Böjtöljünk! Vagy ne?

A böjti időszakban a tavasz beköszöntével sokan kezdenek tisztítókúrákba, hogy megszabaduljanak a hosszú tél alatt felhalmozódott méreganyagoktól. Mint minden más esetében, itt is fontos a fokozatosság, és hogy ne „ész nélkül” vágjunk bele a böjtölésbe.

hirdetés

 

Ilyenkor, tél végén a legtöbben kimerültnek, fáradtnak és rosszkedvűnek érezzük magunkat, a hideg hónapok lemerítik a tartalékainkat, a kevés friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás, a nehéz ételek és a napfény hiánya nyomot hagynak a szervezetünkön. Nem véletlen, hogy ez az időszak szinte minden kultúrában a böjt ideje, és már az ókori egyiptomiak is felismerték a táplálékmegvonás terápiás jelentőségét. A böjtnek számtalan fajtája létezik, vannak, akik csak bizonyos ételtípusokat vonnak meg maguktól, mások szigorú léböjtkúrát tartanak.

A böjt lényege, hogy az alap anyagcsere folyamatokat fokozzuk, kiürítsük a bélrendszert, így megszabaduljunk a felhalmozódott méreganyagoktól, és a zöldség-, gyümölcslevek fogyasztásával feltöltsük testünket azokkal a létfontosságú vitaminokkal és ásványi anyagokkal, amelyekhez a tél során korlátozottan tudtunk hozzájutni – mondja Szekeresné Szabó Szilvia dietetikus.

A méregtelenítés hatására aktívabbá és gyorsabbá válik az anyagcsere, akár a vérzsír- és a vércukorszint is normalizálódhat, kiürülnek a salakanyagok és a felesleges víz. A leglátványosabb eredmény általában a bőrön jelentkezik, ami megtisztul és szebbé válik, a legfontosabb azonban, hogy a hangulatunk is jobb lesz, újra tettre késznek, életerősnek érezhetjük magunkat. A pozitív hatásokat testmozgással, hideg-meleg váltózuhannyal is fokozhatjuk, de szintén fontos a relaxáció és a stressz elkerülése annak érdekében, hogy valóban megújulhassunk.

[frame]

Léböjtkúra pro:

Ildi (33) minden évben egyszer nekiveselkedik a léböjtkúrának. A leghosszabb idő, amíg szilárd táplálék nélkül kibírta, hat nap volt. Az első két nap gyümölcsöket, zöldségeket evett és folyadékot fogyasztott, de a maradék időben csak ivott.

– Eleinte nagyon jól bírtam, még edzeni is jártam a kúra mellett. A harmadik-negyedik napra viszont nagyon rosszul lettem, legyengültem, és folyton éhesnek éreztem magam. Ennek ellenére azt mondom, megéri megpróbálni. Én ugyan nem bírtam az eredetileg nyolcnaposra tervezett diétát, de jobb lett a közérzetem, könnyebbnek éreztem magam, és a bőröm is szebb lett. A narancsbőröm például teljesen eltűnt.

– Azt viszont tudni kell – teszi hozzá Ildi, – hogy először lélekben kell felkészülni a léböjtre. Pontos tervet kell készíteni, és sok macera van a kúrával, hiszen minden italt előre el kell készíteni, hogy kéznél legyen, ha szükség van rá. [/frame]

Óvatosan tisztuljunk

A szakember szerint orvosi felügyelet nélkül legfeljebb egyhetes kúrát érdemes tartani. A drasztikusabb méregtelenítés előtt mindenképpen ki kell kérni az orvos véleményét, a táplálékmegvonás ugyanis hosszú távon problémákat is okozhat. Várandós és szoptató anyukáknak, krónikus betegségekben szenvedőknek és gyerekeknek pedig  egyáltalán nem szabad böjtölniük.

Megtervezett diéta kell

Az első napon csak gyümölcs- és zöldségleveket fogyasszunk, ilyenkor kombinálhatjuk a gyümölcsöket a cékla, répa vagy akár a zeller frissen préselt levével. A második napon a levek mellé már gyümölcsöket és zöldségeket is fogyaszthatunk. A harmadik napon ehetünk zsiradék nélkül párolt zöldségeket barna rizzsel, illetve zab-, köles- vagy hajdinakását. Ezek ugyan általában nem tartoznak a kedvelt fogások közé, sokan azonban nagyon megszeretik a kúrák során.

A következő napokban az előbbiekhez még társíthatunk kis mennyiségben sovány szárnyas húsokat és szintén sovány tejtermékeket. Mindemellett azonban feltétlenül le kell mondanunk a káros szenvedélyekről, az édesség-, kávé- és alkoholfogyasztásról, valamint a dohányzásról. A fokozatosság a normál táplálkozásra való visszatérésnél is fontos, a böjt végeztével egy-két nap alatt térjünk vissza a szokásos étkeinkhez.

Ha bátrabbak vagyunk, tarthatunk léböjtöt, melynek során az ásványvíz, zöldség- és gyümölcslevek mellett különböző tisztító hatású teákat is érdemes inni. Ilyet készíthetünk kamillából, édesköménymagból, csipkebogyóból, borsmentából, gyermekláncfűből, nyírfalevélből és aranyvesszőfűből, de aki nem szeret pepecselni, a drogériákban készen is megveheti a keverékeket.

[frame]

Léböjtkúra kontra:

Dr. Princz János háziorvos egyáltalán nem támogatja az egyoldalú diétákat, így a léböjtöt sem. Orvosilag ugyanis nem bizonyított tény, hogy a kúrának jótékony hatásai lennének.  

– Testünkben megvannak azok a szervek, amelyek a méreganyag eltávolítására szerződtek. A májunk, a vesénk és a beleink is ezért dolgoznak. Az egészséges szervezetnek nincs szüksége tisztítókúrákra.

Ha valaki mégis ragaszkodik a léböjthöz, akkor maximum egy-két napig vonja meg magától a szilárd táplálékot, a szervezetnek ugyanis szüksége van a tápanyagokra – teszi hozzá az orvos. Arról nem is beszélve, hogy akár fizikai, akár szellemi munkát végzünk, teljesítményünket nagyban ronthatja, ha nem viszünk be elég kalóriát a szervezetünkbe.  [/frame]

 

Hirdetés