Pécsett él az ország toronyóráinak doktora!

A pécsi Városháza toronyóráját repülőgép-alkatrészekből tette össze, a tihanyi templomtoronyban két hétig figyelte a villámokat, ma pedig több száz toronyórát tart karban szerte az országban. Gulácsi Jánosról nyugodtan elmondhatjuk, hogy ő az ország legnagyobb, korszerű óráinak atyja! És Pécsett él! 

Gulácsi Jánost nem könnyű elérni telefonon. Ha épp nem egy toronyba mászik fel, akkor több száz kilométert autózik, hogy azután mászhasson fel az óráihoz. De ha két lépcsőfok között felveszi a telefont, a hangján akkor sem hallatszik, hogy menetelne felfelé. A 77 éves pécsi férfi több mint negyven éve él a toronyórákért. Hobbiból kezdte, végül ez lett a munkája.

Gulácsi János városházi toronyórája 1983-ban lett kész, azóta az ketyeg és csak egyszer érte villámcsapás

– A harmincas éveimben jártam, amikor a tihanyi apát kétségbeesetten felhívott, hogy az emberek elkésnek a templomból, lekésik a buszt és összevisszaság van a Balaton partján. Mint utóbb kiderült meghalt a toronyórát felhúzó bácsi – kezdi történetét Gulácsi János.

“Már egy éve ketyegett egy szerkezet, amit repülőgépekből tettem össze”

A tihanyi apátnak felajánlotta Gulácsi, hogy a régi szerkezetet egy újra, egy mechanikusra cseréli. Ez a hetvenes években merész kijelentésnek számított, hiszen azelőtt ilyet még senki nem csinált.

– Sokan kinevettek, mert el sem tudták képzelni, hogy a toronyórát nem kell felhúzni, magától jár majd. Hát, ez járt – meséli nevetve János. Igaz, az akkor harmincas éveiben járó Gulácsi két hetet töltött a templomtoronyban, mert félő volt, hogy a villámcsapás egyszerre “megöli” az ország első ilyen szerkezetét, végül sikerült körbebástyázni a toronyórát.

“Felhívtak Tihanyból, hogy meghalt a órát felhúzó bácsi, vittem nekik egy magától működőt”

Elkészült az ország első mechanikus toronyórája a pécsi Gulácsi által

Amikor a tihanyi óra már hónapok óta jól járt, híre ment külföldön is, és ezután – 10-15 év múlva – nyugaton is valami hasonlót kezdtek gyártani, mondani sem kell, hogy magyar szakemberekkel.

Gulácsi János még most is maga tartja karban a város és az ország óráit, heti több száz kilométert tesz meg

– Ekkoriban is már Pécsett éltem, a városvédő egyesület tagjaként. Felvetettem, hogy jó lenne, ha életre kelne a régi toronyóra a pécsi Városházán is – mondta Gulácsi.

A pécsiek kedvelt masinája ugyanis a világháborúban megsérült és a padlásra került. Gulácsi viszont megtalálta a porosodó számlapokat és annak mintájára egy teljesen újat alkotott.

Pécsett 1983 óta ugyanaz az óra ketyeg

A Városháza Gulácsi-féle toronyórája 1983-ban készült el – az akkori legmodernebb technikával. A mester szinte egy minikomputert alkotott, ami tudta az időátállítást is.

A világháborúk után a padlásra került a Városháza órája, Gulácsi viszont megtalálta a padláson

– Akkoriban még nem volt gyár, ahonnan az alkatrészeket be tudtam volna szerelni, így a leselejtezett repülőgépekből szereltem ki a fogaskerekeket – mondja Gulácsi.

Régen úgy működtek a toronyórák, mint a húsdaráló. Elkezdték tekerni, és ha felhúzták az órán a súlyokat, akkor azok utána elkezdtek süllyedni, ez mozgatta a mutatókat.

Nincs megállás, 77 évesen ő tartja karban óráit

– Magyarországon úgy négyszáz toronyóra lehet. Egy időben még számoltam, hányat készítettem én, de az idő annyira elrohant, hogy meg sem tudnám mondani. Ha autózóm az országban, sokszor csak arra leszek figyelmes, hogy ebben vagy abban a toronyban is dolgoztam egyszer – vallja be Gulácsi János.

A toronyórákat azért kezdték a templomtornyokba építeni, hogy a harangozásokat hozzá tudják igazítani. Így nemcsak délben és az esti imánál kondultak fel a harangok, hanem már sűrűbben is be lehetett állítani azokat. De emellett pályaudvarokon, egyes épületek homlokzataira is tettek órákat. A céljuk pedig nem más volt, minthogy jelezzék az időt.