István-akna: nem tetszik a felzárkóztató program

Nemrég megírtuk, hogy egy tavaly év végén indult program keretein belül az István-aknán élő szegény, többségében roma származású gyermekeknek nyújtanak segítséget a Khetanipe Egyesület szakemberei. A nemes és hiánypótló kezdeményezésen felbuzdulva ellátogattunk István-aknára, hogy megkérdezzük a helybelieket arról, mit gondolnak a program nyújtotta lehetőségekről. Az eredmény viszont elszomorító.

hirdetés

István-akna közigazgatásilag ugyan Pécshez tartozik, mégis nehezen megközelíthető és szegregálódott, kifejezetten elmaradott terület. Mélyszegénységben élő, hátrányos helyzetű családok élnek itt, akik óvodáskorú gyermekeik óvodai és iskolai előmenetelét eddig nem tudták megoldani. A Khetanipe Egyesület projektje pontosan ezen segítene a gyermekek fejlesztésével, és az épp készülőben lévő fejlesztő szobával.

Videós anyagunk elkészítésében ugyan senki nem volt partner a helyszínen, kamerán kívül viszont elmondták véleményüket. Az óvodások számára létrejött fejlesztések pedig véleményük szerint nem az elsődlegesen megoldandó probléma.

Ottlétünkkor az egyik lerobbant ház ablakából kilógó készséges fiatalok érdeklődésünkre azt mondták, hogy még csak nem is tudnak semmiféle fejlesztésekről, hiszen – „nézzünk már körül itt” – minden ház fala a bedőlés szélén áll.

Egy idősebb helybéli férfi és egy nő sem értette, hogy miért pont az ovisoknak épül új fejlesztő szoba. Nem azzal volt a bajuk, hogy a gyerekeknek jobb lesz így, hanem azzal, hogy István-aknán ennél fontosabb teendők is lennének, hisz – ahogy mondták – romokban áll a település. Nincs egy kisbolt, ahol bevásárolhatnának, de egy másik helyi elmondása szerint még a csatornázás sem megoldott, mivel nagyobb esőzések után egyből elönti az utcát a lefolyókból feltörő víz. Azon pedig már csak nevetett, hogy az áramot itt sokan csak lopják egymástól.

A fejlesztő szoba építésén dolgozó egyik munkás elmondta, hogy ő azért csinálja, azért segít, mert így legalább dolgozik valamit. Azt viszont nem tudja, hogy mégis kik fogják használni az épületet, hisz az itt élő gyerekek inkább mennek szerinte az erdőbe játszani, a szüleik pedig nem tudják majd rávenni őket arra, hogy kihasználják a kínálkozó oktatási lehetőségeket.