Tér is kell a gyereknek!

A növekvő gyerkőc fokozatosan ébred önállósága tudatára. Az első lépések megtétele kicsit nehézkes lehet, de a szülők segíthetnek csemetéiknek, hogyan fedezzék fel saját függetlenségüket. Apró trükköket bevetve a pici kíváncsiságát és tudásvágyát kihasználva észrevétlenül tanulhatja meg, hogy bizonyos dolgok eléréséhez többé nincs szükségük szülői segítségre.

hirdetés

Bababiztos felfedezőtúra

Ahhoz, hogy a pici merjen engedni  a kíváncsiságának, biztatásra van szüksége. A kúszás-mászás közepette, mialatt a csemete megpróbálja megvizsgálni az őt körülvevő világot és tárgyakat, a szülőknek hagyniuk kell a kis felfedezőt saját útjára indulni. Ez azonban nem kell folyton utána szaladni, illetve a “nem szabad” kifejezést hajtogatni. A legjobb tehát, ha bababaráttá változtatjuk a lakást és a veszélyes, vagy értékesebb tárgyakat száműzzük egy időre.

gyerekek

Legyen a kicsi a vezető

Fontos, hogy hagyjuk a gyerkőcnek meghozni saját döntéseit, de természetesen csak ésszerű keretek között. Talán a legegyszerűbb erre a lehetőségre az öltözködésen keresztül rávezetni. Mindig kérdezzük meg, melyik ruhájához lenne kedve. Ha úgy dönt, hogy a rekkenő melegben is kedvenc pulóverét szeretné magára ölteni, jelezzük neki, hogy biztos melege lesz, de ha ragaszkodik a döntéshez, engedni kell neki. Ezekkel az apró tettekkel saját maga fogja megtanulni, hogy a döntéseinek következményei vannak, amelyeket saját magán is meg fog tapasztalni.

Elejétől a végéig

A gyerekek szívesen segédkeznek bármilyen otthoni munkánál. Ha a szülő megkéri a picit egy feladat elvégzésére, mindig hagynia kell, hogy azt saját maga fejezze be. Valószínűleg sokkal több időbe fog telni, mire az apróság elkészül, sőt olykor újra is kell kezdenie a mutatványt, de ennek ellenére sem szabad félreállítani és helyette befejezni. Sokkal jobban tesszük, ha motiváljuk, biztatjuk és megdicsérjük a végeredménytől függetlenül.

finnyás gyerek2

Pontról pontra a fokozatosság elvével

A jól megoldott feladatok a kisgyermekek önbizalmát is erősítik. Ahhoz, hogy képes legyen elvégezni helyesen a kiadott feladatokat, a szülőnek mindig lépésről lépésre, világosan kell elmagyarázni és segíteni a picinek a kivitelezést. Az asztal leszedésénél például meg kell mutatni, hova kell tenni a piszkos tányért, majd megkérni, hogy a poharakat és az evőeszközöket is segítsen a mosogatóhoz vinni. Ugyanez az elv működik valamennyi esetben. Ha elmagyarázzuk és megkérjük, biztosan nem lesz gond a kivitelezéssel sem.

Mire jó a közös ténykedés?

Mindig jó dolog, ha a kíváncsi gyerkőcöt belevonjuk az adott tevékenységbe. Főzés, mosás, szerelés, takarítás, kerti munka, legyen szó bármilyen elfoglaltságról, biztos, hogy tud a szülő olyan részfeladatot adni a csöppségnek, amivel ő is részese lehet a munkának. Ahhoz, hogy a közös ténykedés jó móka és fejlesztő tevékenység legyen egyszerre, a szülőknek nem szabad fukarkodniuk az ösztönző dicséretekkel, de túlzásba sem szabad esniük. Eközben figyelniük kell arra is, hogy kijavítsák a gyermek hibáit, mivel azt is meg kell tanulnia a picinek, hogy a tapasztaltabbra figyelve tanulni és fejlődni tud.