Kit érdekeltek régen a kátyúk?

Amíg tíz éve egy egész esztendő alatt 60-70 milliót, addig idén csak az első kilenc hónapban már több mint 360 millió forintot költöttek a városi utak megóvására. A szocialista városvezetés idején alig fordítottak erre a célra.

hirdetés

A városon átfutó utak többsége az önkormányzat tulajdonában van, ez alól kivételt képeznek a főutak, így például a 6-os út pécsi szakasza, vagy éppen a Siklósi út városi része.

A 500 kilométer hosszú önkormányzati utak kezelése rengeteg feladatot adott Pécs városának, a 2010 előtti időszakban azonban nem kezelték helyén ezt a problémát, ahogy összeállításunkból is látszik majd.

Bár töménytelen munka lett volna, mégsem költöttek rá eleget az MSZP regnálásakor: nagyon beszédes, hogy a szocialista városvezetés idején mindössze 58-68 millió forintot költöttek kátyúzásra, holott az utak állapota sokkal többet követelt volna meg.

2009-ben például mindössze 35 millió jutott javításokra. Ezt követően, Páva Zsolt polgármesterré választása után azonban ugrásszerűen, nagyságrendekkel többet fordítanak kátyúzásra. 2010-ben 197 milliót áldoztak a feladatra, 2011-ben 281 milliót, 2012-ben pedig már 482 milliót fordított Pécs városa az utak rendbetételére. Az ezt követő években mindig évente 300-400 millió forintot emésztett fel a járdák, utak karbantartása.

A kapott adatok szerint 2009 óta 2,2 milliárd forintba került mindez a városi cégeknek.

Mint azt Schmidt Gábor, a városüzemeltetési társaság főmunkatársa közölte, az elmúlt tíz évben nemcsak e tekintetben történtek komoly változások, hanem a munka hatékonysága is sokkal jobb lett. A korábbi évekhez képest nagyobb felületen javítják ki a kátyúkat, vagyis nemcsak a konkrét lyukat tömik be, hanem nagyobb felületre húznak aszfaltot. Ez sokkal tartósabb megoldás, így az ilyen úthibák száma jóval kevesebb, mint évekkel ezelőtt.

kisflorianutca
A Kisflórián utcára már ráfért az aszfaltozás

A nagyobb terhelést kapó, buszok által is használt vonalakon marásos útjavításokat végeznek, amelyekhez a korábbihoz eltérően jóval tartósabb aszfaltkeveréket használnak, ráadásul ha szükséges, akkor két rétegben aszfaltozzák le a felmart felületeket.

Az úthibákat lakossági bejelentésre és az útellenőri szolgálat jelzése alapján veszik fel, majd rangsorolják fontossági sorrend alapján. Télen a meleg aszfaltot készítő üzemek nem dolgoznak, de ilyenkor is javítják a kátyúkat, ha azok balesetveszélyesek. Jelenleg is több helyszínen zajlik járdajavítás, nemrég kezdődött meg a Kis Flórián utca teljes felújítása, valamint elkészült a Nagy Ferenc téri járda teljes megújítása a csapadékvíz-elvezetéssel együtt. Itt egyébként az indokolatlanul széles, ötméteres járdát leszűkítették, és inkább zöldterületet alakítottak ki a felszabadult részen.

Az elmúlt években az is változást hozott, hogy nem összevissza, hanem a szolgáltatók egymással összehangolva végzik el a rekonstrukciós munkákat. Ez az együttműködés lehetővé teszi, hogy a felújítási munkálatokkal összehangolva javítsák ki a burkolatokat, ám jóval nagyobb felületen. Így valósulhatott meg a tavalyi a PÉTÁV-vezetékek rekonstrukcióval egy időben Kovácstelepen öt utca teljes burkolatának és járdájának helyreállítása és idén régi Kertvárosban – a Tettye Forrásházzal közösen – 11 utca megújítása.

A járdajavítások száma jelentősen emelkedik a korábbi évekhez képest: tavaly 5000 négyzetméteren, idén mintegy 9000 négyzetméteren újult meg gyalogos felület.