Fenntartható közlekedést vezetnek be Pécsen

A Pécsi Városfejlesztési Zrt. megkezdte a Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan) kidolgozását, amely lényegében az embert, a városlakót középpontba állító közlekedési stratégia, s amelynek célja a mindenki számára hozzáférhető, biztonságos, hatékony és fenntartható közösségi közlekedés megvalósítása. A végleges koncepció elkészítése előtt a szakemberek kíváncsiak voltak a pécsiek véleményére, akik egy kérdőív kitöltésével járulhattak hozzá, hogy a stratégia minél több pécsi lakos és a városban közlekedő személy véleményét tükrözze.

Az online kérdőívet közel félezren töltötték ki, a válaszokból kiderültek a város közlekedésében észlelhető főbb problémák. A kitöltők főként a 25-39 és 40-59 éves korosztály képviselői közül kerültek ki, legtöbben Egyetemvárosban és Uránvárosban laknak, utánuk a Belvárosban élők, őket pedig Kertváros keleti és nyugati, valamint a Mecsekoldal lakosai követik.

A bringások is örülhetnek majd

A válaszadók közel 40 százaléka minden nap utazik helyi járatú autóbusszal, egynegyedük személygépkocsival. Kerékpárral 6,7 százalék közlekedik, vasúttal csupán 1,3 százalék jár. Ez utóbbival kapcsolatban főként annak lassúságával, a szerelvények rossz minőségével, a vonatok gyakori késésével, pontatlanságával, a drága menetjegyekkel és a járatok ritkaságával voltak elégedetlenek. A válaszadók mindössze öt százaléka számára megfelelő színvonalú a vasúti szolgáltatás színvonala.

A helyi autóbusz-közlekedésről is sok észrevétel érkezett. Legtöbben a buszok zsúfoltságát, a hétvégi és esti járatok ritkaságát, a gyakori késéseket kifogásolták. Sokan panaszkodtak a sofőrök rossz modorára, udvariatlanságára, többen említették, hogy a buszok jó néhányszor előbb érkeznek a megállókba, mint a menetrend szerint megadott időpont. Sokat emlegetett probléma a helyi buszok lassúsága, mert sok útvonalon felesleges kitérők, megállók vannak, hiányoznak a városrészek közötti közvetlen járatok.

A személygépkocsi-közlekedés kapcsán sokan fogalmazták meg kritikaként a belváros autós túlterheltségét, ezt a válaszadók több egynegyede kifogásolta. Ez után a rossz minőségű, hiányosan karbantartott utakat, majd autóstársaik közlekedési morálját nehezményezték a legtöbben.

közlekedés, tájékoztató tábla, hl02
Már sokan megkedvelték a modern utastájékoztató táblákat

A kerékpáros közlekedés jelenlegi állapota kapta a legtöbb kritikát. A bicikliutak és kerékpársávok hiánya messze a leggyakrabban emlegetett gond, ezt a válaszadók 30 százaléka kifogásolta. Többen hangsúlyozták, hogy sok helyen balesetveszélyes kerékpárral közlekedni, de sokan ítélték el a bringások közlekedési morálját is.

Jelentős probléma, hogy a kerékpáros infrastruktúra nem alkot egységes hálózatot, illetve hogy bizonyos városrészek között nem megfelelő helyen alakították ki a kerékpárutat.

Ami pedig a dicséreteket illeti, a kérdőívet kitöltők legnagyobb része a város közlekedési fejlesztéseinek terén a legsikeresebb változtatásoknak a fonódó buszhálózat kialakítását, a nappali és éjszakai közeledés javulását és az új buszok megjelenését értékelte.

Sokan kiemelték a kerékpárutak fejlesztésének, valamint az utastájékoztatás színvonalának, különösen az elektronikus tájékoztató táblák telepítésének pozitív hatásait.

A városfejlesztési társaság által készítendő stratégia az egész város, annak teljes lakossága, valamennyi társadalmi-gazdasági szereplője elvárásait és szükségleteit tartalmazza majd. A koncepció tartalmazni fogja a közlekedési alternatívákat, megvalósításával hozzájárul a közlekedésbiztonság javulásához, a személy- és áruszállítás hatékonyságának növeléséhez, a levegő- és zajszennyezés csökkentéséhez – természetesen a mostani kérdőív tapasztalatait felhasználva.

A kérdőív részletes kiértékelése letölthető INNEN.

hirdetés
Uránia Mozi

Hirdetés

2 HOZZÁSZÓLÁS

  1. Meg lehet nézni a fővárost és a többi nagyvárost, hogy a tömegközlekedés ellenére mennyien járnak mégis autóval. Pedig a fővárosban sokkal jobb a tömegközlekedés. Inkább azzal kellene foglalkozni, hogy segítsenek minden járművet a közlekedésbe ne csak a buszokat mert attól csak nagyobb káosz lesz az utakon és a dugókba a buszok sem tudnak közlekedni!

    A buszok állapotáról, a kedves emberekről és a nem túl kellemes szagokról nem is beszélve amit nem lehet kiszűrni és az embereket sem lehet megváltoztatni! Ezek örök problémák maradnak!
    Szerintem akik autóval járnak tömegközlekedés helyett azok sem véletlen választják és nem fognak áttérni!

  2. ” hiányoznak a városrészek közötti közvetlen járatok.” “…a legsikeresebb változtatásoknak a fonódó buszhálózat kialakítását, a nappali és éjszakai közeledés javulását és az új buszok megjelenését értékelte.”

    Egy kicsit ellentmondásos a cikk! Most melyik a helyes verzió? Vagy szabin van a főszerkesztő?

Comments are closed.