Mi lehet az oka az elképesztően sok balesetnek?

Elég csúnya hétvégét zártunk: pécsi és baranyai közlekedési balesetektől visszhangzott a sajtó, még emberéletet is követelt az egyik karambol. Sokéves tapasztalat, hogy a közúti balesetek mintegy kétharmada a nyári hónapokban történik. De mi ennek az oka? A nyári hőség? A szabadságolások?

A nyári hónapok mindig több veszélyt hordoznak a közutakon már hosszú évek óta. Mindenki a saját bőrén tapasztalhatja ezt a hétvégi balatoni autózások alkalmával, mikor hömpölyög a kocsisor a főutakon, az M7-es pedig gyakorta bedugul. Jó táptalaja ez az akár halálos kimenetelű baleseteknek is.

Rác István, a pécsi Sziget Autósiskola vezetője lapunknak elmondta, a jelenség elsődleges oka a szabadságolásokban, nyári szünidőben keresendő. Ha vége a tanévnek, a tanulók kiszabadulnak az iskolából, napközben is szabadon az utcán vannak. Ha pedig a dolgozók vesznek ki szabadságot, könnyen felelőtlenné válnak a felszabadultság érzete miatt.

Minden hétvégén bedugul az autópálya a Balaton felé…

Régebben sokan felelőssé tették a motorosokat is a sűrűsödő balesetekért, mondván nyáron rengeteg motoros indul útnak, több, mint év közben. Ám ez a teória mára nem állja meg a helyét, az autósok, biciklisek, gyalogosok legalább olyan mértékben okolhatók az ütközésekért.

– A nyári meleg lehet, hogy jobban próbára teszi az autó mechanikáját, működését, de semmiképpen nem okolható a balesetekért. Hiszen ha meg lenne szabva egy hőmérséklet-határérték, ami felett már tilos kocsiba ülni, durván korlátoznánk a közlekedést. Csakis az emberi tényező a felelős – mondta Rác István.

A vezető szerint nyáron sokkal többen ülnek autóba, ráadásul évről-évre egyre több lesz a gépjármű az utakon. Hozzá kell tenni: ezekben a hónapokban folynak a fő mezőgazdasági munkálatok a földeken, ami miatt a különféle aratógépek, kombájnok is megszaporodnak a főutakon, megnehezítve, lassítva a haladást, próbára téve jó néhány sofőr idegeit.

A hétvégi hármas karambol a 6-os úton

– Sokaknál aztán hamar elszakad a cérna a lassú araszolástól, így aztán életveszélyes előzésekbe kezdenek emberfeletti tempóban, néhány rendkívül kedvezőtlen kialakítású útvonalon. Ilyen például a 6-os főút Szigetvár-Pécs közötti szakasza – hangsúlyozta a szakember.

Sokak fejében megfordul a kérdés: a meleg az idősebb autózó korosztályt még jobban megviselheti, így talán balesetveszélyessé válhatnak bizonyos helyzetek. Rác István azonban nem ért egyet ezzel. Szerinte az idős korosztály abszolút nem jelent nagyobb veszélyt a közutakon, mint a fiatalok.

– Fiatalkorban a reflexek kitűnően működnek, ám a tapasztalat és az ebből fakadó tudatosság hiányzik. Időskorban a reflexek már nem működnek úgy, de a hosszú évtizedek tapasztalata kompenzálja ezt a hiányosságot. Sőt, bár ez sokakat zavar, az idősebbek lassabban, de biztonságosabban vezetnek. A tökéletes életkor a vezetéshez persze a kettő között van, mikor a reakcióidő még jó és a kellő tapasztalat is megvan már a tudatos vezetéshez – vélekedett Rác István.

(Kiemelt képünk illusztráció)