Már nem kell a buszmenetrendet bogarászni

Új állomásához érkezett a több éve folyamatosan megújuló pécsi tömegközlekedés, átadták ugyanis azt a négy új, valós idejű utastájékoztató táblát, amelyeknek köszönhetően a pécsiek percre pontosan tudni fogják, hogy mikorra várható a buszuk. 

hirdetés

Böngésszük a kifüggesztett buszmenetrendeket, próbáljuk nagy nehezen kiszámolni, hogy a buszunk indulása óta hány perc telt el, és hogy mikorra kellene megérkeznie a járgánynak. Mindennek az eredménye sokszor az, hogy kiderül: a buszunk már elment, éppen lekéstük. Ez azonban Pécs belvárosában már nem lesz így a továbbiakban, ugyanis a város beszerzett négy valós idejű utastájékoztató táblát, amelyek megkönnyítik a polgárok dolgát.

A városvezető leleplezi az egyik táblát
A városvezető leleplezi az egyik táblát

A Vásárcsarnok és az Árkád előtt emelt kijelző egyoldalas, míg a NAV épülete és a Konzum Áruház előtt található tábla kétoldalas, de mind a négy készülék folyamatosan ad jelzéseket a valósidejű forgalmi helyzetnek megfelelően, tehát a nap 24 órájában láthatjuk majd, hogy mennyit kell várni a járatainkra. Emellett a kütyük azt is kijelzik majd, ha valahol forgalmi zavarok – vagy egyéb rendkívüli esetek – keletkeznek. A vakok és gyengén látók számára a szükséges információkat a hangos utastájékoztatás teszi lehetővé, amit egy gombnyomással el lehet érni a táblákon. A buszmegállókban várakozók biztonságára a táblákba beépített térfigyelő kamerák gondoskodnak.

A rendszer működik, és még fejlődni is fog
A rendszer működik, és még fejlődni is fog

Páva Zsolt, Pécs polgármestere az utastájékoztató táblák átadásakor elmondta, hogy a fejlesztés szervesen illeszkedik a pécsi közösségi közlekedés megújításának programjába, amely 2013-ban indult a buszcsereprogrammal. A jelenleg is tartó projektnek köszönhetően a járművek átlagéletkora a néhány évvel ezelőtti 16 évről 8 évre csökkent.

A polgármester ezután kitért arra is, hogy az utóbbi években jelentős könnyítéseket vezettek be a Tüke Busz Zrt.-nél, így a kisgyermekesek, a polgárőrök is a diák/nyugdíjas bérletek árán válthatnak bérletet, továbbá megemlítette, hogy a buszokon már képes és hangos utastájékoztatás is megvalósult, és – ami talán a legfontosabb – minimálisra csökkent a járatkimaradások száma és a fonódó hálózat bevezetése óta már átszállás nélkül is elérhetővé váltak az egymástól távolabb eső pécsi városrészek.

Már tudni fogjuk, hogy mennyit várjunk
Már tudni fogjuk, hogy mennyit várjunk

Páva Zsolt végezetül hozzátette: a fejlesztésekkel nem állnak meg, ugyanis elektromos buszok beszerzését tervezik, a flottában maradt korosodó buszokat pedig – ahogy eddig is – időről időre cserélik majd, hogy a járművek átlagéletkora alacsony maradjon.

Fontos tudni, hogy ha olyan busz érkezik az utastájékoztatóval felszerelt megállókba, amelyben nincsen fedélzeti számítógép, akkor a menetrend szerinti érkezési idő jelenik meg a kijelzőn. Ilyen esetekkel pedig fogunk találkozni, hiszen a jelenleg is zajló buszcsereprogram keretében a járműkövető rendszerek átszerelése folyamatosan zajlik.

Az egyik egyoldalas és az egyik kétoldalas tábla árát a Tüke Busz fizette, amelynek költsége 3,5 millió forint volt. Emellett az üzembe helyezés díját is a cég állta, ami 1,5 millió forintba került.

A másik egyoldalas és kétoldalas tábla az azokat készítő pécsi HC Linear Kft. felajánlásával állt üzembe.

  • Kedves Pernecker Dávid! A Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület támogatásával immáron 2014. februárja óta nem kell a megállóhelyeken kiszámolni a végállomásról történő induláshoz képest a várható érkezést, hiszen egy alkalmazással megtesszük ezt az utas helyett és a kiszámolt értékek kerülnek a megállóhelyi tájékoztatókra. A menetidő amúgy is tájékoztató jellegű és nem a buszok pontatlansága miatt, hanem azért, mert értelemszerűen egy hosszabb járat a városon keresztül csúcsidőben nem fog tudni annyi idő alatt végighaladni, mint este, azt pedig senki nem szeretné, hogy az egyszerűség kedvéért este cammogással ugyanazt a hosszú menetidőt teljesítsék a járatok.

  • poczok

    A kérdés jogos, bár erős költői túlzás, hogy korszerűbb lett volna az a két tábla a most felszerelteknél.

  • Aureliano Buendía ezredes

    Hány éve is szereltek fel hasonlókat (bár azok már akkor korszerűbbek voltak) a Kossuth és a Szecskó térre? Azok hova is tűntek?