Miért kell még egy ipari park?

Gyárakra várva...

A kormányfő pécsi látogatásán jelentették be, hogy legalább 90 hektárnyi zöldmezős új ipari park kell Pécsre, ennek kialakítását pedig a kormány is támogatni fogja. De mi szükség van rá, ha az M60-as mentén ma is van közel 200 hektárnyi kiaknázatlan terület, s 85 hektárnyi közművesített telek?

hirdetés

Mint arról korábban beszámoltunk, Orbán Viktor miniszterelnök pécsi látogatásán jelentette be, hogy a kormány támogatja egy új, legalább 90 hektárnyi terület megvásárlását Pécs számára. Később lapunknak nyilatkozva Hoppál Péter országgyűlési képviselő ezt azzal toldotta meg, hogy meglátása szerint akár 200 hektárral is növekedhet a pécsi ipari parkok nagysága a következő években.

Ipari Park1

Joggal merülhet fel ugyanakkor a kérdés, hogy – mivel a keleti egy része sem kiaknázatlan, a déli ipari park pedig kong az ürességtől, akkor miért alakítanak ki újabb területeket?

Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója lapunknak azt mondta, a keleti ipari parkban legfeljebb kisebb csarnokok férnek már el, magyarán kis- vagy közepes vállalkozások építkezhetnek.

A déli ipari parkkal szerinte az a legnagyobb baj, hogy egyrészt csak negyedrészben van a város tulajdonában, így nem Pécs dönt a telkek méretéről, áráról. Emellett az egyetlen komolyabb, mintegy ötvenhektáros telket már évekkel ezelőtt eladták az Auchannak. Emellett ugyan van egy 85 hektáros közművesített terület, ám azon szintén csak 40 hektáros a legnagyobb telek.

– Egy nagyobb gépipari cég vagy egy autóipari beszállító nem ritkán száz hektáros vagy a feletti telket kér, így csak új parkkal tudunk kiszolgálni ilyen beruházót. Egészen egyszerűen rossz is a telekstruktúrája a parknak a meglátásunk szerint, azaz nem passzol egy csomó beruházáshoz – mondja Merza.

Síkfői Tamás, az iparkamara titkára is megerősítette mindezt, hozzátéve: mivel egy osztrák cég a déli ipari park többségi tulajdonosa, a városnak nemigen van beleszólása a kiajánlási árakba. Mindkét szakember arról beszélt egyébként, hogy túl drágán kínálják a déli ipari parki telkeket, s emiatt fordulhatott elő az is, hogy mindeddig egyetlen befektető sem jelent ott meg.

Síkfői még hozzátette: ha Pécs valóban egy komoly beruházásban – például ezreknek munkát adó autógyár, gumigyár vagy gépipari cég érkezésében – gondolkodik, akkor most kell elkezdeni dolgozni a szakemberképzés erősítésén. Elsősorban szakemberekre, mérnökökre lesz szükség ugyanis. Megjegyezte: a kecskeméti Mercedes-gyár alkalmazottainak többsége Pestről és a város 100 kilométeres körzetéből jár munkába manapság is.

[box title=”Ipark: még csak tárgyalnak”]Az Ipark Pécs projekt menedzsere, Fülöp Krisztina lapunknak azt mondta, az értékesítési munkát és az ehhez szükséges marketing tevékenységet másfél éve indították el. Tavaly összesen 14 ajánlatot adtak ki az érdeklődőknek, akik jellemzően a gépgyártás, az autóipari beszállítás, az élelmiszeripar és az energetikai gyártás területéről jöttek. A szerződések megkötése még várat magára, de a folyamatban lévő ügyeket várhatóan ez év második felében le tudják zárni. Arra a kérdésünkre, hogy csökkentenék-e kiajánlási áraikat, azt közölte, az Ipark Pécs Kft. által kínált előfejlesztett és közművekkel ellátott, azonnal „beköltözhető” építési telkek árai országos kitekintésben a középmezőnyben helyezkednek el, miközben magas minőséget képviselnek.[/box]

Fotó: Ipark