Újabb buszok érkezhetnek

Rendkívüli közgyűlésen döntöttek Pécsen többek között a Tüke Busz tervezett jegyáremeléséről, hiteléről, a városi költségvetésről. Idén ez volt az utolsó közgyűlés.

Frissítve (15:18) – FEB-tagokról döntöttek – Tamon Attila nem lehetett

Összesen mintegy félszáz, részben vagy egészben városi tulajdonú gazdasági társaságban választottak meg felügyelőbizottsági tagokat. Kővári János azt sérelmezte, hogy a jövőben kapjanak nagyobb súly az ellenzékiek a testületek összetételében. Decsi István (Fidesz-KDNP) frakcióvezető leszögezte: minden cégben biztosítottak lehetőséget az ellenzéknek, hogy képviseltesse magát. Gulyás Emil azt mondta folyamatosan szűkül a demokrácia, felidézte: a rendszerváltás után következő három ciklusban nagyobb szerepet kaptak ilyen bizottságokban az ellenzékiek.

Érdekesség, hogy még az ülés előtt, amikor a pártok véleményezték egymás jelöltjeit, a DK-nak (Kunszt Márta képviseli egyedül a Gyurcsány-féle pártot a közgyűlésben) vissza kellett vonnia egyik aspiránsát. Csizmadia Péter elmondta: Tamon Attiláról van szó, de azt nem mondta el az ülésen, hogy miért nem támogatták személyét.

A közgyűlés véget ért; legközelebb januárban lesz munka a városházi díszteremben ilyen tekintetben.

Frissítve (15:10) – Hipergyorsaság

Másodpercek jutnak egy-egy előterjesztésre. Mindenki csendben nyomogatja a gombokat, hozzászólások nincsenek. Kisebb súlyú kérdésekben döntenek egyébként, így ez nem csoda.

Frissítve (15:02) – Épülhet az Angster-emlékmű

Március végéig építik meg az Angster-emlékművet, döntött a közgyűlés. A zenélő szobor a belváros nyugati részére kerül majd ki, azt bárki megszólaltathatja.

Frissítve (14:25) – Drágábbak lesznek a buszjegyek

Januártól magasabbak lesznek a jegyárak a pécsi buszokon annak, aki nem elővételben és nem tízes gyűjtőben veszi meg azokat. A döntéssel más nagyvárosok áraihoz igazítják a pécsi tarifákat a magyarázat szerint. Az eddigi elővételi menetjegy ára 280-ról 300 forintra emelkedik, a gépkocsivezetői menetjegy és az ellenőri menetjegy ára 400 forint lesz. A tízdarabos gyűjtőjegy 2800 forint lesz, azaz darabonként annyi, mint a mai elővételi jegy.

Kovács Ágnes (MSZP-Forum Sopianae-Együtt-PM) egy módosító indítványt adott be. Ő azt javasolta, hogy a havi és negyedéves bérletek lejárati ideje bővüljön 5 nappal, azaz a következő hónap tizedikéig legyenek érvényesek. Arra hivatkozott, hogy sokan késve kapják meg fizetésüket. Azt is kérte, hogy újra vezessék be a vonalbérleteket.

Oszoli Dénes (Fidesz-KDNP) azt mondta, a fonódó hálózat miatt ma egy vonalon korábbi két járat útvonalát is igénybe lehet venni, így az utasok plusz szolgáltatást kapnak.

Keresztes Lóránt (LMP) azt mondta, a jegyáremelés elriasztja a rendszertelenül utazókat, így nem támogatja a lépést.

Gulyás Emil szerint sok szegény buszozik, ezért nem szabad megemelni a jegyárakat.

Őri László alpolgármester kijelentette: a cél, hogy minél többen buszozzanak, ezt a szolgáltatás emelésével tudják elérni. Ilyen tekintetben már sok lépést tettek, amely plusz költségeket is okozott a Tüke Busznak. Ezt kompenzálja némileg a jegyáremelés, egyben segíti, hogy többen vegyenek bérletet. Girán János elmondta: közvetítik a cég felé, mivel járna, ha a következő hónap 10-ig tolnák ki a bérletek érvényességét.

Frissítve (13:19) – Az ÖPE szerint átgondolatlan a cégátszervezés, s előbbi vizsgálódni kellene, de a Pécsi Hírek kiadását kiszervezné

Az ÖPE a szünetben tartott sajtótájékoztatóján Kővári János azt mondta, az önkormányzati cégek átszervezése az igazi megoldások kikerülését jelenti. Nem tudják ugyanis, mondta, hogy miért kerül sokba a városüzemeltetés, miért nem képes hasznosítani az ingatlanokat a holding, miért kerül sokba a közösségi közlekedés. Azt mondta, először a problémákat kellene feltárni, csak utána lenne szükség átszervezésre. E nélkül szerinte csak kuszábbá válnak a dolgok a városi cégeknél, a kiadások nem csökkennek az átszervezések miatt.

közgyűlés

„Úgy látjuk, hogy a cégek átszervezése előbb történik meg, mintsem tisztázódott volna, hogy a társaságok mit tudnak tenni a jelenlegi felállásban a kiadásaik csökkentése, bevételeik nevelése érdekében” – jelentette ki Kővári János.

