Felejtsük el a kockahasat várandósan!

Nem titok, hogy a várandósság alatt a kismamákra fel szokott ugrani, de fel is kell, hogy ugorjon pár plusz kiló a baba és a mama egészsége érdekében. De vajon mennyi az annyi? Kutattunk egy kicsit, és pécsi védőnőt kérdeztünk arról, hogy a kockás has és a lötyögő idomok között hol az egészséges határ a bizonyos kilenc hónap alatt.

hirdetés

Nagyon port kavart pár hete az a fotó, amelyet egy 30 éves nyolc hónapos terhes modell posztolt magáról a közösségi hálóra. A kép azért sokkoló, mert a gyönyörű kidolgozott testén alig látszik, hogy a pocakjában nyolc hónapja növekszik kisfia. A testén egy fölösleges kiló nincsen, és még a kockái is látszanak! Jól gondoljuk, ez nem egészséges, de az sem, ha combjaink kétszeresére nőnek a nyolc hónap alatt. Utánajártunk, mi az egészséges határ.

Terhes kockahas 3

Sportolhatunk, de ne most kezdjük!

Azt, hogy ki mennyit sportolhat a terhesség alatt az határozza meg, hogy a várandósság előtt milyen jellegű mozgásformákat végzett (vagy nem végzett) és ezt milyen gyakran tette. Csak azoknak megengedett a sporttevékenység, akik korábban is sportos életet éltek, rendszeresen mozogtak, és az orvosuk is javasolja – tehát nem lesz veszélyben a baba a mozgás miatt. Tarcai Ibolya pécsi védőnő elmondja, a legkézenfekvőbb, hogy szakképzett ember segítségével mozogjunk, ami jelenthet kismama tornát, kismama jógát vagy egyéb edzést, amit várandós anyukáknak tartanak szakképzett oktatók.

– A várandósság alatti sportolásnak nem az izomfejlesztés a célja, hanem a fokozott terhelésnek kitett izomcsoport edzése, amelyek a megnövekvő testsúly és a megváltozott statikai helyzet miatt extra igénybevételnek vannak kitéve – mondja a védőnő. Hozzáteszi, hogy a lábak, az ízületek és a hát izmai a kilenc hónap alatt, a gátizmok pedig a szülés alatt speciálisan terheltek, ezért érdemes olyan mozgásformát választanunk, amely kifejezetten ezeknek a területeknek a tornáztatására helyezi a hangsúlyt.

terhes

Többet kell ennünk?

Tévhit, hogy egy kismamának két ember helyett kell ennie, azért mert baba növekszik a pocakjában. Tarcai Ibolya elmondja, hogy nem kétszer annyit kell ennünk, ha állapotosak vagyunk, hanem minőségében kell arra törekednünk, hogy a szükséges tápanyagokat megfelelő arányban juttassuk be a szervezetünkbe.

– Ez a mennyiség nem a várandósság előtti adagjaink kétszerese, sőt! Bár minden életszakaszunkban nagyon fontos, hogy változatosan és helyesen táplálkozzunk, a várandósság alatt ez kifejezetten fontos, és az is, hogy a napi két étkezés helyett naponta 5-7 alkalommal együnk kisebb adagokat – mondja a szakember. Hozzáteszi, hogy a terhesség elején, a hányingeres szakaszban általában a kismama nem is tud nagy adagokat fogyasztani, hanem inkább többször keveset étkezik, ugyanez a helyzet a várandós időszak végén, amikor az egész hasüreget kitölti a baba és a gyomornak alig van már hely.

Terhes

Mennyi az annyi?

Egyrészt a terhesség alatti hízás, a testtömeg-növekedés genetikai eredetű is lehet, másrészt viszont nagyban befolyásolja a táplálkozásunk is.

[note note_color=”#df628a”]

Általánosságban elmondható, hogy a várandósság időszakában a 8 -12 kg körüli súlygyarapodás elfogadható. Vékonyabb alkatúak esetleg ennél többet is hízhatnak, de egy komolyabb súlyfelesleggel (akár 20-30 kg) rendelkező hölgyek számára kevesebb súlygyarapodás a kívánatos.[/note]

Olyan áron, hogy a baba egészségét veszélyeztetjük, nem szabad a külsőségeket – kockahas, testsúly – középpontba állítani, el kell tudni fogadni a várandós állapottal természetes módon együtt járó változásokat. – A kismama ebben az állapotában is szép, talán a legszebb, hiszen élete legfontosabb szakaszát éli meg – így a szakember.