A szabadonfutó szerepe

Szabadonfutónak vagy más néven generátor szabadonfutónak nevezzük a gépjármű generátorának a szíjmeghajtású változatát, ami biztosítja azt, hogy a generátor, a motor egyenletesen működjön, függetlenül az erőforrás forgattyús tengelyének forgási sebességének változásától.

hirdetés
Uránia Mozi

Az elhelyezés problémája

A régebbi típusú kocsikban egy méretesebb mechanikai és elektronikai szerkezet is elhelyezhető volt úgy, hogy eközben az autógyártó a kiélezett piaci versengésben nem szenvedett hátrányt.

Ma már más a helyzet, hiszen a cél a miniatürizálás. Egyre kisebb minden az elektronika világában, jól szemlélteti ezt az adathordozók méretének változása. Míg régen egy tenyérnyi floppy lemezen néhány kép fért el csupán, ma már egy pénzérme nagyságú SD kártyán több ezer nagy felbontású fénykép vagy akár videófelvétel is könnyűszerrel tárolható.

Az autógyártók az adathordozók előállítóihoz hasonlóan szintén arra törekszenek, hogy minél kisebb alkatrészeket gyártsanak. Így kisebb helyre be tudnak zsúfolni nagyobb teljesítményt, csökken a gyártási, szállítási és tárolási költség. Természetesen a manapság beépített motorok is kisebb méretűek, ám ezzel együtt az ugyanakkora helyre jutó ciklikus forgásszám növekedésnek indult.

Az alkatrészeknek ehhez az új helyzethez alkalmazkodni kellett. Ökölszabályként elmondható, hogy az autó fordulatszámát ha felszorozzuk hárommal, akkor megkapjuk a generátor fordulatszámát. A hajtásszíj azonnali ingadozásainak kiegyenlítésére szolgál a szabadonfutó. E nélkül a generátor hangkibocsátása jóval nagyobb volna, ráadásul gyakrabban megcsúszna a szíj, mi több, gyorsabban el is kopna.

Tipikus eset, amikor a szabadonfutó generátorhibát okozhat

Amennyiben a szabadonfutó nem működik megfelelően, úgynevezett csapágyhangot hallat. Ez a tücsökciripeléshez vagy csattogáshoz hasonló hanghatás jellemzően a generátor felől érkezik.

Ha nem képes a hirtelen ingadozásokat kiegyenlíteni a szabadonfutó, ezzel együtt a kisegítő szíjmeghajtás felől áramló mechanikai energiát nem tudja a generátor irányába továbbítani, az komoly problémát okoz. Különösen lendületes gyorsításkor vagy erőteljes fékezéskor jelentkezik a probléma, amikor nem tud szabadon futni ez a rész. Ekkor elkerülhetetlenül fellép a már említett zörgés, az egyenetlen terhelés következménye a kopás, megcsúszás lesz.

Mit érdemes tenni e tipikus hanghatások előfordulása esetén?

Könnyen lehet, hogy alkatrészcserére lesz szükség, ám a generátorhiba feltárását mindenképp célszerű szakemberre bízni. A szabadon futó hibájának feltérképezése embert próbáló feladat még egy jó szaki számára is, ám az egyértelmű jelekből kikövetkeztethető a probléma forrása.

(x)