Mi lesz az autós káosszal a Tettyén?

Lakossági fórumot tartottak a főleg a Tettye és Vince utcában lakók panaszainak megoldása érdekében hétfőn a kereskedelmi központban. Juhászné Müllner Mariann önkormányzati képviselő által összehívott eseményen a hivatal városfejlesztési szakemberei kínáltak megoldási javaslatokat a környéken élők problémáira.

Lapunk is beszámolt már arról, hogy a Tettye környékén élők számára egyre elviselhetetlenebb a közlekedés, miután a megnövekedett gépjárműforgalom miatt egyre kevesebb a parkolóhely, emiatt sok autós elfoglalja a lakók számára (is) fenntartott helyeket, ráadásul a gyalogosok sem tudnak megfelelően közlekedni a szanaszéjjel parkoló kocsik miatt.

A területen végzett forgalomszámlálás adatai szerint estére a harmadára esik vissza a gépkocsik száma a napközbeni adatokhoz képest, azaz míg a nap folyamán száz parkoló autó található, addig a munkaidő után már csak harminc jármű pihen az utcákon.

vince utca2

A témában rendezett lakossági fórumon több elképzelést vázolt fel az érintettek számára Magay Miklós, a városüzemeltetési főosztály vezetője. Mint mondta, nem egyedi az itt élők problémája, korábban már intézkedniük kellett például az István utca, a Nagyvárad utca, a Juhász Gyula utca, vagy éppen a Megyeri tér környékén korábban felmerült közlekedési gondok orvoslása érdekében.

A szakember négy alternatívát vázolt fel a forgalmi rend megváltoztatása érdekében: az első lehetőség szerint olyan kikerülési pontokat biztosítanának, ahol megállni tilos táblák segítségével tiltanák meg a parkolást. Ekkor megmaradna a jelenlegi kétirányú forgalom a Tettye és a Majorossy utcákban, de kijelölt helyeken tennének olyan hosszabb szakaszokat, ahol a kikerülést biztosítják táblákkal és útburkolati jelekkel.

– A második javaslat szerint egyirányú áramlási kört alakítanánk ki ezekben az utcákban olyan formában, hogy a Majorossy utcában lehetne északi irányban haladni, a Szikla és a Tettye utcákban pedig lefelé, dél felé lehetne közlekedni. Hátránya, hogy télen nehezen lehetne csak hazajutni, másrészt parkolóhelyek tekintetében nem hozna áttörést, hiszen a sűrű kapualjak miatt az egyirányúsítással alig-alig lenne több parkolóhely, mint jelenleg – vázolta az eshetőséget Magay.

Ez a két verzió “puha” beavatkozás, a harmadik és negyedik elképzelés viszont már “kemény” intézkedés lenne, amelyek során övezeteket hoznának létre a területen. A harmadik lehetőség szerint forgalomcsillapított övezetet alakítanának ki, azaz az itt lakók behajtási engedéllyel tudnának közlekedni, ám jelentősen csökkenne a napközbeni forgalom és mérséklődnének a parkolási gondok.

– Ugyanakkor látni kell, hogy ez a városrész átalakulóban lévő terület, ahol a lakófunkciók mellett vállalkozások is egyre nagyobb számban jelennek meg, akik ezeket a helyszíneket preferálják. Nekik és ügyfeleik számára a korlátozott forgalmi övezet nehezen járható dolog, hiszen állandó problémát jelentene az ő behajtásuk.

Ezek mellett szóba jöhető negyedik – elvi – megoldás a fizetőövezet bevezetése lenne, de ennek is megvannak a technikai korlátai. Ez utóbbi két alternatíva közös problémája, hogy a lakók pénztárcáját is érintené.

A fórumon jelen levő lakók is megosztottak a kérdésben. Egyesek csak a parkoló autók miatti nehézkes közlekedést panaszolták, mások azt, hogy többször is megbírságolták őket, mert nem tudtak hazajutni a házuk előtt tanyázó kocsik miatt, ezért kénytelenek olyan területen parkolni, ahol nem lehet. Megint mások a kereskedelmi központ rendezvényei és a közelben lévő inkubátorház miatt időszakosan megnövekedő autóforgalom miatt keseregtek, de olyan is akadt, aki a közelben lévő oktatási intézmények diákjait féltette az előírásokat be nem tartó autósok és biciklisek “száguldozásai” miatt. Olyan hozzászóló is volt, aki az utcák alatt húzódó pincerendszer teherbírását féltette a hatalmas járműforgalom miatt.

Az ügy folytatásaként az összes érintett lakót értesítik a fórumon felvázolt lehetőségekről, majd szavazócédulák révén voksolhatnak a nekik legmegfelelőbb megoldásról. A városüzemeltetési főosztályhoz eljuttatott vélemények közül a legtöbb szavazatot kapott javaslatról a városfejlesztési bizottság fog döntést hozni.