Autóvezetés: oktatóhiány Pécsen

Nincs is egyszerűbb dolog egy rosszul sikerült forgalmi vizsga után az oktatót hibáztatni. Az azonban nem sok embernek fordul meg a fejében, hogy az oktatója igazán komoly képzéseken és vizsgákon van túl, ahol többek közt azt is megtanítják nekik, hogy az ilyen helyzeteket miként kezeljék. Nem is meglepő, hogy krónikus oktatóhiány van Baranyában és Pécsen.

Tanulóvezetőként ülünk a kocsiban és mellettünk ül az oktatónk. Mit gondolunk róla? Annak ellenére, hogy ideális esetben egy igazán jó tanárt ismerhetünk meg személyében, nem túl sokat. Maximum annyit, hogy a KRESZ a kisujjában van, és feltehetően bármilyen kocsit elvezet. De mégis, mi kell ahhoz, hogy az ember tanulóvezetőket oktasson?

Ne görcsöljünk, lehet, hogy az oktatónknak rosszabb.
Ne görcsöljünk, lehet, hogy az oktatónknak rosszabb.

Először is sok-sok pénz. Udvardy Balázs, a Kék T autósiskola oktatója lapunknak elmondta, hogy pár éve, amikor ő tanulta a szakmát, akkor 600 000 forint volt csak maga a képzés. Ezért az összegért pedig egy egyéves komplex tanfolyamon vehetnek részt a felvételt elnyert leendő oktatók. A hangsúly pedig a felvételen van, hisz ahhoz, hogy valaki oktatónak állhasson, forgalmi vizsga, és minimum 2-3 éves vezetési gyakorlat szükséges.

A felvételi vizsgán összetett és nehéz rutinfeladatokat kell végrehajtani, szóval nem árt az előzetes gyakorlás azoknak, akik erre a pályára lépnének. Azt pedig szinte említeni sem érdemes, hogy a gyakorlati rutinfeladatok mellett betéve kell tudni a KRESZ-t ahhoz, hogy valaki bekerüljön a suliba.

Ha pedig a jelölt  megfelel a felvételi követelményeknek és befizeti a képzés díját, megkezdődhet a tényleges képzés, melynek keretén belül a leendő oktatók elsajátíthatják a közlekedés elméleti, gyakorlati, valamint műszaki oktatásának mibenlétét.

A kurzusokat egyetemi tanárok és közlekedéssel foglalkozó szakemberek vezetik, és főként pedagógiát, andragógiát, pszichológiát és természetesen közlekedési és műszaki ismereteket tanítanak a leendő oktatóknak, akiknek ezek az órák elengedhetetlenek szakmai sikerességük szempontjából. Udvardy ugyanis elmondta, hogy rengeteg váratlan helyzetet kell tudni kezelni, ha az ember erre a pályára lép, meg kell találni a hangot az idősekkel és fiatalokkal, a közlekedés többi résztvevőivel, és még a legkényesebb helyzetben is tudni kell pozitív megerősítést adni a tanulóknak.

Harkai Zoltán, a Kék T autósiskola vezetője elmondta, hogy jelenleg az a legnagyobb probléma az oktatóképzéssel, hogy rendkívül időigényes, bonyodalmas, drága, és olykor nem is kifizetődő, a különböző órabérek miatt. Épp ezért nem csoda, hogy az utóbbi években a gépjárművezető szakoktató hiányszakmává vált.