Tankönyv helyett tablet

Egyre több országban vezetik be az iskolában a táblagépeket, hogy azon tanuljanak a gyerekek. Vannak pozítiv, és vannak negatív példák is külföldön, ezekből azonban csak okulhatunk. Kérdés, Magyarország hogyan határoz majd a kérdésben, ha odakerül: lemaradunk vagy csatlakozunk a reformhoz? – írja az Origo.hu.

A mai fiatalokat táblagépekkel ellátni olyan, mintha cukorkaautomatát adnánk egy gyereknek, vagy még rosszabb: egy játékkonzolt, s már el is veszítettük a kontrollt és a figyelmet, írta a Business Week riportere. Los Angeles 678 dollárt költött el minden egyes tablet után: ez tartalmazza az iPad árát, a Pearson oktatási csoport által szolgáltatott szofvert és a gép zárolását, hogy a gyerekek ne tudjanak felügyelet nélkül szörfölni bárhol a neten.

Nem elég csillogó tabletre váltani a gyerekek tankönyveit, a váltást komoly előkészítői munka kell megelőzze. A hálózat, az infrastruktúra kiépítése, a tanárok felkészítése es átképzése elengedhetetlen, hogy amikor ténylegesen a gyerek elé kerül a táblagép, továbbra is a tanár irányítson és tanítson, ne az eszköz.

Magyarország mégcsak most fog szembenézni a digitális oktatás bevezétésnek dillemájával. Sok szülő attól tart, egy ilyen eszköz túl értékes, hogy a gyerek kezébe adják, nem beszélve arról, hogy mi történik, ha az utcán megtámadják a lurkót a nála lévő tablet miatt. A mobil-, és okostelefonok megjelenésével az ilyen típusú rablások és bűncselekmények száma is megugrott.

A digitális forradalom megállíthatatlan, ha egyszer megérkeznek az iskolákba is a táblagépek, az biztosan nem lesz egyszerű, hacsak az infrastruktúra kiépítésére, a sávszélesség biztosítására gondolunk, vagy arra, vajon milyen hatást fog gyakorolni a gyerekek teljesítményére az új eszköz. A kezdetekben, a nyugati példákon okulva, körülbelül egy évig fog fennakadásokat okozni: amíg hat az újdonság ereje, az izgalom, majd szépen minden visszakerül a maga helyére.