Kigolyózta a MÁV a Zsolnayt?

Felújítják a pécsi Főpályaudvar épületét, amely hemzseg a Zsolnay-díszítőelemektől. Úgy tűnik azonban, hogy a pécsi gyárat teljesen kihagyja a munkákból a MÁV, és mással, olcsóbban gyártatják le a szükséges műemléki “Zsolnay-díszeket”.

Pécs és a Zsolnay család történetével is szorosan összefügg a Főpályaudvar épülete, hiszen a nagy hírű família is tevékenyen részt vett az építésben és a díszítésben is – egyedülállót alkotva abban a korszakban. Az impozáns épület nem véletlenül hemzseg a Zsolnay-elemektől, sőt még szabadkőműves jelképek sokasága is megtalálható rajta, ami szintén nem állt távol a családtól.

Mint arról már hírt adtunk, hamarosan elkezdődik az épület felújítása. Megtudtuk azonban, hogy a MÁV mint tulajdonos egyáltalán nem ragaszkodik ahhoz, hogy az eredeti Zsolnay-kerámiákat és díszítőelemeket a restaurálás során a pécsi Zsolnay-gyár állítsa elő újra. Sőt, információink szerint a minőségi anyagok helyett olcsó habarccsal helyettesítenék az egyes elemeket.

– Sem az ajánlatkérő, sem a jogszabályok nem köteleznek bennünket arra, hogy az egyes, eredeti Zsolnay-elemeket a Zsolnay-gyárban kellene legyártatnunk – ismerte el a MÁV kivitelezési tenderét megnyerő Prím Építő Kft. projektvezetője, Hajdu Balázs.

pecs-pecsi-indoház

A MÁV kommunikációs igazgatósága kérdéseinkre azt válaszolta, műemlékvédelmi tervet és leltárt is készítettek az épületről, valamint a homlokzat díszeiről. Az eredeti állapotokat akarják helyreállítani, erről szól az örökségvédelmi engedélyük is – épp csak nem a Zsolnayval.

– A homlokzat kerámiaelemeinek felújításáról restaurátor bevonásával gondoskodtunk, felújítási tervet is készítettünk és a kivitelezés során restaurátor fogja felügyelni a helyreállítást – közölte a MÁV.

Erre vonatkozó engedélykérelemről azonban nem tud a Baranya Megyei  Kormányhivatal Pécsi Járási Hivatala , márpedig csak a szervezet  örökségvédelmi osztálya ad ki ilyet.

– A törvény szerint csak úgy lehet restaurálni, ha előzetesen  úgynevezett “restaurálási tervet” készít a kivitelező. Ezt szakértő szervezettel véleményeztetni kell és csak ezután adható ki restaurálási engedély. Nem tudunk arról, hogy ilyen terv készült-e, illetve, hogy ezt az illetékes Lechner Lajos Tudásközpont véleményezte volna, mi pedig kérelem híján nem adtunk ki ilyen engedélyt – állítja Balázs Péter, a hivatal  illetékes osztályvezetője.

A restaurálási terv azért is nagyon lényeges – illetve az  engedélyeztető szerepe is, mert ez határozza meg, hogy milyen anyagokat  lehet felhasználni a felújítás során. Bár hivatalosan sem a MÁV, sem a felújítást végző cég nem nevezett meg restaurátort, aki a helyszínen felügyel és dönt majd az egyes Zsolnay és műemléki elemek helyreállításáról, a szakmában már tudnak egy nevet.

Az érintett restaurátor cég, az SMX Kft. ügyvezetője viszont elzárkózott a nyilatkozattól, mint mondta, még nincs aláírt szerződése. Annyit viszont elárult, tudomása szerint csak anyagi okai vannak annak, hogy a pécsi Zsolnay-gyárat kihagyják a felújításból, a manufaktúra ugyanis túl drága.

[note note_color=”#7bff66″]A pécsi Főpályaudvar impozáns épülete Pfaff Ferenc építész, műegyetemi tanár tervei alapján épült 1900-ban. Az épületen James Wattot és George Stephensont ábrázoló, kör alakú pirogránit domborművek vannak, melyeket Klein Ármin tervei alapján a Zsolnay-gyárban készítettek.[/note]

Hirdetés

22 HOZZÁSZÓLÁS

  1. ami kívülről nem látszik : az az épület belsejében hosszú hosszú évek óta álló álványerdő … a történet kezd kísértetisesen hasonlítani a magasházra, amely sehogy sem akar elbontódni !!!!!… 🙁

