Vajon egy pesti lap rangsorától lesz jó egy pécsi iskola?

A HVG 2015-ben is nyilvánosságra hozta a legjobb 100 középiskola listáját Magyarországon. Az már senkit sem lep meg, hogy az első tíz helyezett közül nyolc fővárosi, Pécsről csak három intézmény került be, mindhárom a lista utolsó harmadába. Vajon jogos ez a helyezés, vagy pedig egészen más állhat mögötte? 



A top 10-ben egy budaörsi (mely szintén a főváros pereme) és a veszprémi Lovassy László Gimnázium szerepel vidéki iskolaként, utóbbi már sokadik éve tartja magát az élen és totális fővárosi dominancia jellemzi idén is a HVG listáját.

Baranyai iskolák közül három pécsi kapott helyet, a legjobb ezek között a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma (84.), ezenkívül nem sokkal mögötte a Janus Pannonius Gimnázium (94.), és harmadikként a Koch Valéria Iskolaközpont fért fel a listára (100.).

Dobosi László, a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának és Kollégiumának igazgatója szerint abszolút deformált a kép, amit rangsor mutat, mert a mért mutatók mellett még számtalan olyat lehetne felsorolni, amelyek meghatározóak egy iskola sikerességében.

– Ilyen lehet például az iskola infrastruktúrája, vagy a szülői munkaközösség ereje, de nagyon fontos az a nem mérhető lelki változás is, mely a tanulóban zajlik az érettségiig – mondta az igazgató, aki szerint a lista szinte teljes mértékben az egyetemi továbbtanulást veszi figyelembe, így ha egy diák maximum ponttal érettségizik, ám mégsem megy tovább, az kevesebbet ért az értékelésben, mint egy olyan diák, aki közepes eredménnyel tanul tovább.

Szerinte, ezért is görbe tükör a rangsor, és azt üzeni a szülőknek, hogy akkor küldjék fel a gyereket Pestre?
Ezzel együtt  azért örömmel tölti el, hogy az iskola stabil résztvevője a 100-as listának évről évre.

Englenderné Hock Ibolya, a német nemzetiségi Koch Valéria Iskolaközpont igazgatója elmondta, a listát a kompetenciamérések, az érettségi eredmények és a felsőoktatásba való bejutás alapján állítják össze, de szerinte nem csak ezek mutatják meg iskola erejét. Számukra például nem elsődleges cél a tanulmányi eredmények mindenáron való javítása, inkább a német nemzetiségi kultúra megőrzése a fontos. Ráadásul ha a szerzett nyelvvizsgák számát tekintve állítanák fel a rangsort, bizony eléggé előkelő helyen szerepelnének.

Kerestük a Janus Pannonius Gimnáziumot is, ám az igazgató nem volt elérhető az iskolában, míg helyettese elmondta véleményét, de nem vállalta végül névvel.