Így nevelhetünk rendszerető gyereket

A rendre való igényt már egészen kicsi gyerekekben is kialakíthatják a szülők. Ha sikerrel járnak, akkor a nagyobbak már teljesen önállóak lesznek ezen a téren. Persze nem mindegy, hogyan érjük el náluk ezt. Goldmann-né Fehér Hajnalka, gyermekpszichológus segítségével utánajártunk, miként nevelhetünk rendszerető gyerekeket.

hirdetés

Mutassunk jó példát!

A gyerekpszichológus elsőként arra hívja fel a figyelmet, hogy a szülői példa az alap, anélkül kudarcos próbálkozás a rendre nevelés. Mindenekelőtt a szülőknek kell a saját holmijukat rendben tartani! Az általunk nyújtott példa megfigyelésével tudatosul a gyerekben, hogy mindennek megvan a maga helye. Ha a szülők között különbség van a rendrakás gyakorlatát illetően, akkor biztosra vehetjük, hogy a könnyebb megoldást választja: a rendetlenebb szülő példáját fogja követni.

Kezdjük el korán!

Már egy éves kortól mintát adhatunk a gyermekünknek azzal, hogy a játékokat használat után helyükre rakjuk. Ugyanígy megtapasztalják, hogy evés után elpakoljuk a tányérokat, stb. Ebben tetszése szerint a kisgyermek is részt vehet, ez még csak játék számára. Élvezi, hogy anyával, apával együtt van, utánozza őket a rendrakásban vagy éppen szétpakolja, amit anya korábban helyére tett. Ilyenkor az érzelem vezérli a picit, következetes rendrakást ekkor még ne várjunk tőle. Az anya/apa elismerő tekintete és dicsérő szava számára a jutalom – mondja Goldmann-né.

rend4

Érdemes magyarázni

A gyerekpszichológus szerint egy éves korától tudathatjuk a gyerekkel, hogy most rendet teszünk. Ez konkrét információkat kell tartalmazzon, például a tevékenység közben hangosan közöljük, hogy most a polcra tesszük az autókat pihenni, a babákat a kiságyukba aludni stb. Bátran segíthetünk a rendrakásban. Nem az a lényeg, hogy nélkülünk tegyenek maguktól rendet, hanem az, hogy habár olykor egy kis rásegítéssel, de magától értetődővé, belső szükségletté váljon az, hogy elpakolunk.

Kialakul a rendszeretet

2-3-5 éves korára, ha a mintanyújtás folyamatos volt, kialakul egy belső igénye a gyermeknek a rendre. Ez persze temperamentum- és családfüggő is, de összességében kijelenthető, hogy a kisgyermekek szeretik a rendet és jól érzik magukat benne. Maguktól viszont nem mindig tesznek a rendért, de 3 éves korra beléjük ivódik, hogy ha máskor nem is, este fürdés előtt elpakolják azokat a játékokat, amiket használtak.

rend

Ne adjunk érte zsebpénzt!

A pénzzel való jutalmazás kívülről jön, külső kontrollt jelent – mondja Goldmann-né Fehér Hajnalka. – Ezzel szemben, ha a gyermekben már kialakul egy belső igény a rendre, akkor nincs szükség külső jutalomra, inkább következetes szülői magatartásra, elvárásra ezzel kapcsolatban. Esetenként funkciója lehet a különböző tárgyi jutalomnak, például mikor a gyermek egy kis zsebpénzért szedi össze a falevelet a kertben. Ez ilyenkor már felelősségvállalással társul, a jól végzett munkáért járó elismeréssel. A rendrakásért önmagában nem szerencsés tárgyiasult jutalmakat adni, hanem a példamutatáson keresztül ez az igény idővel magától támad fel a gyermekben.

  • mazsi

    Nekem egyiknél sikerült a másiknál nem