Pécsett rendezik a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny döntőjét

„A legjobb dirigálási mód: füllel dirigálni. Jó fül kell, és a többi megy magától” – így határozta meg a karmesteri hivatást Richard Strauss, és ma is szép számmal akadnak tehetséges követői. A Filharmónia Magyarország szervezésében december 15-ig tartó Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny során 186 ország jelentkezőiből a december 9-i utolsó középdöntő fordulója után a döntőbe öt dirigens kerülhetett, egyet pedig a közönség juttatott a fináléba. A döntő zsűrijében nemcsak karmesterek, de a nemzetközi klasszikus zene kiemelkedő menedzserei is képviseltetik magukat.

Óriási nemzetközi és hazai érdeklődés övezi az elmúlt 15 év magyar klasszikus zenei versenyeinek egyik legnagyobbját. A Kodály Központban zajló döntőben már csak öt tehetség veheti kezébe a karmesterpálcát, hogy a Pannon Filharmonikusokat vezényelve újra számot adjon tudásáról, vezetői képességeiről. Egy dirigens pedig a közönség szavazata alapján versenyezhet a legjobbaknak járó, jelentős pénzdíjazású helyezésekért. A 35.000 euró összértékű díjat rangos nemzetközi zsűri ítéli oda a legjobbaknak, a nemzetközi karrier elindulásának lehetőségén kívül. A döntősök nevei a következők: Azis Sadikovic (Ausztria), Cser Ádám (Magyarország), Nimrod David Pfeffer (Izrael), Shoji Haraguchi (Japán), Leonardo Sini (Olaszország). A közönségszavazatok alapján hatodikként Dobszay Péter (Magyarország) csatlakozott a versenyzőkhöz.

– Az októbertől zajló, és december 15-én nagyszabású döntővel záruló zenei megmérettetés bizonyítja, hogy a klasszikus zene iránt vitathatatlanul van érdeklődés – fogalmazott Szamosi Szabolcs produkciós vezető, a szervező Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója. Szamosi Szabolcs hozzátette: Antonio Moral, a Teatro Real de Madrid művészeti igazgatója és Lesley Rosenthal, a New York-i Lincoln Center igazgatója személyében a világ vezető klasszikus zenei menedzserei is elfogadták meghívásunkat. A döntő zsűrijéhez csatlakozik a világhírű zeneszerző, karmester Eötvös Péter is. Értékelésük a fiatal talentumok nemzetközi sikerét alapozhatja meg.


A Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny a közösségi médiában is sok követőre talált Makaótól az Egyesült Államokig, negyven országból érkeztek fiatalok Magyarországra az elődöntőkre. A középdöntőkbe – melynek utolsó fordulóját az M5 szombat este sugározta – tizenegy országból 15 fiatal karmester jutott. A középdöntő versenyzői között három magyar karmester – Dobszay Péter, Farkas Róbert és Cser Ádám – állt a koncertpódiumra. Cser Ádám szerint „arra érdemes buzdítani az embereket, hogy a zenének a valódi rétegeit szólaltassák meg, az igazi, mély rétegét.” A Tokióból érkező, Magyarországon is dolgozó Shoji Haraguchi még tömörebben foglalja össze hitvallását: „számomra a zene csupán zenélést jelent, nem tanulást”. A szardíniai születésű Leonardo Sini a karmesterverseny sokszínűségét hangsúlyozza: „amit igazán szeretek ebben a versenyben, hogy az egyes fordulókban különböző műfajokban mutathatjuk meg képességeinket”. „Bíznod kell az érzéseidben és követned kell azokat…” – fogalmazott ars poeticájáról Azis Sadikovic. Ám az sem távozott üres kézzel, aki a döntőbe már nem jutott be. Az amerikai Devin Patrick Hughes a következőképp foglalta össze, számára mit jelentett résztvevőnek lenni: „A verseny feltölt adrenalinnal, ami folyamatosan áramlik és ez rendkívül jó érzés, ha túl tudsz lépni az idegességen és jól érzed magad a zenekarral, akkor valami nagyszerű tud születni.”

A december 15-i döntőnek és a december 16-i díjkiosztónak és gálakoncertnek a világszínvonalú pécsi hangversenyterem, a Kodály Központ ad otthont. Az előzetes visszajelzések alapján mindkét esemény iránt nagy az érdeklődés.

(x)

Hirdetés