani is mindennel játszhattak – Archív fotó a családtól

Evelin a szociális munkás szakot választotta, amit sikerült is elvégeznie. A három és fél éves képzést idén fejezte be, de azt mondja, hogy nem hagyja abba; ha minden jól megy, szeptemberben újra iskolapadba ül.

– Még két évig tanulok, de szeretnék a szakmámnak megfelelő munkakörben elhelyezkedni és idősekkel, vagy fogyatékossággal élőkkel foglalkozni – mondja.

Éppen ezért diplomamunkájának témáját is ebben a témakörben írta meg: az egyetemen tanuló, szociális munkás szakra járó látássérült hallgatókról írt dolgozatot.

– Pécs és az egyetem is felkészült a hátrányos helyzetben élőkre, majdnem félszázan járnak ide. Ugyanakkor mindig van hova fejlődni. A diplomamunkám írása alatt is találtam pár hiányosságot, ami főként az akadálymentesítést érinti. De megmondom őszintén, ha valahol elakadok, akkor segítséget kérek, akár idegenektől is.

A hármasikrek, akiknek együtt már négy diplomájuk van
A hármas ikrek, akiknek együtt már négy diplomájuk van

Evelin szerint sokan segítenek, ha mondjuk az úton kell átkelnie, de olyannal is találkozott már, aki nem tudta, hogyan viszonyuljon hozzá.

– Vannak emberek, akik félnek ettől a helyzettől, pedig nincs mitől. Ha mi nem érezzük magunkat zavarban, akkor ők miért tennék? – mosolyog.

Evelin egyébként rengeteg barátra tett szert a városban és az egyetemen egyaránt, éppen ezért nem is szeretne elköltözni innen. A nyarat is csak a családja miatt tölti távol, mert ilyenkor két fiútestvérével meglátogatják a szülőket Salgótarjánban. A két fiú ikertestvér is elhagyta a szülői fészket, egyikük az ELTE-n tanul jelenleg is, míg másikuk az egri Eszterházy Károly Főiskolán tanult programtervező informatikusnak. Ők pedig azon dolgoznak, hogy olyan fejlesztéseket hozzanak létre, amelyek például a vakoknak és gyengén látóknak segítenek geometriai formákat, függvényeket megjeleníteni. A számítógép ugyanis csak szöveget tud hanggal ellátni, alakzatokat, ábrákat nem.

Evelin látássérültekkel szeretne foglalkozni
Evelin szociális munkás szakon szerezte diplomáját
Pécsi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság Támogató Szolgálata:

A szolgálat az egyetem fogyatékkal élő hallgatói (mozgáskorlátozottak, hallássérültek, látássérültek, beszédfogyatékosok – diszfázia, diszlália, diszfónia, dadogás, hadarás, afázia, orrhangzós beszéd, dizartria, mutizmus, súlyos beszédészlelési és beszédmegértési zavar, centrális pöszeség, megkésett beszédfejlődés -, pszichés fejlődési zavarral küzdő hallgatók – diszlexiás, diszgráfiás, diszortográfiás, diszkalkuliás, a hiperaktív, figyelemzavarral küzdő, magatartásszabályozási zavar autisták – és egyéb megváltozott munkaképességű munkavállalói számára nyújt szolgáltatásokat.

A Támogató Szolgálat célja a fogyatékkal élő egyetemi polgárok segítése, önálló életvitelének kialakítása és megkönnyítése elsődlegesen a lakáson kívüli (köz)szolgáltatások, különös tekintettel az oktatási szolgáltatások elérésének segítségével, mindezt a hallgató aktív közreműködésével. Az ellátás hozzájárul a fogyatékosságból eredő hátrányok csökkentéséhez, a társadalmi beilleszkedéshez, az esélyegyenlőség megteremtéséhez, kiemelten a felsőfokú végzettség megszerzéséhez és a munkaerőpiacra való felkészüléshez.