Pécs Cantat: így énekelt a város

Nem véletlenül választotta az UNESCO a „2010, a kultúrák közeledésének éve” program kiemelkedő eseményei közé a Pécs Cantatot: „Európa éneklő fővárosában” tényleg világszínvonalon dalolt együtt a 23 országból érkezett több mint ezer énekes az augusztus 20-i és 21-i műhelyzáró koncerteken.

hirdetés

Az augusztus 20-i bazilikai Kodály-hangverseny a Psalmus hungaricus nagyszerű előadásával kezdődött, melyben a főszerep nagyrészt magyar énekesekkel kiálló, 150 tagú műhelyt vezető Czifra Jánosé, a Salzburgi Dóm Kórusának karnagyáé volt. Ő a szokottnál kissé frissebb tempóval, izzó drámaisággal szólaltatta meg a Dávid király 55. zsoltárát a magyar sorskérdések esszenciájaként feldolgozó Kodály-opuszt. A drámai színekben méltó társ volt a Pannon Filharmonikusok, s kiváló teljesítményt nyújtott az ifjú pécsi lírai tenor, Horváth István is, akit a mű belső mondanivalójának mély átélése segített át a hőstenorokat igénylő nehézségeken.

A Liszt-díjas komlói karnagy, Tóth Ferenc által vezetett gyermekkari műhelyben a világ legkülönbözőbb tájairól érkezett ifjú dalosok katartikus szépséggel énekelték korosztályuk legnehezebb Kodály-kórusait, melyből az Esti dal előadása emelkedett ki leginkább.

A Kodály-est méltán legnagyobb sikerét a „pécsi kórusiskola” vezére, Tillai Aurél által vezetett 250 fős vegyeskari műhely által előadott Budavári Te Deum aratta. A grandiózus mű minden pátoszát, hősies erejét és lírai szépségeit is felmutatta, gazdag zenei mondanivalóval megtöltött, méltóságteljes tempóval.

A ragyogó zenekari teljesítmény mellett a szólisták is remekeltek: Horváth Istvánnak Rácz Rita személyében akadt ezúttal – hozzá hangszínben is illő – szoprán társa, a Meláth Andrea-Kovács István mezzo-basszus páros ezúttal is a nemzetközi élvonal szintjén énekelt együtt.

Augusztus 21-én a Szigeti úti Aulában először az ifjúsági vegyeskari műhely lépett közönség elé és dr. Szabó Szabolcs, illetve dr. Hoppál Péter vezényletével mélyen átélt előadással szólaltatták meg Kodály, Deák-Bárdos és Orbán György kórusműveit. Majd a Kertész Attila Liszt-díjas karnagy által vezényelt műhely mutatta meg, hogy 160-as létszámmal is milyen tökéletes együtténekléssel lehet előadni Bartók rendkívül nehéz kórusműveit, melyben a Pannon Filharmonikusok Kamarazenekara, illetve Ambrus Orsolya és Ócsai Annamária énekesek, zongorán pedig Körtesi András voltak egyenrangú partnereik.

A Pécs Cantat Dóm téri záróhangversenye egy ősbemutatóval kezdődött. Vajda János Pannoniae Carmen című Janus Pannonius borral kapcsolatos verseire írott igen nehéz, de mutatós kiskantátáját egészen kiválóan adták elő a fesztivál művészeti vezetője, dr.Lakner Tamás által remekül betanított és vezényelt férfikari műhely tagjai, akik elsősorban a pécsi Bartók Férfikar kórusolimpiai bajnokhoz illő teljesítményére építettek. A produkcióhoz jól csatlakozott a Szabó Ferenc által vezetett Pécsi Ütőegyüttes.

A férfikari műhely ezután a horvát Vlado Sunko vezetésével egy különleges bordalos programmal fokozta a jó hangulatot, melyben Orff Carmina buranajának Bordala volt a csúcspont. Ezt követően a svéd Robert Sund által vezetett „Swing and sweet” műhely káprázatos, dzsesszes örökzöldjei koronázták meg a pécsi kórusmozgalom legszebb napjait idézően a felejthetetlen és világszínvonalú Pécs Cantatot.

Kovács Attila írása.