5 C
Pécs
péntek, április 19, 2024
KezdőlapPécs AktuálAz elektronikus zene vége?

Az elektronikus zene vége?

Úgy hírlik, a pécsi elektronikus zene mélyrepülésben van. Nincs közönség, alig vannak előadók és ritkák a hétvégi bulik. Vagy csak úgy tűnik? Megkérdeztünk három pécsi bennfentest, ők hogy látják az aktuális helyzetet.

[box title=”Szirmai András ‘Sirmo’, pécsi DJ és producer” box_color=”#999999″]

Sajnos pécsi elektronikus zene mint olyan, szerintem nincs. Egy képzésről tudok, amit a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara hirdet és kifejezetten az elektronikus zenéről, de inkább a kísérleti elektronikáról szól. Azok az emberek, akik innen nevelődnek ki, inkább Budapesten tevékenykednek. Annak idején volt egy pécsi zenekar, a Casio Samples, akik rám például nagy hatással voltak. Időtlen a zenéjük, a mai napig megállja a helyét. Régen volt egy rádiónk, a Publikum, később Gfm, ami központja volt az akkori underground zenéknek, beleértve az elektronikus vonalat is. Sajnos ma már ez nincs, mint ahogy az akkori Tv-torony bulik és a Rák is megszűntek. Így ha van is elektronikus zene Pécsen, nem tud felszínre törni, mert eltűntek azok a fórumok, amik közvetítenék.

Szerintem az emberek ízlését lehet formálni, csak úgy kell tálalni a programokat, hogy az kíváncsivá tegye őket. Jó példa erre a minden évben megrendezett Rét-Tér Fesztivál a Remeteréten, ami szinte önszorgalomból, nulla nyereségvágyból szerveződik meg, ahol a fellépők is ingyen zenélnek.

Az elektronikus zene népszerűtlensége szerintem abban rejlik, hogy az emberek mindig ugyanazt kapják, leginkább a szervezőknek biztos pénzt hozó „mainstream” programokat. Valamint a rádiók „nevelő” szándéka is több ponton megbukik országos szinten, amikor még mindig a „Yellow lemon tree”, vagy a „Szállj el kismadár” szól. Akadály még Pécsett a kis lélekszám: amíg Budapesten kevésbé ismert fellépő is fel tud futni, Pécsett már ez nehezebben menne, hiszen a rizikó is nagyobb a bukásra.[/box]

Sirmo 3
Szirmai András ‘Sirmo’

[box title=”Várnagy Szabolcs, a Space Inhalerz és a MONO8 társalapítója” box_color=”#3b3b3b”]

Minden bulinak az a lényege szerintem, hogy az „úgyis mindenki ott lesz” effektust el lehessen érni. Régen ez jól működött azzal, hogy a zenei stílusok egyszerűbben megragadhatóak voltak – elég volt azt mondani például, hogy „drum’n’bass parti lesz”, mindenki tudta, hogy mire kell számítani. Nem kellett több ennél, már be sem fértek az emberek a Kinóba. Most ezzel szemben én úgy látom, hogy az emberek nincsenek teljesen tisztában az új műfajokkal, nem is csoda, hiszen befogadhatatlanul sok van belőlük.

Ezzel összefüggésben az igények is eltolódtak, a fő szempont most inkább az, hogy hol vannak többen. Így érthető, hogy a Pécsi Est Caféba többen mennek egy szombat alkalmával, hiszen tudják, hogy nem fognak csalódni sem a létszámban, sem a zenében. A tematikus bulik körül most nincs akkora zsongás, mint korábban, ám ez szerintem csak átmeneti állapot, mindig kell, hogy legyen üresjárat és hullámvölgy, amiből újra fel lehet emelkedni.

Persze az is elmondható, hogy összességében a pécsi fiatalok kevesebbszer mennek el bulizni manapság, mint mondjuk tíz éve. Ez a populáris magot annyira nem érinti, a szélsőségek viszont el-eltünedeznek, hiszen a perifériákról fogynak el az emberek először, de ez nem csak Pécsett van így, hanem mindenhol máshol is. Mindeközben átalakult a bulik zenei felhozatala is, most már alapvetés, hogy egy este folyamán több stílusnak és műfajnak kell szólnia. Mi épp ezen dolgozunk, hogy minél színesebb legyen a palettánk és elcsalogassuk a fiatalokat és egyetemistákat egy jót bulizni.[/box]

10256040_311741188978183_8856181079385632342_o
Várnagy Szabolcs

[box title=”Gellai Gergő, pécsi klubtulajdonos” box_color=”#1c1c1c”]

Az tagadhatatlan, hogy a kilencvenes évek végén, a kétezres évek elején egyfajta virágkorát élte a város partiélete. Nagyon sok aktív, lelkes zenész, szervező és jó közönség volt jelen. Azokban az években elég figyelemre méltó zenei élet volt a városban. Országos viszonylatban is erős volt a hip-hop, a break, az elektronikus és hangszeres zenei világ, és meg tudott élni egymás mellett legalább háromszor ennyi klub, plusz egy csomó speckó parti is. De ezeknek az időknek vége, ezt tudomásul kell venni. Az akkori klubok bezártak, a szervezők jórészt már Budapestre vagy külföldre költöztek, az akkori közönség felnőtt, így már nem, vagy csak nagyon ritkán jár el bulizni. A fogyasztási szokások is jelentősen átalakultak.

Azért túlmisztifikálni sem kell azokat az időket, mert az érdekes dolgok mellett többségében azért akkor is mentek kommersz sztorik. Régebben sem free jazzt kértek a dj-től hajnalban, csak épp nem Avicii-t, hanem Kozsót. Tény, hogy a mostani időszak még kevésbé a minőségi elektronikus zenék sikerétől hangos és ezt én is nagyon sajnálom, de azért temetni sem kell a műfajt.

Most azokat az időket éljük, amikor az emberek jelentős része majdnem minden téren türelmetlen egy kicsit. Nem nagyon adnak esélyt új dolgoknak, inkább csak a tutira mennek, az aktuális kliséktől eltérő, kísérletező, progresszív próbálkozások csak nagyon nehezen tudnak eljutni a sikerig. Viszont ami legalább ilyen fontos, hogy a közönség részéről is jelen van az igény a jóra. Pécsett is a közösségek önfejlesztő, öngerjesztő erejére hárul nagyon fontos szerep, talán egyszer ez majd át tudja ütni a középszerűség falát. Én bízom ebben. Szerintem van remény, csak türelmesnek kell lenni. Az biztos, hogy önmagához képest eléggé takaréklángon ég a pécsi partiélet, így az okos elektronikus zenékre is nehéz idők járnak, de szerencsére még mindig Pécs az egyik legjobb magyar város.[/box]

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő