Nem lesznek visszaszámlálós lámpák?

Még nem dőlt el, hogy a KRESZ-be emelik-e a Pécsen is előszeretettel használt visszaszámlálós rendőrlámpákat, ugyanis egy uniós irányelv szerint más megoldással kell segíteni a közlekedést. A városban vegyesek a tapasztalatok, de bővítést egyelőre nem terveznek.

Már majdnem tíz éve is van, hogy bevezették a város által kezelt útszakaszok forgalmasabb csomópontjaiban a visszaszámlálós rendőrlámpákat. Pécsen két ütemben huszonöt olyan lámpát szereltek fel még 2005 és 2007 között, amelyek mutatják, hány másodperc van még vissza a zöld, illetve a piros jelzésig – tájékoztatta lapunkat az önkormányzat.

Van, aki szerint minden kereszteződésbe ilyen kellene, van viszont, aki szerint száműzni kellene a készülékeket.

lampa

– Mindenképpen előnyös, ha látom, mi a helyzet, ezért sok ilyen kellene. Előfordul, hogy le is állítom a motort, tehát a környezetvédelem miatt is jó dolog – mondta lapunknak Fenyves Márk, aki napi rendszerességgel közlekedik a városban motoros futárként.

A taxizásból élő, lapunk által megkérdezett sofőrök már árnyalják ugyanakkor a képet. Arról számoltak be, hogy egyes esetekben gyorsítanak az autósok, ha meglátják, már csak néhány másodperc van vissza; vagy éppen a lámpát nézik, s nem az előttük haladó, lassító autóst az utolsó egy-két másodperceben. Emiatt a városban több ráfutásos baleset is történt a fuvarozók beszámolói szerint.

A Biokom tapasztalatai éppen ilyen vegyesek, de egyelőre sem bővítésben, sem a lámpák leszerelésében nem gondolkodnak, s a városvezetés sem tervez változtatást – tudta meg lapunk.

A kormany.hu nemrégiben megszavaztatta az embereket, miben szeretnék módosítani a KRESZ-t, s a legtöbb szavazat éppen a Pécsen is működő visszaszámlálós rendszer országos bevezetésére érkezett. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése szerint hamarosan bekerülhet a törvénybe, hogy bizonyos helyeken, vagy mindenhol legyenek ilyen lámpák.

rendőrlámpa3

A településeken átfutó és azokat összekötő szakaszokat kezelő Magyar Közút viszont például mindeddig sehol sem élt a rendszer kiépítésével. Pécsi Norbert Sándor, a társaság szóvivője például azt mondta a minap az Indexnek, hogy az órák csak ott tájékoztatnak korrekt módon, ahol nincs forgalomtól vezérelt forgalomirányítás, és napközbeni programváltás. A társaság viszont egyre több helyen a forgalomhoz igazodó jelzőlámpás csomópontokat alakít ki vagy fejleszt, amivel az éppen aktuális forgalmi nagysághoz tud automatikusan átállni a rendszer, tehát rugalmasan működhet a dugókban és a gyérebb éjszakai forgalomban.

A jövőben is inkább ezt a fejlesztési vonalat viszik, és a meglévő jelzőlámpákat sem szerelik fel számlálókkal – mondta.

Autósiskolai oktatók szerint egyébként úgy vélik, semmi probléma nincs a visszaszámlálással, ha azt tényleg úgy használják az autósok, ahogy logikus. Magyarán: ha néhány pillanattal a sárgára váltás előtt inkább minden autós lassításra, s nem gyorsításra készül.

Kerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot is az ügyben. Ők azt közölték, a lámpák különösen a tilos jelzésből hátralévő időt mutató számlálók esetében segítik a közlekedőket, ám közölték, a telepítés, a működés ellenőrzése nem az ő feladatuk.

Pécsen egyelőre megvárják a hivatalos történéseket, jogszabályváltozásokat. Addig nem is bővítik, de nem is szűkítik a rendszert.

  • Laci

    A visszaszámlálós lámpa jó, mert plusz információt ad.

    Aki ezt képtelen megfelelően alkalmazni, attól el kell venni a jogsit, nem alanyi jog jogosítvánnyal rendelkezni.

    Nehogy már a h.lyék miatt visszafelé menjünk.

  • pécsi

    Az se lenne rossz, ha pl. villogna zöld lámpa az autósoknak.

  • Tlaci

    Inkább azt a sok értelmetlen “telezöldet” szüntetnék meg. Rengeteg helyen a gyalogos rájátszik, hogy neki zöldje van és szunyókálva megy át a zebrán. Az nem zavarja, hogy a kanyarodó autók mögött, az egyenesen haladóknak is bedugul a kereszteződés. Teljesen értelmetlen találmány volt. Ekkora városi forgalomnál már irányítani kell mindenkit. Különben csak a baleseti kockázat nő, emelkedik a feszültség mindenkiben. Arra nem lehet számítani, hogy mindenki pontosan tudja és alkalmazza a KRESZ-t, és udvariasan kivárja a másikat. Akinek nem volt soha jogosítványa senki nem kötelezi a KRESZ ismeretére. Bár a gyalogosok a jogaikat már nagyon tudják. A kötelezettségeit kevésbé. A média csak a jogokat emlegeti, de azt nagyon. Az úttesten a gyalogos az “idegen test”. Neki is nagyon kellene tudni közlekedni. Ahogy az autósok is jobban figyelnek, ha valamiért lezárt területre vagy járdára mennek. (akár engedéllyel is)