Balhé: tolva vagy hajtva a zebrán?

„Hajtva tilos! Tolva szabályos!” – ezzel a két felirattal, a rendőrség hivatalos logójával ellátva került ki több városban is tábla a zebrákhoz. Emiatt Pécsen is egymásnak estek a biciklisek és a gyalogosok.

A táblák fotóit rengetegen megosztották a Facebookon, így tett egy pécsi önkormányzati képviselő, Hári József, is, az ő bejegyzése alatt komoly vita alakult ki.

biciklis
A vitát kiváltó fotó

Hári József szerint példamutató és hiánypótló ez a tábla, hiszen a tapasztalat azt mutatja, balesetveszélyesek a zebrán átszáguldó, átkelő gyalogosok között szlalomozó biciklisek, akik néha a zebráról átkelve félúton még az úttestre is ráfordulnak.

Társa azt írja, nem tilos áthajtani a zebrán, azért, mert nincs rá egyértelmű szabályozás. Ugyan a kerékpárosnak nincs elsőbbsége, de nem tiltott áttekerni. A tábla kihelyezése pedig szabálysértésnek minősül. A lényeg mindenesetre az, hogy figyeljünk egymásra.

A problémával kapcsolatos megkeresésünkre a politikus elmondta, a legnagyobb problémát a KRESZ hiányosságaiban látja. Abban, hogy például ebben a kérdésben nem foglal állást, így vitatható a szituáció.

A zebra gyalogos átkelőhelyet jelent. Tehát a gyalogosoknak van fenntartva, nem járművel közlekedőknek. Hári szerint ha le lenne írva a szituációra vonatkozó szabály, azt tudomásul lehetne venni, bármi is a véleményünk róla.

rendőr bicikli
Szabályos lenne?

Rácz István, a Rácz Autósiskola vezetője szerint a kerékpárosoknak nagyon speciális szerepkörük van a közlekedésben. Amíg a nyeregben ül, járművel közlekedik, amint leszáll onnan, gyalogossá válik. Ráadásul egy pillanat alatt változtathatják a helyzetüket, hiszen felpattanhat a járdára a járókelők közé, le az útra az autók közé.

rendőr bicikli baleset
Egyre több a biciklisek okozta baleset

A gyalogátkelőhely a gyalogosoké, így a biciklis is csak ebben a szerepkörben, azaz a járművéről leszállva, azt tolva haladhat át a logika szerint.

De az áttekerés hiába nem szabályos az elviekben, a KRESZ nem tartalmaz erre vonatkozó előírást, és a neten megosztott tábla sem része annak – vélekedik.

Rácz szerint a legnagyobb probléma az, hogy egy biciklisnek semmilyen elméleti alapot nem kell elsajátítania ahhoz, hogy a forgalomban közlekedjen. Ahogy gyerekkorban megtanulunk egyensúlyozni, kezelni a kerékpárt, máris mehetünk az utcákra. Ehhez képest túl sok joguk van.

De az is igaz, hogy amíg valamire nincs tiltás, azt szabadon meg lehet tenni, hiába balesetveszélyes és visszatetsző. Amíg nem gátolja semmi és senki, addig áttekerhetnek, amint megszületik a tiltó szabály, kénytelen lesz mindegyikük gyalogosként áttolni a biciklit.

Hirdetés

1 hozzászólás

  1. 🙂 Vegul is itt is lehet okot talalni a szenvedesre 🙂 igaz a betegagyon szokas szenvedni. 🙂 na de ha ehhez van kedve a kulturalatlan lakossagnak, mint a zebran valo atgurulashoz is, ki tiltana meg? 🙂 Hiszen csak a kozlekedes kulturaja szanalmasan korlatolt agyu, es szeret on es kozveszelyesen kozlekedni, es muszaj a nyomorultakat allandoan buntetessel fenyegetni, hogy a gyopar agyaig eljusson, nem virtus a tahosag semmilyen szinten. 🙁 Toljad a cangat te zsirfeju, ha mar a sotet buradra meg bukot sem raksz, mert ennyi eszed sincs, de meg a gyerekei fejere is sajnalja megvenni a taploja a vedelmet.

Comments are closed.