Készülhetünk a téligumi-szezonra

Most, hogy beköszöntött az október, és vele együtt a hirtelen lehűlő levegő, a fagyok, a gyakrabban előforduló esőzések – sőt, még havazással is számolhatunk a közeljövőben – itt az ideje elgondolkodni azon, hogy lecseréljük a nyáron használt autógumikat téli gumikra. Arról nem is beszélve, hogy a latyakos, sózott, olvadt hó nagyon csúnyán kikezdheti a kocsink alvázát is. Mit lehet hát tenni?

Ahogy az időjárás-jelentések is jósolták, a közeljövőben mindenképpen téliesebb körülményekre kell számítani, és az ilyen időjárási viszonyok közepette az autósok biztonságát bizony csak az növeli igazán, ha az autó gumijait is hidegebb időre vannak specializáljuk.

téligumi
A mintázat mélysége a lényeg

Tavi Tamás, a pécsi Oláh Gumiszervíz Kft. telephelyvezetője lapunknak elmondta, hogy a téli gumi pedig több szempontból is alkalmasabb hidegben, mint a nyári. A téli gumik futófelületén több a minta, amelyek nagyobbak is, ezért az abroncs sokkal jobban tapad a hóval, latyakkal, jeges vízzel fedett úton. A gumi keveréke is más – folytatta – a nyárival ellentétben ugyanis a kritikus 7 Celsius-fok alatt is lágyabb marad az anyaga, ezért jobban tapad az aszfalthoz.

Téli gumi, autó, tél
Tudni kell vezetni is

A téli gumi biztonságérzetet ad, már ha tudunk alkalmazkodni a megváltozott útviszonyokhoz, és tudjuk, hogy az ilyen gumikkal felszerelt autót miként kell vezetni. A sebességhatárokat figyelemben tartva azonban a téli abroncsokkal is lehet kényelmesen és óvatosan vezetni – noha ezt sokan kételkedve fogadják.

Ha minden rendben a téli gumival, nem lehet baj az utakon
Ha minden rendben a téli gumival, nem lehet baj az utakon

Az ugyan ritka, hogy októberben gumicsere szükséges, elővigyázatosságból azonban ez lassan időszerűvé válik. Tavi kifejtette, hogy sokan ugyan használtan vesznek téli abroncsokat, ez azonban nem a legjobb ötlet, hiszen a téli gumikon nem érdemes spórolni (ráadásul az áruk is egyre jobban alakul). Az ilyen gumiknál az úgynevezett profilmélység, azaz a mintázat mélysége a lényeges. Egy téli gumi profilmélysége 8 milliméter, ha pedig ez a mintázat 4 miliméterig kopik, ember legyen a talpán, aki elvezeti hóban a kocsiját.

Használt gumik esetében pedig értelemszerűen nem 8 millimétertől kezdünk, ezért sokkal rövidebb táv, és kevesebb idő alatt kell majd cserélni az abroncsokat. Ha tehát mindenképp használt gumikban gondolkodunk, a lehető legkevésbé kopottakat, a lehető legfiatalabbakat keressük – de ha tehetjük, vegyünk új abroncsokat, a maximális biztonságtudat kedvéért.

 

Ha nem cselekszünk időben, sok gondunk lesz
Ha nem cselekszünk időben, sok gondunk lesz

Arra a kérdésre, hogy milyen időközönként kell cserélni a téli gumikat, tavi azt mondta, hogy erre nincs konkrét időintervallum megadva, rengeteg tényezőtől függ ugyanis, hogy mikor érett meg váltásra az abroncs. A lényeg azonban az, hogy ha már érezzük, hogy autónk nem halad megfelelően a téli útviszonyokban, mindenképp csináltassunk egy profilmélység-tesztet, melyből ki fog derülni, hogy mennyit bír – már ha bírja egyáltalán – a gumink.

alvázrozsda
Nem túl szép látvány a rozsdás alváz

A télies időben azonban nem csak az abroncsainkra kell odafigyelni, hanem az útsózások és az olvadási időszakok közepette bekövetkező alváz-rohadás és rozsdásodások megelőzésére is. Varga Tibor, pécsi autófényező lapunknak elmondta, hogy a tél közeledtével egyre többen keresik meg a kocsijuk alvázvédelmével kapcsolatos problémákkal. A latyakos, sózott, olvadt hó ugyanis gyorsan berozsdálja az autók futóművét és alvázát. Persze ez gond leginkább 8-10 éves autóknál jelentkezik gyakrabban, azt pedig érdemes tudni, hogy nincs létező házi praktika a megelőzésére.

Léteznek ugyan alvázvédő termékek, melyeket fel lehet vinni az autó kényes alsó pontjaira, de mivel ezeket sokan már rosszkor, a rohadásra és rozsdára fújják vagy kenik fel, sokkal kifizetődőbb és időtállóbb megoldás szakértővel előkezeltetni a járgányunkat. A téli időszak előtti viaszkezelésnek köszönhetően például a kocsik felszíne és alváza sokáig védett maradhat a hó és a jég ellen.