Óvoda: maradjon vagy menjen?

Ha a családban nagycsoportos óvodás van, a szülők általában feszülten figyelik minden rezdülését és azon gondolkoznak, vajon iskolaérett-e a gyerek vagy sem? Sokszor hallani olyan kijelentéseket, miszerint “az én gyerekem okos, nyugodtan mehet iskolába”, vagy hogy “túl játékos, ahhoz, hogy beüljön a padba”. Mindkét meglátás helytelen, az iskolaérettség ennél jóval összetettebb állapot. 

Előzetesen fontos tisztában lenni a tényekkel. Pécsi viszonylatban a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat az a szerv, ahol hivatalos álláspontot adhatnak ki a gyerekek iskolaérettségét illetően. Természetesen szülőként dönthetünk úgy, hogy megkérdezünk egy gyógypedagógust, esetleg gyermekpszichológust a témában, de az ő véleményük nem számít “szentírásnak”, maximum számunkra lehet tájékoztató jellegű.

óvoda, gyerekek

Ki mehet és ki maradhat?

Ebben a tanévben a 2009. augusztus 31-ig született gyerekek tankötelezettek, ám a törvényi és rendeleti szabályozás meglehetősen tág lehetőséget biztosít a szülőknek.

Aki 2008. szeptember 1. és 2009. augusztus 31. között született és nincs egyetértés az óvodapedagógusok és a szülők között a tekintetben, hogy menjen-e a gyermek iskolába vagy maradjon, lehetőség adódik arra, hogy a pedagógiai szakszolgálathoz forduljanak a kérdés eldöntésében. Az így születő szakértői vélemény hivatalos, vagyis ha a kicsit marasztalják, az iskolák szinte biztosan nem fogják felvenni a gyermeket első osztályba.

Amennyiben mindkét fél úgy gondolja, hogy maradjon még a csemete, akkor nincs szükség semmilyen vizsgálatra, a gyerkőc továbbra is nagycsoportos maradhat.

A 2007. szeptember 1. és 2008. augusztus 31. között születettek viszont kizárólag akkor maradhatnak óvodában, ha a szakszolgálat ezt indokoltnak tartja.

Azoknak a gyerekeknek, akik 2006. szeptember 1. és 2007. augusztus 31. között születtek kötelező beülniük az iskolapadba.

óvoda, gyerekek

Későn kezdik az első osztályt

A fentebb leírtakból következik, hogy a gyerekek 6-8 éves korukban kezdik az iskolát, a tendencia pedig az, hogy egyre később. A magyar iskolarendszer ugyanis magas követelményeket támaszt a kicsikkel szemben, nagy a terhelés, gyors a tempó, sokat kell egy helyben ülni. Tehát a kicsiknek komoly testi és lelki érettséggel kell rendelkezniük ahhoz, hogy bírják a terhelést – mondja Szabó Erika klinikai szakpszichológus, a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat pécsi tagintézményének megbízott vezetője.

A szakember hozzáteszi: a gyerekek iskolaérettségének kitolódása annak is köszönhető, hogy a kicsik egyre kevesebbet játszanak és mozognak például a szabad levegőn, ehelyett egyre többet ülnek a számítógép vagy a telefon előtt. Talán nem is gondolnánk, de mindez kihatással van a fejlődésükre, mivel az idegrendszeri, kognitív fejlődéshez elengedhetetlen a mozgás.

óvoda

Mikor érett a gyerek?

A szülők többsége meglehetősen leegyszerűsíti ezt a kérdést. “Az én gyerekem elég okos, hogy iskolába menjen”, vagy “túl játékos még a könyvekhez” igen gyakran hallott mondatok. Ám érdemes a döntést szakemberre bízni, hiszen a probléma jóval összetettebb.

Fontos egyfelől, hogy a gyermek testileg érett legyen, emellett a szakemberek figyelik a kognitív területeket, a finom motorikát, a ceruzafogást, megnézik a rajz színvonalát, megfigyelik a térben-időben való tájékozódást, például az évszakok ismeretét, ellenőrzik a memóriát, és a képességet, hogy a csemete tud-e 15-20 percig egy helyben ülni. Hangsúlyos még a szociális érettség, hogy képes-e kapcsolatot létesíteni a társaival és elfogadja-e egy idegen felnőtt irányítását.

– Az intellektus egy dolog, emellett számos részterületet kell megvizsgálnunk és mérlegelnünk. Mindez pedig a gyermek érdeke, hiszen ezen múlik, hogy bírni fogja-e a terhelést, és hogy első, második év végéig megtanul-e írni, olvasni – így Szabó Erika.

Amennyiben a szülők tanácstalanok, bátran fordulhatnak a Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálathoz, ahol minden esetben képzett munkatársak – térítésmentesen – segítenek a döntés meghozatalában.

 

Hirdetés