  2. Számomra -ha ez így, ebben a formában?!?- egész elképesztő, hogy egy szolgáltató, jelen esetben a nacscságos MÁV nagyobb hatalommal bír, mint Pécs ú.n. megyei jogú város (ez azért egy igen komoly rang, törvényben szabályozott jogokkal és persze kötelezettségekkel, bájdövéj) Önkormányzata?! Remélem, csak félreértettem/ünk valamit és -tekintettel a pályaudvar épületének műemléki státusára (ez is pontosan szabályozva van ám törvényileg!!), mint hatóság úgymond “keresztbe tesz” a MÁV igénytelenségi elbődülésének és “csak” az 1900-as állapot elérését követeli meg, az akkor felhasznált anyagok alkalmazásával. ami pedig az intermodális központot illeti; arra Pécsnek és persze az agglomerációnak oly szüksége van, mint tavaszi búzának az esőre, de azt én inkább a külvárosi PU-nál építeném meg, ugyanis az ugyebár közelebb van akár az egyetemekhez, illetve több hely áll rendelkezésre egy korszerű üzleti-kereskedelmi-közlekedési csomópont kialakítására, ahol elférnek a villamosok (nem fog ártani pár viszonylat a buszok helyett, hiszen a város levegője az év számtalan napján elviselhetetlen, nemde?!), (troli)buszok, melyekre akár egy mozgólépcső, mozgójárda segítségével is át lehet könnyen szállni, anélkül, hogy szétázna, szétfagyna a derék ingázó polgár, csak úgy, mint a világ fejlettebb részén, ahová állítólag ez az ország – és persze Pécs- is tartozni vágy…

  3. Pár év múlva újságcím ” Lefagyott a ZSOLNAY kerámia ” . Volt már ilyen !

  4. Ez így együtt borzalmas! Remélem a város a sarkára áll , és nem fogja
    hagyni, hogy így történjen!
    Maga a Főpályaudvar úgy ahogy most van, SZÉGYENE a megyeszékhelynek, a helyi turizmusnak és mindennek, az állapotok már vállalhatatlanok, tehát nem is kérdés, hogy fel kell újítani!
    Miközben büszkék vagyunk okkal és joggal a Zsolnay negyedre, a Zsolnay kútra és a Zsolnay családnyughelyére, ezeket szépen rendbe hozták, nehogy már hagyják a Főpályaudvart holmi “kókler” módszerekkel “felújítani”!!!!! Egy egyenlő lenne a múlt szétverésének, miközben belvárosi (társas) házakat a Műemlékvédelem bele “kerget” költséges felújításokba, homlokzat védelembe és még szín előírásokat is tesz , ezt megengednék….? Fizesse csak ki a MÁV , és igenis Zsolnayval újítsák fel, hogy régi fényében álljon a pályaudvar!

  5. Bocsánat, nem 6 db, hanem 6,25 db, ugyanis 1 db-nak csak a sarkát kell pótolni…

  6. Üdvös lenne, ha ebben a Trianonban megkurtított kis országban a zemberek mondanának mindenről véleményt, nem holmi ócska komcsi trükkök (közbeszerzés, stb.) oldanának meg észveszejtően fontos, 6 db míves cserépről szóló ügyet!!! Fidelünk!!!

  7. tavaly alkották meg a hungarikumtörvényt, melynek célja a magyar nemzeti értékek megőrzése. A Zsolnay kívül van még vmi kiemelkedő ipari terméke ennek az országnak?

  8. Müemlékvédelmi hivatalt felesleges tartani, mindenkit ki kell rugni. Mégpedig azért mert nincs törvény hogy eredeti állapotra kell felujitani. Ingyenélők ott mindd.

  9. A közbeszerzés során az ajánlatkérő nem részesíthet semmilyen gyártót, beszállítót előnyben, ez azt jelenti, hogy nem jelölhet meg konkrét terméket, ez biztosítja a pályázók egyelő esélyeit a törvény szerint. Amennyiben nincs szakhatósági illetve törvényi kötelezés az ajánlatkérő nem járhat el másként. Ha lenne törvény ami, mondjuk a magyar gyártók és termékek védelmében ilyen esetekben lehetőséget ad közbeszerzési törvény alól felmentést adni bizonyos tételekre a az ajánlatkérő megtette volna.