A buszos hitellel kapcsolatban azt mondta, nem támogatták, mert bizonytalan, hogy mikor, mennyi idő alatt térül meg a ráfordítás.

Vozár Pál azt mondta, januárban egy javaslattal állnak elő: tizenkilenc választókörzetben 19 településrészi testületet hoznának létre, hogy a helyiek jobban beleszólhassanak a politikába. Azt mondta a testületbe a helyi választók egy százaléka ajánlhatna tagokat, öt-öt fős testületek jönnének létre, azokat a helyi képviselő vezetné.

Kővári kérdésünkre, miszerint hogyan értette, hogy az önkormányzat által támogatott Pécsi Híreket megszüntetné, azt mondta, félreértettük, nem szüntetné meg, csak kiszervezné a feladatokat egy piaci alapon működő cégbe. Azon kérdésünkre, hogy piaci árakon nem kerülne-e túl sokba az önkormányzat saját híreinek publikálása vagy éppen szervezeteinek, és a szociális szférában működő alapítványoknak – például Ökováros-Ökorégió – a rendezvényeire való felhívások közzététele, azt mondta, meg kellene vizsgálni. Hozzátette: nem tudja, ma mennyit költ a város ilyen célokra, de régebben, a médiaközpont működésekor még biztosan tudja, hogy sok tízmilliót évente.

Frissítve (12:38) – Ebédszünet

Ebédszünetet rendeltek el, 14 órakor folytatják. Megint a Tüke lesz terítéken, jegyárakat emelhetnek, a bérletek tarifája nem változik a tervek szerint.

Frissítve (12:08) – Tüke Busz: újabb buszok érkezhetnek

A Tüke Busz akár 3,5 milliárd forintos hitelt is felvehet buszok beszerzésére. Girán János alpolgármester azt mondta: egy jókora kontingens áll rendelkezésre csuklós és szóló buszokból külföldön, ez a ma meglévő legjobb ár-érték arányú buszflotta Európában. A járművekkel javarészt meg lehetne újítani a teljes pécsi buszparkot. Kővári János azt kérdezte, mennyi megtakarítást jelent évente majd mindez a vásárlás a cégnek? Baracsi László cégvezető azt mondta: kiváló járművekről van szó, gyári szervizeléssel folyt szervizelésük, azokat a gyártótól veszik, de használtként. Kitért arra, hogy a flotta átlagéletkora hét év körül van, szervizelési igényük jóval alacsonyabb lesz, mint a mostani pécsieké. Hozzátette: összességében olcsóbb lesz az üzemeltetésük, mint a mai régi Ikarusoké és Mercedeseké. Nyolc év alatt 600-800 millió forintos megtakarítás érhető el velük, tette hozzá.

A Tüke Busz a piacról venne fel a vásárláshoz 3,5 milliárd forintos kölcsönt, ezért egy közbeszerzést ír ki a cég.

Baracsi László lapunknak elmondta: több mint 120, Hollandiában szolgáló buszokról van szó. Nagyobb részük szóló, de jelentős hányaduk csuklós. Ha viszonylag gyorsan hozzájutna hitelhez a Tüke Busz, akár már tavasszal itt lehetnének Pécsen a járművek. Segítségükkel száműznék a Mercedeseket és az Ikarusokat. Ez azt jelenti, hogy a végrehajtással terhelt, jelenleg a Pécsi Közlekedési Zrt-től bérelt járművek eltűnnének a pécsi flottából.

Frissítve (11:52) – Páva: az ésszerűsítés a lényeg, de nem ez a végső állapot

Páva Zsolt polgármester jelezte: legalább öt év tapasztalatuk van a cégek működéséről, így látható volt, milyen területeken kell változtatni. A holdingról azt mondta, a kezdet kezdetén nettó befizetője volt Pécsnek, de az elmúlt tíz évben elhibázott lépések miatt több milliárdos adósságot halmozott fel, amit mára sikerült ledolgozni a felére. A lényeg, tette hozzá, hogy a jövőben a cég csak a városi vagyonnal foglalkozzon, ezért tisztítják meg. A Biokomról azt mondta: kiváló munkát végzett a városüzemeltetésben, ezért érdemes rábízni újabb, hasonló feladatokat. A javaslat, jelentette ki, e tapasztalatokon alapul, nem sakkozás, ötletelés eredménye, a tervezési folyamatot a cégvezetők véleményének megfelelően járták végig. Kitért arra, hogy a mostani döntés még nem a végleges állapotot tükrözi, hiszen még lesz tennivaló jövőre is a pécsi cégekkel.

