A nők nem mernek vezetni?

Jártunkban-keltünkben többször találkoztunk már olyan hölgyekkel, akik annak ellenére, hogy van jogosítványuk, mégsem vezetnek vagy csak nagyon ritkán. Ahogy körbekérdeztük ismerőseinket, kiderült, mindenki társaságában, családjában akad ilyen eset. Megpróbáltunk kideríteni a jelenség okát.

hirdetés

A rutin a kulcs

Az, hogy ki mennyire használja ki jogosítványát, nagyon sok tényezőtől függ, az ügyesség azonban 90%-ban a gyakorlottságon múlik.

– Tény, hogy nagyon sok múlik a rutinon, a levezetett kilométereken. Akik csak nagy ritkán ülnek a volán mögé, “hétvégi vezetők” soha nem fognak olyan magabiztosan vezetni, mint azok, akik rendszeresen róják az utakat. Nincs két egyforma közlekedési helyzet. Én 20 éve közlekedek autóval, és azt szoktam mondani, lassan megtanulok vezetni – mondja nevetve Foral Anett, oktató. Hozzátette, hogy az autósiskolák a képzés során csak alapot adnak, amire aztán egyénileg kell építkeznie a sofőröknek.

női sofőr

Szociális tényezők

A legtöbb családban egy autó van, amit vezetni többnyire a férfi privilégiuma, így a hölgyek alapból hátrányból indulhatnak, ritkábban vezetnek. Sokszor a szülők örülnek ugyan, hogy gyermekük jogsit szerzett, de nem szívesen adják oda nekik az autót. A saját kocsi pedig egyre nagyobb kiváltságnak számít. Így mire arra kerül a sor, hogy vezetni kell, sokan félve ülnek a kormány mögé.

Ne szólj bele!

Néhányan akkor “törnek meg”, amikor kezdő vezetőként beülnek egy rutinos barát vagy szülő mellé, akik elvárnák, hogy ők is profin vezessenek azonnal, ahogy a kezükbe került a jogosítvány. Vannak, akik egyszerűen nem tudják elviselni, hogy valaki folyton instruálja őket, másoknak meg egyszerűen csak rosszul esik a negatív kritika.

– A legtöbb nő számára az autóvezetéshez kapcsolódó szorongások tanult jellegzetességek. Sok olyan tényező van, ami befolyással lehet arra, hogyan vezetnek autót a nők, és erre milyen reakciókat kapnak a környezetükből. Ha ezek a reakciók negatívak, akkor a nők megtanulják elkerülni az autóvezetést mint negatív helyzetet, vagy ha “belekényszerülnek”, akkor rosszul érzik magukat, szoronganak – magyarázta dr. Láng András, a PTE Fejlődés- és Klinikai Pszichológia Tanszék egyetemi tanársegédje.

A férfiak ezzel pont fordítva vannak: sikerüket jó képességeiknek, erőfeszítéseiknek; kudarcukat balszerencsének tulajdonítják. Tehát ha a kezdet kezdetén egy férfi és női kezdő sofőrt ugyanannyi kudarc és siker ér, akkor a férfiakban kialakul, hogy “milyen jól vezetek, de vannak peches időszakaim”; míg a nők erről úgy fognak gondolkodni, hogy “nem tudok vezetni, de mindenki kifoghat egy jó napot” – teszi hozzá a szakember.

Woman at a car dealership

Ki a jobb sofőr?

Régóta vita tárgyát képezi, hogy vajon a nők tényleg kevésbé jó sofőrök-e, mint a férfiak. Mi most nem kívánunk ebben a kérdésben állást foglalni, korábban már egyébként is cikkeztünk erről.

Foral Anett mégis úgy látja, a nőknek nehezebb elsajátítani a technikai hátteret, de később toleráns, empatikus vezetőkké válhatnak. Jogosítványt szerezni szerinte akkor is érdemes, ha később az illető nem vezet, ugyanis olyan ismeretekre és tapasztalatokra tehetünk így szert – a fizika törvényeinek megtapasztalása, a térélmény stb. -, amire sehol máshol nincs lehetőség, és ez már önmagában is nagyon hasznos.

[box title=”A nemi különbségek” box_color=”#3bf28d”] Láng András elmagyarázta, mely tényezők lehetnek befolyással a nők autóvezetéssel kapcsolatos viselkedésére:

Téri tájékozódás: Kimutatott tény, hogy a férfiak a merőleges koordináta rendszerekben (és ilyenek az égtájak, általában az utcahálózatok felépítése) jobbak, mint a nők (hétköznapi esete: férj vezet, feleség “térképet olvasni próbál”, ami veszekedést generál); ugyanakkor tárgyak egymáshoz viszonyított elhelyezkedését nők tudják jobban megjegyezni. Ez a vezetésben nem releváns, de otthon szinte mindent tudnak, hol látták utoljára.

