Miattad nem alszik a gyereked éjjel

A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve – így a közmondás. Igen elcsépelt mondat,  de igaz, a gyereknevelésre pedig különösen.  Hiszen nincs olyan szülő, aki szánt szándékkal nevelné „rosszul” csemetéjét. Ennek ellenére minden felnőtt elköveti a saját hibáit, miközben egy, kettő, esetleg három gyerek is felcseperedik a családban. 

Sokan nem is gondolnák, hogy a gyermekük altatása olyan, buktatókkal teletűzdelt terep, ahol számtalan hibázási lehetőség adódik. Egy újdonsült anyuka számára pedig különösen nehéz feladat eldönteni, hogy a babusgatás, vagy inkább a szigorú szabályok betartása segítik-e elő gyermeke fejlődését.

Goldmann-né Fehér Hajnalka gyermekpszichológus szerint bár nincs általános igazság, amit követni kell, de azért vannak alapszabályok az „alvásra nevelés” folyamatában is. Az egyik legnagyobb hiba, ha a szülő nem hagyja, hogy a gyerek egyedül aludjon el.

Az alvást ugyanis épp úgy, ahogy a beszédkészséget vagy a járást, meg kell tanulnia a csecsemőnek. Nagyon rossz módszer, ha a gyermek rendszeresen szoptatás közben, az anya mellén alszik el; de nem szerencsés az sem, ha elalvás közben mindig zene szól a kicsi füle mellett – mondja a szakember. Előfordulnak olyan szélsőséges esetek is, hogy a gyerek csak az édesanyja haját csavargatva képes elaludni. Az ilyen rossz szokások pedig évekre megkeseríthetik a családi életet.

Különféle rituálékat bevethetünk, de szigorúan csak az elalvás előtti szakaszban. Ilyenkor a rendszeres felolvasás vagy altatódal, esetleg egy-egy rövid játék segíthet abban, hogy a gyermek érezze, itt az alvás ideje. Ám ha a kicsi már bágyadt, akkor tegyük a saját kuckójába, hogy egyedül boldoguljon az elalvással – mondja.

A folyamatot megkönnyítheti egy alvópajtás: plüssállat, de elég egy rongydarab is. Ezek ismerős, biztonságos közeget nyújtanak a babának.

Sokat segíthet a szülő, ha az éjszakai és a nappali alvást élesen elkülöníti. Éjszaka legyen sötét a szobában, és csökkentsük a zajokat, de a nappali pihenés közben engedjük be a természetes fényt, és ne közlekedjünk lábujjhegyen a lakásban.

A témával kapcsolatban talán a gyerek és a szülő közös alvása váltja ki a legnagyobb vitát – mondja a pszichológus. Goldmann-né Fehér Hajnalka azt a nézetet osztja, miszerint egyéves kor alatt egyenesen javasolt a közös helyiségben alvás, de jót tehet az is, ha a csecsemő a hitvesi ágyban alussza át az éjszakát.

A legújabb kutatások ugyanis azt bizonyítják, hogy az éjszakai közelség jelentősen hozzájárul a csecsemő pszichikai fejlődéséhez, és a biztonságos kötődés kialakulásához. Magabiztosabb, erősebb személyiségű felnőtt lesz azokból a gyerekekből, akiknek több testi kontaktusban volt részük.

A hitvesi ágyban altatást azonban nem szabad erőltetni. Csak akkor működhet, ha azt mindkét szülő egyformán szeretné, és láthatóan a gyermek is jól érzi magát ebben a környezetben.

Dr. Faludi Béla, a PTE Neurológiai Klinika alvásdiagnosztikai laboratóriumának vezető orvosa már másképpen vélekedik a kérdésről. Szerinte a közös szoba valóban jó megoldás lehet, de csak az első néhány hónapban, maximum fél évben.

A kisgyerek hitvesi ágyban való alvását azonban egyáltalán nem tartja célravezetőnek. Így sem a gyerek, sem a szülők nem tudják igazán kipihenni magukat. A felnőttek ugyanis önkéntelenül arra figyelnek, hogy ne okozzanak sérülést csemetéjüknek.

Az együtt alvás hosszú távon akár konfliktusforrás is lehet. A fejlődés első néhány évében körvonalazódnak ugyanis az alvással kapcsolatos szokások és lehetőségek. Ilyenkor a gyerek feltérképezi, hogy a felnőttek mit engednek meg, meddig lehet elmenni. Az első pár év után pedig már nagyon nehéz átszoktatni a kisbabát a saját helyére – véli a szakember. Egy európai kutatás során például kiderült, hogy a vizsgált nyolcszáz, öt év alatti kisgyereknél az alvászavart csak az esetek egynegyedében okozta valamilyen szervi probléma. A csoport nagyobbik része a szoktatási hibák miatt nem tudott rendesen aludni.

Dr. Faludi Béla szerint az egy szobában alvás csak abban az esetben lehet igazán indokolt, ha a gyermek légzésével vagy alvásával nem stimmel valami. De a végső megoldást akkor sem a közös szoba vagy ágy jelenti, hanem az, hogyha kivizsgálják a probléma okát. Sokszor ugyanis az éjszakai nyugtalanságot különféle testi fájdalmak okozzák, mint például az ételallergia, a légzéskihagyás, az emésztési zavarok, vagy az ekcéma tünetei.

[frame]Extrém módszerek

A “rossz alvó” babák elaltatására újabb és újabb furcsa módszereket találnak ki a kétségbeesett szülők. Sokan még az igazán extrém megoldásoktól sem riadnak vissza. Például: van, aki képes az éjszaka közepén autóba tenni az órák óta ordító csecsemőt, és körözni a ház körül, hátha, úgy hajlandó álomba szenderülni. Aztán vannak anyák, akik egy ágyban alszanak kisiskolás, és óvodás gyerekeikkel, hogy azok biztonságban érezzék magukat éjszaka. (Sok nő egyébként így akarja elkerülni párja intim közeledését- mondja a pszichológus)  Ám ez még mind semmi. Egyesek háztartási gépeket, például a mosógépet, vagy a porszívót vetik be szorult helyzetükben. Hiába, a cél szentesíti az eszközt.[/frame]