Frissítve (11:40) – Hogyan lesznek jobbak a pécsi cégek

Kővári János (ÖPE) azt mondta: egyetértenek a kisebb, érdemi tevékenység nélküli cégek összevonásával, akár megszüntetésével is. Hozzátette: az informatikai céget (EUNet 2000) be lehetne olvasztani a polgármesteri hivatalba, míg a kommunikációs társaság kezét piacra engedhetné az önkormányzat. Elmondta: a Biokom Nkft-be sok új feladatot adnak át, ami káros lehet az amúgy is forráshiányos társaság számára. Kétségesnek nevezte, hogy a Tüke Busz kettéosztásával (a szolgáltatásról a Biokomnál működő mobilitási divízió gondoskodna) kétfejű, nehezen működtethető lesz a közösségi közlekedés.

Gulyás Emil szerint támogathatóak lennének a lépések, ha hosszabb idő állna rendelkezésre az előkészítéshez. Azt javasolta, halasszák el a döntést.

Frissítve (11:07) – Cégkeringő

Teljesen átszervezné a városi tulajdonú cégek rendszerét a városvezetés. A cél, hogy ésszerűbben, olcsóbban lehessen működtetni őket, ezzel megtakarításokat lehessen elérni. Kunszt Márta (DK) szerint nehezen követhetőek a tervezett átalakítások, s késve is kapták meg a döntésről szóló előterjesztést. Így, mondta, nincs döntési helyzetben. Páva Zsolt azt mondta, korábban felajánlották, hogy bárki betekinthet a részletekbe, így volt elég idő. Keresztes Lóránt arra panaszkodott, hogy volt ugyan tájékoztatás, de az felületes volt. Gyimesi Gábor (Jobbik) azt mondta, van logika az elképzelésekben, azok egy támogatható, de ő is szóvá tette a kapkodást.

Tizenöt perc szünetet rendeltek el, de ugyanitt folytatják, ígérte a polgármester.

Frissítve (10:38) – Felemelte szavát az ellenzék

A közgyűlés jövő évi munkarendjének elfogadásakor már voltak ütősebb hozzászólások. Keresztes László Lóránt (LMP) azt mondta, egy évben többször is kellene közmeghallgatást tartani a pécsiek számára fontos ügyekben, s több információt vár az országgyűlési munkáról is. Gulyás Emil azt mondta, korábban a városok élhettek a felterjesztés jogával, most például az M60-as autópálya meghosszabbításában kellene a pécsieknek felemelni hangjukat szerinte.

A Civil Támogatásokat Vizsgáló Ideiglenes Bizottság Ügyrendjének jóváhagyásakor Vozár Pál (ÖPE) azt javasolta, ne csak a korábbi természeti és emberi erőforrás bizottság által kiosztott pénzek áramlását vizsgálják majd, hanem valamennyi civil szervezettel kapcsolatban történjen hasonló. Gulyás Emil (MSZP-Sopianae-Együtt-PM) is hasonlóan vélekedett. Csizmadia Péter, a testület elnöke kijelentette: minden, civil szervezeteknek biztosított pénz útját megvizsgálják.

Frissítve (10:01) – Fodor Ibolya nem jött el

Érdekesség, hogy az ülésre nem jött Fodor Ibolya, pedig néhány civil, és az RTL Klub riportere is kereste.

Csendben zajlik a közgyűlés nyílt része, nyoma sincs komolyabb ellenzéki megszólalásnak, s a többi közgyűlés záró időszakában megfigyelhető darálás zajlik; folyamatosan szól a szavazásra sarkalló dallam. Ez annak is köszönhető, hogy kevésbé jelentősek még a témák.

Korábban írtuk:

A közgyűlés ünnepi hangulatban kezdődött: a gyárvárosi iskola kisiskolásai énekeltek el egy karácsonyi dalt a képviselő, majd a pulpitus felé fordulva; sőt, megkapták a képviselők a szeretet lángját is tőlük egy teamécses képében. Még a legszőrösszívűbb politikusoknak is könny szökött a szemébe. Emellett a terem sarkában már feldíszített lucfenyő látványával és illatával is hozzájárul az ünnepi hangulathoz.

A munka zárt üléssel kezdődött meg, amelyen döntöttek többek között a város vízvédelmi rendszerének javítását célzó közbeszerzési eljárás lezárásáról és a város folyószámlakeretéről is. Emellett érvénytelenítettek egy közbeszerzést, amelyet hitel felvételére írtak ki. A kölcsönt buszbeszerzésre fordították volna, de mivel nem volt megfelelő ajánlat az Magyar Fejlesztési Banktól, ezért a piacról szerezne pénzt a város.

Hirdetés