8 C
Pécs
csütörtök, április 25, 2024
KezdőlapHírzónaÍgy tegyen, ha nem kapott elszámolást

Így tegyen, ha nem kapott elszámolást

Az a fogyasztó, aki úgy véli, deviza alapú hitelszerződése miatt jogosult lenne elszámolásra, de nem kapott értesítőt, a banki közzététel után hatvan napon belül, akadályoztatása esetén az év végéig tehet panaszt – hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kedden.

Amikor egy pénzügyi intézmény adatbázisa szerint valamennyi érintett fogyasztójának postán tértivevényes levélben megküldte az elszámolást, ennek tényét az adott hitel- és lízing szerződéstípusok megnevezésével 15 napon belül közzé kell tennie internetes honlapján, és ki is kell függesztenie összes bankfiókjában – ismertette közleményében a jegybank.

A felszámolás, végelszámolás alatt álló pénzügyi intézményeknél a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. (PSFN) által kijelölt felszámoló vagy végelszámoló biztos küldte ki az elszámolási értesítőt. Ha ezeknek az intézményeknek még üzemel az internetes honlapja, ott történik az írásos közzététel, annak hiányában a tájékoztatás a PSFN honlapján jelenik meg.

Az MNB felidézte: a pénzügyi intézményeknek a deviza alapú kölcsönöknél és lízingkonstrukcióknál az elszámolást március 1. és április 30. között kellett postára adniuk.

Kivétel ez alól, ha a szerződési feltételek tisztességességének megállapítása iránt indított bírósági per március 1-jéig nem zárult le, ekkor az elszámolás megküldésének határideje a per befejezésétől számított 60. nap.

Ha a fogyasztó szerint pénzügyi intézményének a deviza alapú hitel- vagy lízingszerződése kapcsán el kellett volna számolnia, de nem kapott erről értesítést, a banki közzététel időpontjától számított 60 napon belül kell panaszt benyújtania az adott pénzügyi intézménynél. A fogyasztó utólag igazolható akadályoztatása, például kórházi kezelés esetén az ok megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb 2015. december 31-éig adható be a panasz. A határidő jogvesztő.

A közlemény szerint a legnagyobb hazai pénzügyi intézményeknek a témában már megjelentetett hirdetményei megtalálhatók az MNB honlapján.

A jegybank felhívta a figyelmet arra is, hogy a hozzá, valamint a pénzintézetekhez beérkezett leggyakoribb fogyasztói megkeresések alapján bővítette az elszámolási és forintosítási kérdések és válaszok listáját.

Friss tudnivalók jelentek meg egyebek között az elszámolási értesítő adatainak fogyasztói ellenőrzéséről, a korábban tisztességtelenül elvont banki összegek visszafizetéséhez kötődő kamatokról, a fogyasztó és cég között engedményezett hitelszerződésekről, a forintosítás utáni hitelkiváltásról, illetve az elszámolással kapcsolatos öröklési és meghatalmazotti tudnivalókról.

Az MNB tapasztalatai alapján az elszámolás kapcsán a fogyasztók által feltett legjellemzőbb kérdések elsősorban a kapott elszámolás értelmezésére, a panaszeljárás menetére, a részletes elszámolás táblájának megkérésére, a gyűjtőszámla megszűnésére és a kifizetendő összeg visszatérítésének módjára vonatkoznak.

A szerződésmódosulás kapcsán elsősorban az új kamatszabályokról, illetve a szerződés felmondásáról érdeklődnek a fogyasztók. Emellett különféle eljárási kérdések merülnek fel például a hitelkiváltás menetéről és érkeznek mind pozitív, mind negatív tartalmú észrevételek a tisztességtelenül felszámított összeg nagyságára vonatkozóan is – közölte az MNB.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő