Óvatosan a fogadalmakkal!

Szinte mindenki megfogad valamit újévkor, hiszen kevés olyan ember létezik, aki teljes mértékben elégedett önmagával, folyton változtatni akarunk valamin. Az új esztendő egyben egyfajta tiszta lapot is jelent, így ez a legalkalmasabb időpont arra, hogy az előző év tanulságait levonva új célokat tűzzünk ki magunk elé. Na de milyen a jó fogadalom?

hirdetés

Álmodni csak nagyot érdemes…

…de megfogadni már kevésbé. Sokkal célravezetőbb, ha olyasvalamit tűzünk ki magunk számára, amit nagy valószínűséggel véghez is tudunk vinni. Így például nulla spanyol nyelvtudással ne akarjunk következő év végére nyelvvizsgát szerezni, az is elegendő, ha annyit fogadunk meg: minden héten legalább egy este nyelvet fogok tanulni. Vagyis a lényeg, hogy fogadalmunk valamilyen viselkedésre irányuljon és ne ringassuk magunkat álomvilágba. Még egy példa: ne arra törekedjünk görcsösen, hogy pontosan hány kilót akarunk fogyni, hanem fogadjuk meg, hogy hetente legalább kétszer időt szakítunk valamilyen sporttevékenységre.

fogadalom

Rossz szokások elhagyása

Az emberek nagy része az újévi fogadalmában valamilyen meglévő, rossz vagy egészségtelen szokását szeretné megszüntetni, vagyis az életmódján változtatna leginkább. Ott van mindjárt a nagy klasszikus: “idén leteszem a cigit”; vagy “nem eszem többé gyorsétteremben” – az ilyen fogadalmak esetén fel kell készülni egy-egy kisebb-nagyobb megingásra. Azonban ez még nem jelenti azt, hogy onnantól kezdve a fogadalom semmissé válik, érdemes a továbbiakban is arra törekedni, hogy elérjük, amit szeretnénk.

Soha ne mondd, hogy soha

Ahelyett, hogy azt mondanád, soha többé nem fogsz elkésni sehonnan, sokkal okosabb, ha azt mondod: igyekezni fogok, hogy mostantól pontosabb legyek. Így egy kis kisiklás még nem veszi el a kedvünket a céltól, nem élünk meg akkora kudarcot. Ha már itt tartunk, ha valaki tényleg komolyan gondolja, hogy változtatni szeretne valamin, arra ne szorongva tekintsen, mert így sokkal nagyobb eséllyel fog elbukni.

fogadalom2

Olyat fogadjunk meg, amire képesek vagyunk

Érdemes végiggondolni, hogy amit el szeretnénk érni, arra valóban képesek vagyunk-e. Így például hiába tervezünk hajnali úszást, ha tudjuk, hogy fél 8 előtt képtelenek vagyunk kikelni az ágyból. Inkább gondoljuk végig, hogy az adott cél mennyire fontos számunkra, mennyi időnk és energiánk lesz megvalósítani, illetve, hogy belefér-e a szokásos napi rutinunkba, munkarendünkbe.

Ne féljünk segítséget kérni

Barátok, családtagok, adott esetben szakember (pszichológus) segítségét is kérheti az, aki úgy érzi, képtelen változtatni életmódján. A támogatás ezekben az esetekben sokat érhet, a szakember pedig segíthet többek között abban is, hogy kiderüljön, miért nem sikerül elérni a hőn áhított változást.