Már kínos a jeges vödör?

Az internetet jelenleg ellepő jeges vizes kihívásnak köszönhetően az egész világ megismerhette a röviden csak ALS névre hallgató degeneratív idegrendszeri elváltozást. Mára már nyakon borították magukat politikusok, közéleti személyiségek, színészek, sportolók, de a kihívásos alapon működő lavina még közel sem ért véget. De mitől terjed ez az egész jeges vödrös dolog ilyen gyorsan?

Az adománygyűjtési kampány az elmúlt hetekben ellepte a közösségi oldalakat, mára pedig – kissé megkésve – elérte Európát és Magyarországot is. Újabban pedig már Pécs hírességei is részt vesznek a nemes célt szolgáló buliban.

Lévai Richárd, a pécsi RG Stúdió közösségi marketing specialistája lapunknak elmondta, hogy a futótűzként terjedő kihívás hatékonyságának egyik fő oka az, hogy mivel a videók nyilvánosan, az összes közösségi hálózaton láthatóak, ezért a kihívottaknak nehéz előle elmenekülni. A kihívás pillanatától kezdve ugyanis már mindenki várja a kihívott videóját, melyben az látványosan eláztatja magát.

Lévai szerint ehhez egyértelműen hozzájárul az is, hogy a sokak számára szórakoztató kihívás komoly célt szolgál, melyre a kihívottaknak illik valamiképpen válaszolni.

Bill Gates volt ez egyik első híresség, aki magára borította a jeges vizet
Bill Gates volt ez egyik első híresség, aki magára borította a jeges vizet

A kihívás kiugró sikere továbbá abban rejlik, hogy a jeges vödrös vízöntögetés keretén belül az adakozás nem tűnik hivalkodó gesztusnak, így tehát a gazdag és népszerű kihívottak örömmel állnak a hideg zuhany alá. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a kihívás nem vonzza a magamutogató celebeket, akik csak poénból öntik magukra a vizet.

Lévai hozzátette, hogy ezen felül még egyfajta versenyhelyzet is kialakult azzal kapcsolatban, hogy ki mennyire kreatívan, vagy viccesen oldja meg az egyszerű feladatot. Ezáltal pedig a kihívást teljesítő közszereplők sikeresen növelik saját népszerűségüket is.

A kampány gyorsan elért a tömegekhez
A kampány gyorsan elért a tömegekhez

A jeges vödrös – és a hozzá hasonló – kihívások azért olyan hatékonyak, mondta Lévai, mert egyszerű, mégis kreatív ötleteket tartalmaznak, amelyekkel szinte semennyi pénzből lehet könnyedén elérni az adott célt.

Lévai elmondta, számítani lehetett arra, hogy hazánkba is be fog törni az akció, ugyanakkor hozzátette, hogy mivel a kihívások trendje az Egyesült Államokban és nemzetközileg is alábbhagyni látszik, a hazai vízborítós videók már inkább egy lecsengő láz unalmas és esetenként kínos eredményei csupán – azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy még így is jó célt szolgálnak.

A lényeg pedig Lévai elmondása szerint az, hogy a kihívásos adománygyűjtés működik, a célját ugyanis maximálisan elérte. Ez abból tökéletesen leszűrhető, hogy a mai napig gyűlnek a milliók, melynek köszönhetően az ALS-kutatás igazán szép remények elé néz.