Ujjlenyomat is lesz az új e-kártyán

Nemrég jelentette be az e-kártya bevezetését Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEK KH) elnöke. Az új plasztiklap segítségével akár negyven ügyet is intézhetünk, bár az útlevél pótlására nem lesz alkalmas. Tavaly Pécsen több mint tízezer taj-kártyát bocsátottak ki.

hirdetés

A kormány 2014 decemberében döntött úgy, hogy fejleszteni kívánja az elektronikus közigazgatást. A tervek szerint az e-kártyát 2016 elejétől vezetnék be – bár egyes hírek szerint erre akár már az idei évben is sor kerülhet. Az elektronikus személyazonosító igazolvány lehetővé teszi, hogy csupán egyetlen igazolvánnyal intézhessük el ügyeinket, elsősorban a társadalombiztosítási ellátások és az adóigazgatási eljárások során.

Mindez azt jelenti, hogy a továbbiakban nem lesz szükségünk adóigazolványra, taj- és tb-kártyára, nem kell magunknál hordanunk a személyi igazolványt, a lakcímkártyát sem, sőt általa bizonyos közlekedési szolgáltatásokat is igénybe vehetünk (az érintettek diákigazolványként is használhatják).

Jelenleg tizenkét ügyben intézkedhetünk elektronikus úton – elsősorban olyan okmányokat lehet így pótolni, amelyeket hiánypótlás miatt kell beszerezni (elveszett jogosítvány, személyi, stb.) A kormány tervei szerint azonban a közeljövőben akár negyven különféle ügyben is segítségül hívhatjuk a kártyát.

e-card

Ignácz István szerint noha az e-kártya nem fogja helyettesíteni az útlevelet, legalább olyan biztonságos lesz, mint az, ugyanis második generációs biometrikus adatokkal látják el. (Első generációs biometrikus adat az arckép, míg második generációs adat az ujjlenyomat, ami minden embernél egyedi.) A remények szerint így nem lehet majd hamisítani a kártyát, azaz visszaélésekre nem kell számítani.

Magyarországon évente 1,2 millió személyi igazolványt adnak ki (azaz gyártanak újat vagy pótolnak régieket), ez mintegy 4,5 milliárd forintjába kerül az államnak. Az új kártya önköltséges árát mintegy ötezer forintra becsülik, ami valamennyivel több, mint a mostani igazolványok előállítási tétele. Jelenleg ugyanis a felnőttek számára – 14 és 65 év között – 1500 forint illetéket kell fizetni a személyi igazolvány után, ha azonban elveszítjük, akkor mindenkinek 1500 forintot kell fizetni, az ellopott dokumentum pótlása viszont ingyenes.

A Baranya Megyei Kormányhivatal adatai szerint Pécsen tavaly a járási hivatal okmányirodájában és kormányablakában több mint 21 ezer állandó és 8500 ideiglenes személyazonosító igazolványt adtak ki, a megyében pedig tavaly több mint tízezer hatósági igazolványt (taj-kártyát) és majdnem 20 ezer Európai Egészségbiztosítási Kártyát bocsátottak az érintettek rendelkezésére.

Az új e-kártyát felmenő rendszerben vezetnék be, azaz azon személy, akinek 2016. január elseje után jár le a személyi igazolványa érvényessége, már automatikusan ilyen kártyát kap. Arra is lehetőség lesz, hogy hamarabb igényeljünk ilyen lapocslát, ebben az esetben a kormányablakokban vagy az okmányirodákban kérhetünk ilyet, bár ennek költsége még nem ismert.

Az EU-ban már használnak ilyen igazolványokat, Franciaországban és Németországban hasonló e-kártyák vannak használatban, viszont az új magyar kártya biztonságosabb lesz, állítják a szakemberek.