Rizikóvállalás: A nők kevésbé kockázatvállalók, próbálnak biztosra menni, így a vezetési helyzetben is óvatosabban vesznek részt. Ezt a férfiak – akár utasként, akár vezetőtársként – tötyörgésnek, piszmogásnak bélyegzik, ezért dudálnak, ami újabb stresszhelyzetet okoz.

Siker és kudarc tulajdonítása: A mi kultúránkban a nők hajlamosak sikereiket szerencsének, kudarcaikat képességeik hiányának tulajdonítani.[/box]

A türelem rózsát terem

Ha valaki régóta nem vezetett, de szeretne visszatérni a forgalomba vagy valami miatt muszáj volán mögé ülnie, akkor mindenképp érdemes valaki mellett gyakorolnia. Hogy visszamegy pár órára egy autósiskolába vagy valamilyen rokon, ismerős segít neki, az már egyéni döntés kérdése. A legfontosabb, hogy olyasvalakit válasszunk, aki türelmes és egy kis önbizalmat önt belénk. Ugyanis, ha a szorongás és félelem tanult, akkor az is megtanulható, hogy közlekedni jó dolog. Ehhez az szükséges, hogy a nőket pozitív megerősítésben részesítsék, vagy legyenek velük elfogadóbbak és ne kritizálják őket.

nőisofőr

  • MZ/X

    Képzeld nem tévesztem össze vele mert nem csak azt lehet élvezni!

    Amúgy a “felelőtlen közúti száguldozás” nem tudom hogy jön most ide. Szerintem te nem olvastad el sem a cikket sem a hozzászólásokat. Vagy valami bajod van ami miatt nem tudod értelmezni. Szerintem inkább az utóbbi lesz.

  • Szigszalag

    MZ/X, nem lehet, hogy te össztéveszted a hancúrlécedet a kormánykerékkel? Az előbbit szokás élvezni, nem a felelőtlen közúti száguldozást…

  • MZ/X

    Volvo S60 ” A pontból B pontba élve eljussunk, nem?” NEM! Vezetni élvezet és aki nem élvezi az nem jó sofőr!
    Na ez a tipikus női hozzáállás amitől 2 részre oszlik az autós társadalom! És nem a nők és férfiak hanem akik élvezik vagy nem élvezik a vezetést! És aki nem élvezi attól ne is várjuk el hogy jó sofőr legyen!

    A jó sofőr ismérve hogy ismeri az autóját is és szereti és nem csak arra kell neki hogy A pontból B-be jusson! A jó sofőr ismeri az autóját és ha kell nem fél szépítgetni, izzót cserélni, akkut cserélni, ablaktörlő lapátot vagy a parkolóba is szerelgetni ha kell! A jó sofőr foglalkozik az autójával, szereti és ápolja!

    Aki meg azt se tudja milyen olaj van az autójába vagy milyen izzó kell a lámpába de még kereket se tudna cserélni… hát az húzza le magát a wc-n és inkább a háztartást vagy az áramot vezesse!

  • Volvo S60

    Gabinak igaza van. Nem az számít, hogy hány a Hungaroringen ki a jobb, hanem az, hogy ki vezet biztonságosabban közúti forgalomban. Kétségtelen, hogy a halálos baleseteket jobbára pasik csinálják. Lehet azt mondani, hogy ez a rizikókereső életmód következménye (lásd Paul Walker), és amúgy a férfiak térlátása, technikai szkillje jobb. Ám a vezetésnek mégicsak az a célja, hogy a tepsi helyett A pontból B pontba élve eljussunk, nem? Amennyi száguldozó idióta van ma a közutakon, a megfontoltság több, mint alapvető.

  • (4)

    A legrosszabb párosítás (ismerem őket ) – amikor a férjnek nincs jogosítványa,de folyamatosan belebeszél a felesége vezetésébe !
    Más : ismerek olyan nőket is, akik beleszólnak a vezetésbe !
    Véleményem szerint ez nem “nemfüggő!” Mindkét nemben vannak ilyen típusúak ! Sajnos.

  • MZ/X

    A statisztikák a nagy számok törvényén alapul pl nagyon sok balesetet okoznak suzukisok (mert sok van belőle) és a statisztika miatt nem hiszem hogy ki lehetne jelenteni hogy a suzukisok vezetnek rosszul. Vagy akkor igen?!

    Mondjuk azt nem gondolom hogy a nők csak azért nem engedhetnek meg maguknak autót mert nők! Gabi ezt te sem gondolod komolyan szerintem.

  • MZ/X

    A nők nagy része nincsen megbarátkozva a technikával ellentétbe a férfiakkal. Ezért van hogy a nők nagyobb része nem tud olyan jól vezetni mint a férfiak. Persze van olyan nő aki sok férfit lepipál a vezetésével. És vannak olyan férfiak akik olyan rosszul vezetnek, hogy a nők F1 pilóták hozzájuk képest. Szerintem nem lehet nők és férfiakra bontani a sofőröket. Vannak akiknek van érzékük a technikához és a vezetéshez és van akiknek nincs. Most hogy a férfiak előnybe vannak e-téren… ez van.

  • MZ/X

    Mernek csak nem nagyon tudnak 😀