12 tonna új ruhát éget el évente a H&M

An H&M logo sits on display outside a Hennes & Mauritz AB (H&M) fashion store in Budapest, Hungary, on Wednesday, Oct. 2, 2013. "The retail sales environment in Europe, especially in Spain, has become less challenging in the last few weeks, while the weather overall has also been more stable," Anne Critchlow, a London-based analyst at Societe Generale, said. Photographer: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images

A környezetbarát és újrahasznosítható termékeivel kampányoló H&M divatcég évente több tonna új ruhát éget el egy dániai égetőműben, közölte a dán TV2 tévécsatorna. A tévé Operation X nevű műsorában olyan felvételeket mutattak be, amelyeken titokban érkeznek a roskildei égetőműbe a teherautók a teljesen új, árcímkékkel ellátott ruhákkal – írja az Index.hu.

A műsornak több korábbi alkalmazott is megerősítette, hogy itt semmisítik meg nagy tételben az eladatlan termékeket. A riport készítőinek szállítólevelek is a birtokába kerültek. Ezek azt mutatják, hogy Roskildében már 2013 óta égetnek el ruhákat, évente átlagosan 12 tonnát. A ruhák a konszern dániai központi raktárából, Grevéből érkeznek ide.

A riport megjelenése után a dán H&M azt közölte: valóban égetnek el ruhákat, de csak gyári hibás vagy sérült termékeket. Például olyanokat, amelyeket a szállítás során víz ért, a raktározás közben penészesek lettek, vagy a határértéket meghaladó mértékben mutathatók ki rajtuk egészségre káros anyagok, például ólom. A cég a Facebookon azt írta: “Meglepett minket ez a riport, a H&M-nek ugyanis semmi oka nincs arra, hogy a hibátlan termékeit elégesse”.

A dán tévéműsor stábja azonban vitatta ezt. Ők azt állították: az égetőműbe érkező ruhák egy részét megvizsgálták, amelyeken se víz, se nedvesség, se penésznyomok, se ólomszennyezettség nem volt kimutatható. A dán tévének Christina Dean, a környezetbarát és pazarlásmentes textilkereskedelemért küzdő Redress nevű szervezet vezetője azt mondta: érthetetlen számára, hogy egy ilyen világcégnek hogyhogy nincs olyan raktára, amelyben nem tudják megvédeni a ruhákat az átnedvesedéstől, a penésztől vagy az egészségtelen szennyeződésektől.

A dán tévé riportja szerint a H&M mellett más nagy cégek is így semmisítik meg a felesleget. A Bestseller nevű konszern például évi 49 tonnányi ruhát éget el. Ők is selejtes termékekre hivatkoznak, de a tévé szerint ennek igazi oka az, hogy jobban megéri elégetni a ruhát, mint újrahasznosítani.

Hirdetés