  10. Megint kötekedünk….. Egyetértek a féltő emberekkel a Zsolnay díszekkel kapcsolatban, de tartok tőle, ha a pályázat emiatt meghiúsul, akkor ez az épület is ott végzi ahol a pécsújhegyi erőmű, a balokányfürdő épületei, vagy az istván aknai műemlék épületegyüttes…..Mivel ezek közül valamennyi műemlékvédelem alatt áll, vagy már csak állt (már összedőlt) Ha azt akarjuk hogy megint ne történjen semmi, akkor valószínűleg már ebből sem kell majd semmit megmenteni….

  11. A tányérokkal diszitet pályaudvart le kő bontani, oszt a magasházat a hejjére állítni. A Magasház az eggyetlen baró épület a városba, birja a rázkodást mint a pusztulat. A mindig pontos és szakkszerű MÁV személyzett méltó hejjen lenne benne és a vonatnak is könyebb lenne integetni a magasbóll.

  12. A lokálpatrióta szemlélet alapján valóban kinyílhat a bicska a zsebben.
    De felhívnám a figyelmet “Névtelen” kommentelő rövid, de igen fontos hozzászólására. Azt ugye senki nem gondolta, hogy a MÁV önfejűen döntött volna a Zsolnay kihagyásáról?… Mint ilyen esetekben kell, valószínűleg megtörtént a közbeszerzési kiírás, ami gondolom nem direktben a kerámiáról szó, hanem egy komplex felújítási munkáról. Így a pályázók között nem valószínű, hogy ott volt a Zsolnay, vagy esetleg mint alvállalkozó, horror áron dolgozott volna (megjegyzem, ebben az esetben pont ez lenne ellentétes a lokálpatriótizmussal…)

  13. Ár és érték aránya.
    Nem lehetséges, hogy csupán egy szimpla és racionális üzleti döntés van a megrendelés elmaradása mögött? Talán anno a Zsolnay-gyár adta a legjobb üzleti ajánlatot, ma meg más.

  14. Nem tudom ki fia-borja ez a prím építő kft, de természetesen megint a egy pesti cég lett a nyertes.

    Figyelemre méltó ez az arrogáns, primitív nyilatkozat is, közepesen sunyi cégek ilyenkor lapítanak és nem nyilatkoznak, ehelyett ők szemrebbenés nélkül mernek keménykedni.

  15. Pécs lakossága már többször megmutatta, hogy fontos ügyekben ki tud állni saját érdekeinek megvédése érdekében. Ha ebben a formában elkezdik a munkálatokat, akkor nagyon határozottan fel kell lépnünk ennek megakadályozása érdekében! (élőlánc, tüntetések, aláírásgyűjtés, stb.)

    Tegnap a Pilisben, az első felújított turistaház avatóján ezt mondta Orbán Viktor: “Ha csinálunk valamit, akkor az úgy nézzen ki, hogy a gyerekeink is büszkék legyenek rá. Ha stadiont építünk, az úgy nézzen ki, hogy mindenki a csodájára járjon, ha Zeneakadémiát újítunk fel, akkor az olyan legyen, hogy a világ minden sarkából szívesen jöjjenek el (…), és ha turistaházakat építünk, akkor azok ne legyenek gyengébbek, mint azok, amelyeket Ausztriában ismerhetünk meg”

    A gondolatmenet alapján: – Ha az építészeti műemlék Pécs Főpályaudvar épületét újítjuk fel, akkor azt úgy nézzen ki, hogy a PÉCSIEK is büszkék legyenek rá, ezért a Zsolnay díszítőelemeket az eredeti minőségében a Zsolnay Manufaktúrában készítjük el, így állítjuk vissza eredeti szépségét az épületnek.

    Szerintem az elfogadhatatlan, hogy Pécsen bármikor olyan felújítás történjen, ahol az eredeti Zsolnay díszítőelemeket, bármilyen utánzattal helyettesítik! Ez nagyon erősen ÉRZELMI kérdés, itt nem lehet az anyagi szempontok szerint dönteni!

    Tisztelt PécsMa.hu szerkesztőség! Kérem, hogy ezt az ügyet a továbbiakban is kiemelten kezeljék, ne hagyják, hogy esetleg csendesen elsimítsák az ügyet és csak az átadás után derüljön fény a botrányra!

  16. Pedig biztos lehetsz benne, hogy az önkormányzatot ez nem hatja meg, mert ez nem a saját zsebük megtöméséről szól…

  17. Remélem az önkormányzat közbe lép, hogy ne történhessen meg Pécsett ami megtörtént Szegeden a Gróf Palotánál, hogy Zsolnay-cserép utánzatokat használnak a felújítás során. Hatalmas szégyen lenne…

Comments are closed.