Konfliktus ellen drámajáték

Amikor a gyermek továbbtanulásán gondolkozik a család, sok egyéb szempont mellett érdemes figyelembe venni a választandó középiskola kreatív foglalkozásait, ezen belül is a dráma- vagy színjátszó különóráit. Szerencsére Pécsett kiemelkedő a drámaoktatás a gimnáziumokban. Ám miért is jó a dráma? Hogyan segít a gyereknek megbirkózni az élet konfliktushelyzeteivel? A válaszokat megkaptuk.

hirdetés

Nagyon fontos, hogy a drámafoglalkozáson nem feltétel a színházi előélet. Akik megszokták, hogy színpadon szerepelnek, az adhat egyfajta magabiztosságot, de a visszahúzódóbb gyerekek bevezetése a színházi közegbe is nagyon pozitív hatással lehet személyiségfejlődésükre. Nem beszélve arról, hogy idő előtt konfliktushelyzet elé állhat a gyerek, ezért amikor éles szituációkba kerül, meglesz az a képessége, amivel megoldhatja a problémát.

A PTE Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola Agresszió és konfliktuskezelés drámapedagógiai módszerekkel órája

– Ez az óra tulajdonképpen az empátiát és a beleélést fejleszti. Mi vagyunk a színészek, a szereplők és a nézők egyszerre. A foglalkozás úgy zajlik, hogy egy felépített karakter szemszögéből megpróbáljuk megélni a döntéshelyzeteket. Az ilyesfajta belehelyezkedés a lényeg – nem magunkról beszélünk, hanem egy szerepben mozgunk – mondja Kiss Judit angol tanár, a foglalkozás vezetője.

Dráma 1
Központi téma általában a család, iskolai helyzetek és a társas viszonyok

Ezek a döntéshelyzetek reálisak, és erre törekszünk is. Általában történeteket játszunk el, amik titokban egy központi topik köré szerveződnek. Az improvizációtól elkezdve egészen a szoborjátékokig mindenféle módszert alkalmazva járjuk körül az adott konfliktust. Van kifutása és kimenetele is természetesen minden szituációnak, ám a foglalkozás esszenciája az, hogy a diákok mondják ki a konklúziókat, ők alakítják és vonják le a következtetéseket – tesz hozzá Judit.

Dráma 4

[box title=”Viki, 17″ box_color=”#fc653c”]Az osztályfőnök ajánlására mentem el először, bár már az óra címe megragadott. Bizonyos élethelyzetekben jutottak eszembe a konfliktusjátékok megoldásai – így nem mindig az első megérzésemre hallgattam amikor cselekedni kellett, hanem átgondoltam még egyszer mit fogok lépni.[/box] [box title=”Hanna, 18″ box_color=”#61ce5f”]Én a státuszjátékok során tanultakból tudtam meríteni egy valódi élethelyzetben. Egy pincér-vásárló szituációt oldottam meg, amit egyébként lehet, hogy nem tudtam volna kezelni. Eszembe jutott, hogy a státuszjátékok során körüljártuk már azt a problémát, amit én akkor megéltem, és így volt merszem kiállni magamért. Mérhetetlenül büszke voltam magamra utána.[/box]

Az Apolló Kulturális Egyesület Színjátszó foglalkozása

– Az óra célja, hogy a diákok játékosan készüljenek fel az éles helyzetekre. Egy olyan csoportot akarunk alakítani, mint amilyen a való életben is látható. Egy csoport diák, akik körbeállják a cigarettát – csak mi nem a cigarettát álljuk körbe, hanem egy közös célt, ami a színjátszás és a konfliktuskezelés. A célom, hogy a hozzám járó összes diáknak mutassak egy olyan biztonságos utat, amire bármikor ráléphet az életében – amiben bízhat. Amikor az óravázlat alakul a fejemben, tisztában vagyok azzal, hogy lehet, hogy az óra a végére száznyolcvan fokos fordulatot vesz, mert valamikor csak az kell a gyerekeknek, hogy leüljünk és beszélgessünk. Én ezt megadom nekik – mondja Komlóczi Zoltán drámapedagógus.

Dráma 5

[box title=”Anna, 15″ box_color=”#fce655″]Ez a színjátszó nekem nagyon sok segítséget ad. Ugyanis eléggé visszahúzódó voltam, és több ismerősöm szerint is nagyon megnyíltam, többet keresem a társaságot. Valamint rendkívül segítette a többiekkel való együttműködésem és csoportmunkám – ez sem ment azelőtt.[/box] [box title=”Vivien, 15″ box_color=”#6451fb”]Elsősorban szórakozás. Tanulunk, de nem olyan kötötten. Nekem ez a foglalkozás segített beilleszkedni. Ide belépek, és a levegő egyszerűen barátságos. Megnyugtató. Talán azért is, mert tegezhetjük a tanárt, és ő sosem szid le. A matekkal vannak problémáim és ez erősen nyomaszt is, de miután erről a foglalkozásról kijövök, újult erővel tudok nekifutni.[/box] [box title=”Dominik, 15″ box_color=”#da585f”]Együtt vagyunk, és ez a legfontosabb. Amikor pedig a színpadon állunk, az egy olyan próbatétel, amit máshol, más környezetben nem él meg az ember. Ez nagyon fontos tapasztalatokat ad. [/box]

Iskolák Pécsett, melyek nyújtanak dráma-, színjátszó vagy konfliktuskezelő oktatást

  • PTE Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola (Agresszió és konfliktuskezelés drámapedagógiai módszerekkel)
  • Janus Pannonius Gimnázium (Francia színjátszó, Magyar színjátszó, Dráma)
  • PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola (Dráma)
  • Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma (Tánc és dráma)
  • Füsti Molnár Éva Színistúdió

Drámát és színjátékot oktató egyesület

  • Apolló Kulturális Egyesület

  • Fondor lelkületű Harangláb

    Arról nem is beszélve, hogy olyan barátságokat kovácsol 3-4 év színjátszó amire egész életedben számíthatsz!