Pécsiek tesztelik Európa elektromos buszait

A pécsi munkacsoport három éve kezdte a tesztelést

Több éve végez tesztelést az a pécsi, előkészítő munkacsoport, akik elektromos buszok üzembe állítását segítik. Legutóbb Hollandiában és Németországban jártak, ahol Európa legnagyobb e-busz parkját figyelték meg. 

hirdetés

Pécsre hamarosan 10 új elektromos busz érkezhet, amelynek üzembeállítása előtt komoly feladatok hárulnak a szakemberekre. Azon dolgoznak, hogyan lehet ezeket a modern tömegközlekedési eszközöket leghatékonyabban a forgalomba állítani.

– Egy ilyen busz fenntartása tizedannyiba kerül, mint azoké, amelyek most róják a pécsi utakat. Ugyanakkor ehhez az is kell, hogy a legoptimálisabban helyezzük el például a töltési pontokat, de a legjobb lenne egy komplex terv elkészítése a teljes elektromos tömegközlekedésre vonatkozóan, amit aztán szakaszosan (vonalanként) lehet megvalósítani, ahogy azt a nyugati példa is mutatja – mondta dr. Háber István, az előkészítő munkacsoport tagja.

A pécsi munkacsoport három éve kezdte a tesztelést

A PTE Műszaki és Informatikai Karán dolgozó szakembereknek a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy milyen pontokon, megállóknál lehet leggyorsabban az energiát pótolni. Az e-buszok ugyanis majdnem úgy működnek, mint egy mobiltelefon, töltőre kell őket dugni. Ilyen töltési lehetőségeket egyébként már vizsgáltak Pécsett is.

A pécsi munkacsoport három évvel ezelőtt kezdte először a tesztelést, akkor a BYD e-buszt járatták a városban. Ezután a milánói UITP buszkiállításon is jártak a szakemberek, majd több gyártónál tettek látogatást, hogy a technológiát jobban megismerjék.

– Sokan azt gondolják, hogy a város terepviszonya inkább hátrány, mint előny, de a mérések és tesztek alapján a járművek nagy hatásfokkal tudják visszatáplálni a fékezési energiát lejtmenetben. Azt tapasztalták, hogy a hegyi járatok a visszaúton közel annyit töltenek vissza, mint amit felfelé elfogyasztanak – tette hozzá dr. Háber István.

Egy töltőállomás Hollandiában
Az elektromos buszok felépítése nagyon hasonló a mostani buszokhoz, a kocsiszekrény ugyanaz, annyiban különbözik, hogy az energiaforrás elektromos rendszerű. 

Nemrég a munkacsoport Hollandiában és Németországba járt. Eindhovenben egy mintainfrastruktúrát vizsgáltak, amit a város a gyártócéggel a legkorszerűbb megoldásokkal üzemeltet. Kölnben pedig a helyi közlekedési vállalatnál az üzemeltetési tapasztalatokról esett szó. De Aachenben is járt a pécsi munkacsoport, ahol Sileo márkájú elektromos buszok fognak közlekedni, jelenleg a tesztüzem zajlik ott.

Pécsett is járt már elektromos busz, azt is tesztelte a munkacsoport

– Tapasztalatként megfogalmazható, hogy az elektromos tömegközlekedés nagy és gyors robbanás előtt áll, de az infrastruktúrát nagyon átgondoltan érdemes kialakítani, hogy az sok generáción keresztül kiszolgálja a helyi igényeket, hasonlóan egy villamosvonal megépítésénél. A töltés módja, a töltőpontok elhelyezése kulcsfontosságú, mivel ezek egyszeri beruházást igényelnek és meghatározzák a buszokon levő akkumulátorok méretét, ami a jelenlegi technológia szerint gyorsan amortizálódik – mondta dr. Háber István.

Az előkészítő munkacsoport tagja hozzátette: egy busz életciklusa alatt várhatóan többszöri cserére szorul az akkupakk, ezért nem mindegy, hogy mennyit kell belőle majd újra és újra vásárolni.

Magyarországon támogatással is segítik a városokat, hogy egyre több elektromos buszt szerezzenek be. Jelenleg Budapesten van üzemben pár hazai gyártású jármű, a többi városban még tesztelés alatt áll.