Akcióterv készül a Búza téri piachoz

A helyi termékeket, az egészséges étkezést és a helyi termelőket támogató, az Európai Regionális Fejlesztési Alap által finanszírozott URBACT Markets projekt második találkozójának témája a Búza téri piac volt. A valamennyi érintett bevonásával formálódó akcióterv kezdi felvenni végleges alakját, melynek eredménye az elkövetkezendő hónapok során árusok és városlakók számára is kézzelfogható lesz.

hirdetés

A Barcelonából indult URBACT Markets program központi gondolata, hogy a piacoknak kiemelkedő szerepük van a városok megújításában, a fenntartható gazdasági fejlődésben, az egészséges életmóddal összefüggő kínálati lánc rendszerében és a munkahelyteremtésben egyaránt. Pécsett az első lépés a Búza téri piac akciótervének kidolgozása, mely figyelembe veszi a hely sajátos adottságait és a város többi piacához képest betöltendő szerepét egyaránt.

A Búza téri piac erősségeinek és gyengeségeinek elemzéséből kedvező kép tárult a jelen levők elé. Ugyan a rendelkezésre álló infrastruktúra szempontjából hátrányos helyzetben van a tér, hiszen a múltja ellenére a jelenlegi formájában nem vásárok tartására tervezték és alakították ki. A szervezők viszont nem néznek szembe áthidalhatatlan problémákkal, hiszen a leküzdendő nehézségeket ellensúlyozza a rendkívül jó fekvése, mely jelentősen könnyebbé teszi a logisztikát és elősegíti a turisták a helyszínre csalogatását is.

A kereslet és kínálat összehangolása az összes pécsi piac legnagyobb kihívásai közé tartozik. A Búza tér esetén az árusok és a vásárlók körében végzett felmérések is különböző véleményeket tükröznek: az eladók vegyes profilt szeretnének, élelmiszerrel és kézműves termékekkel egyaránt, a vevők viszont főként mezőgazdasági termények, élelmiszerek és széles virágkínálat reményében érkeznek.

Erre megoldást jelenthet az összes piacot összefogó közös arculat kidolgozása és a rendelkezésre álló kommunikációs eszközök széles skálájának alkalmazása. Minden piacnak megvan a maga saját termékkínálata és az URBACT Markets egyik célja, hogy kidolgozza azt a keretrendszert, amelynek segítségével a szükséges információkat hatékonyan eljuttathatják a leendő vásárlókhoz. Ennek a folyamatnak az alapjait is sikerült a megbeszélésen lefektetni. Az irányelveken túljutva a következő alkalommal már a logó és a konkrét arculati elemek kiválasztása lesz napirenden.

Az elérendő célok közé sorolják továbbá egy minőségbiztosítási rendszer kidolgozását, mely garantálja, hogy a vevők kizárólag jó minőségű árukat vásárolhassanak. Szerencsére a piacon árult termékeket jelenleg is kedvezően értékelik a vásárlók, így egy ilyen rendszer bevezetése jelen esetben csak az esztétikai megjelenésben hozna változást.

A szervezők a legutóbbi találkozó óta bejárták Szegeden a Mars téri piacot, melyet négy éve újítottak fel a legmodernebb igényeknek megfelelően. A pécsi projekt része az „URBACT Európai tapasztalatcsere és tanulási programnak”, Barcelona, London, Torinó, Suceava, Dublin, Toulouse, Wrocław és Attika képviselői mellett, azonban fontos, hogy az akcióterv megalkotásakor figyelembe vegyék a hazai jellegzetességeket is, mely szempontjából a szegedi látogatás kifejezetten hasznosnak bizonyult. Olyan információkkal gazdagodtak, melyek a pécsi piacok átalakítása során nélkülözhetetlenek lesznek.

Összességében elmondható, hogy a megítélése szempontjából kedvező helyzetben van a Búza téri piac. Az elárusító helyek éves szinten 86%-os kihasználtsága azt mutatja, hogy a termelők is szívesen hozzák ide a portékájukat. A következő lépésként áprilisban véglegesíteni fogják a pécsi piacokat meghatározó arculati elemeket, valamint a helyi termékeket összefogó védjegyrendszer alapjait is le fogják fektetni. A találkozók eredményeként pedig hamarosan egy olyan tervvel fog rendelkezni a város, amelynek megvalósítása hozzájárul ahhoz, hogy turisztikai látványosságként és gazdasági erőként is megállják a helyüket a piacaink.

Az Urbact Markets kapcsán további információt a projektről a Pécsi Városfejlesztési Nonprofit Zrt.-től kérhetnek, a varosfejlesztes@pvfzrt.hu e-mail címen.