11 C
Pécs
szombat, április 20, 2024
KezdőlapPécs AktuálEzen múlik, hogy hosszabb lesz-e a pogányi reptér!

Ezen múlik, hogy hosszabb lesz-e a pogányi reptér!

Időről időre felmerül a vita, hogy szükség van-e a pogányi repülőtér kifutópályájának meghosszabbítására vagy sem. Ez most ismét indokolt felvetés, hiszen a müncheni járat tervezett indításával több vállalat és cég fordíthatja figyelmét Pécsre. A lehetséges forgatókönyvről kérdeztük Girán János alpolgármestert.

Napjainkig megosztja a lakosságot a pécs-pogányi repülőtér működése. Vannak, akik hosszabb kifutópályát látnának szívesen, mondván, a mostani, kis befogadóképességű járatok helyett a nagyobb méretű gépekkel lehetne növelni Pécs vonzerejét a befektetők körében. Ám a probléma nem ilyen egyszerű.

– A reptérnek előnye és hátránya is van. Nagy hibája, hogy amikor kitalálták és fejlesztették, akkor rengeteg banki hitelt vettek igénybe a szocialista városvezetés idején. Nem volt kitalálva sem az üzleti szerepe, sem pedig a légi forgalomban betöltött helye, funkciója. Ezért ez a légikikötő nagyon sokáig úgymond lógott a levegőben. nem volt igazán működési alternatívája. Sokan úgy gondolkodnak és azt hiszik, hogy pusztán azért, mert rövid a kifutó és nem tudnak leszállni nagy gépek, nem lehet nyereséges a kikötő – kezdte Girán János alpolgármester.

Reptér forgalom
Sok múlik azon, hogy mit akarnak a befektetők

A városvezető szerint naponta számos kisrepülő használja a repteret, oktatási tevékenység is folyik a területen, ami bevételt generál a kikötőnek. A reptér közel nullszaldóval működik, éves szinten a városnak relatíve kevés pénzt kell hozzátennie a működéséhez.

– Ha a nagyobb regionális repülőtereket, például a debrecenit nézzük, akkor azt látjuk, nagyon komoly anyagi áldozatvállalást jelent az önkormányzatnak a reptér üzemeltetése. A debreceni példa is jól mutatja, hogy nehezen kitermelhető a fenntartása. A fapados légitársaságok ugyanis a reptér oldaláról történő tetemes anyagi áldozatvállalás mellett teszik meg, hogy használják regionális reptereket. A mi célunk az, hogy a város kasszáját ne terhelje meg ilyesmi, a repülőtársaságok képesek legyenek kitermelni költségeiket, ne szoruljanak rá a helyi forrásokra  – hangsúlyozta az alpolgármester.

Girán János szerint a városvezetés stratégiája éppen ezért például az, hogy megvizsgálják, miként lehet megtakarításokat elérni a működtetés terén.

– Amikor befektetők érkeznek Pécsre, akkor minden esetben a repülőtér adottságait és lehetőségeit felvázolva mutatjuk be nekik a légikikötőt. Ha egy befektető érdeklődik a légi szállítás iránt, azért, mert a saját vállalkozásához elengedhetetlenül szükséges, akkor elkezdhetünk repülőtér-fejlesztésről beszélni. De csak akkor, amikor már ott van mellette a piaci lehetőség és potenciál.

Mindezekből kitűnik, hogy eddig azért nem került sor a pogányi reptér fejlesztésére, mert a befektetők elvárásai mind ezidáig nem idomultak a meglévő adottságokhoz.

A hamarosan – a pillanatnyi állás szerint jövő tavasszal – indítandó Pécs-München repülőjárat is akkor fog elindulni, ha erre a piac esélyt ad.

– Münchenben több szóba jöhető légitársaságot is megvizsgáltunk, amelyek a pécs-pogányi reptér adottságinak megfelelő gépekkel rendelkeznek, nagy múltjuk és tapasztalatuk van a régiós repülésben, a közepes és nagyvárosok közötti közlekedés kiszolgálásában. Döntés még nem született a légitársaság kiválasztásáról, de több szóba jöhető vállalat is látóterünkbe került – mondta a politikus, aki hozzátette, hogy nemrég közbeszerzést írtak ki e célból, a vizsgálat jelenleg is tart.

Az eddigi felmérések azt mutatták, hogy a szóba jöhető helyszínek közül München lenne a legkedvezőbb. Ennek oka, hogy a Pécsi Tudományegyetemen ma is több mint 2 és fél ezer, javarészt német hallgató tanul. A szám a Modern Városok Program keretein belül a Magyar Kormány támogatásával az egyetemen véghezvitt különböző fejlesztések segítségével néhány éven belül 5.000-re nő. A hallgatók és hozzájuk turista családtagjaik, rokonaik, ismerőseik folyamatosan utaznak, így jó célközönségnek számítanak egy München-Pécs viszonylatban, ne beszélve arról, hogy a térségünkből érkezőknek is egy olyan repteret tennénk elérhetővé, amely az egyik legnagyobb repülőtér Európában, Németországban a frankfurtit követi, dinamikusan fejlődik, a légikikötőből több mint 200 város érhető el.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő