Aki megmentette a Mecseki Kisvasutat

Jöhet a kisvasút elektromos testvére?

A Mecseki Kisvasút több mint fél évszázada szállítja a pécsi és a Pécsre látogató apróságokat és szüleiket az Állatkert és a szép emlékű Vidámpark közötti aprócska távon. A kisvonatot azonban nem csak kisgyerekek szeretik, hanem az mozdony vezetője is.

Annak ellenére, hogy a Mecseki Kisvasút megszűnésének hírét sokan keltették már sokszor, de szerencsére egyiknek sem volt alapja, a kisvasút ugyanis köszöni, jól van, és a mai napig üzemel – több mint fél évszázada. Andróczi István, az üzemeltető Mecseki Kisvasútért Alapítvány alapítója és a kisvasút masinisztája lapunknak elmondta, hogy a kisvasút 1962-ben épült, az országban akkoriban népszerű úttörővasutak mintájára, szorgos társadalmi munkával.

[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=5XZhXcb0yRo” width=”650″]

Magyarország legrövidebb vasútja – mindössze 800 méter hosszú – a jelenleg felújítás alatt álló Állatkert, és a régóta kihalt Vidámpark között közlekedik, a környéken túrázók bizonyára sokszor hallották már ismerősen csengő kürtszavát és csengettyűjének hangját.

Andrócz meghajtotta nekünk a vonatot
Andróczi meghajtotta nekünk a vonatot

Andróczi pedig – aki foglalkozása szerint mozdonyvezető a MÁV-nál – imádja Pécs apró kis vonatát. A ritkaságszámba menő C-50-es aszimmetrikus mozdony három színes kis vagont húz maga után, Andróczi pedig a rövidke távot óránként háromszor-négyszer teszi meg vele, ha van utasa, ha nincs.Ha a vonaton utaznak gyerekek, akkor a munka gyorsan és örömben telik, ha viszont épp nincs senki a kocsikban – tette hozzá nevetve – a mozdonyvezetés a gyönyörű táj ellenére is unalmassá tud válni. Ez pedig érthető is, hiszen Andróczi már több mint 25 éve hajtja a kisvonatot, ami az évek során rendkívül a szívéhez nőtt. Több ez már hobbinál, az élete részévé vált, a mindene lett.

A kisvasút színes kocsijait imádják a gyerkőcök
A kisvasút színes kocsijait imádják a gyerkőcök

A mozdonyvezető munkájában a legjobban a gyerekeket szereti, akik a kisvasút leghálásabb közönsége, ahogy felhúzzák a vagonokba kikészített kis kalauz és masiniszta sapkákat, ahogy lengetik a sárga zászlót, annál Andróczi számára nincs nagyobb öröm. A gyerekek meglátása szerint a kisvasútban a MÁV hangos monstrumainak kisebb mását látják, ami méretben hozzájuk közelebb áll, színes is, csilingel is, így pedig közelebbivé is válik a számukra. A másik érv a kisvasút népszerűsége mellett az, hogy ma már a gyerekek egyre kevesebbet ülnek vonaton, sokkal többet autóznak, így pedig a vonatozás mindig egy kicsit élményszerűvé válik.

Ha ő nincs, lehet hogy kisvasút sincs
Ha ő nincs, lehet hogy kisvasút sincs

Andróczi elmondta, hogy ugyan főállásban is vonatokat vezet a MÁV-nál, de mégis mindig siet a kisvasúthoz, ahogy adódik rá ideje. A kisvasúthoz fűződő szoros viszonya 1986-ra nyúlik vissza, amikor is a szocialista vezetés alatt 3 évre leállt a vonat. Az újjáélesztés pedig Andróczi nevéhez fűződik, aki 1989-ben az egyedüli megoldásnak azt látta, ha saját vállalkozás keretén belül viszi tovább a kisvasutat. Az engedélyt csak “mutatványosként” tudta kiváltani, ami miatt – mondta – összes munkatársa ezzel heccelte és mutatványosnak hívta.

A csengettyű, amit mindenki rángathat
A csengettyű, amit mindenki rángathat

Eleinte egy nyugdíjas mozdonyvezető segítségével fuvarozták a pécsi porontyokat, később pedig egyre többen lettek, a kilencvenes években pedig megalapították a Mecseki Kisvasútért Alapítványt, amelynek keretében a mai napig működik a pöttömnyi vonat.

Hirdetés

1 hozzászólás

Comments are closed.