Buszmustra után: indul az elemzés

Elsősorban a buszon utazók véleményére volt kíváncsi a városháza akkor, amikor eldöntötte: féltucatnyi különböző típusú, magyar összeszerelésű tesztbuszt állítanak forgalomba több héten át. Csizi Péter alpolgármester elmondta: a tapasztalatokat most összesítik, ezután döntenek, milyen járművekre cserélik a ma meglévő buszparkot.

Bár pontos időpont még nincs, a következő időszakban mind az őskövületnek számító, lestrapált Ikarusokat, mind az utóbbi tíz évben szolgálatba állt Mercedeseket újakra cserélik Pécsett. A választék hatalmas a világpiacon, így a vezetés amellett döntött, hogy a szintén sok típust számláló, hazai összeszerelésű buszok közül választ egy típust a városban közlekedő polgárok segítségével.

Mint arról október elején lapunk is beszámolt, a debreceni székhelyű Magyar Járműtechnikai Zrt. (MJT) szóló autóbusza nyitotta a sort, majd a pécsiek ingyen próbálhatták ki a szintén magyar kezek munkáját dicsérő Nabi, a Credo és az Ikarus termékeit is.

Az akciót azért szervezték, mert a közösségi közlekedést biztosító Pécsi Közlekedési Zrt. kisebbségi tulajdonosa felmondta a szindikátusi szerződést, így pedig nyilvánvalóvá vált: a város saját kézbe veszi a jövőben az ágazatot, és saját maga oldja meg a korábban tervezett buszbeszerzést is.

A tesztelt példányok mindegyike alacsonypadlós volt, így megfelelt a pécsi igényeknek, valamint erős, a legújabb környezetvédelmi előírásoknak megfelelő erőforrások látták el a hajtásukat. Akadt közöttük szóló és csuklós is, azaz a pécsi igények kielégítésére alkalmasak voltak.

A tapasztalatokat egy, a buszon található kis kérdőíven összegezhették a városlakók. Ezek kiértékelése után dönt majd a beszerzésekről, illetve, hogy milyen technikai módosításokkal vásárolnának ilyen típusú járműveket. Utóbbira hajlandóak is a gyártók, mint azt az önkormányzatnak jelezték.

Mint kiderült, Páva Zsolt kérésének több ezer pécsi tett eleget, s ült fel szívesen az új járművekre. Bár pontos számot még nem tudtak mondani lapunknak, az is látszik már most, hogy jelentős számuk a biztosított kérdőíveken véleményt is nyilvánított.

Csizi Péter alpolgármester, amikor arról kérdezzük, mi történik a „tesztüzem” után, azt mondja: aprólékos munkával értékelik ki a megannyi tapasztalatot összegző kérdőíveket, s bekérik a járműveket vezető sofőrök véleményét is. Emellett hangsúlyt helyeznek arra, hogy szakértők is kifejthessék álláspontjukat, így a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület hozzáértőinek véleményét is kikérik az egyes márkák és típusok elemzésekor.

Amennyiben minden vizsgálat lezárult, világosan látszik majd – így az alpolgármester -, hogy melyik az a két-három típus, amelynek gyártóival tárgyalásokat kezdhet a város a buszok beszerzésének részleteiről. Ezekben a tárgyalásokban nagy szerepet játszik majd az is, hogy a cégek milyen kedvezményekre hajlandóak, telepítenek-e a városba javítóműhelyt, biztosítanak-e ezzel további munkahelyeket, s hogy milyen gyorsasággal, ütemezéssel képesek szállítani.

Leginkább ez utóbbi határozza meg azt az időpontot is, amikor kigördülhet a közlekedési cég garázsából első útjára az új pécsi busz. Hogy pontosan meddig cserélik le az összes pécsi járművet, szintén a tárgyalások és a szállítási ütemezés ismeretében jelenthető ki. Csizi Péter azonban megerősítette: a szándék egyértelmű, a teljes, jelenleg futó gépparkot lehetőleg minél korábban képezzék új buszok.